Batxillerat
Gestió de la matrícula
La informació completa la podeu trobar al capítol III del Decret 42/2025, d'1 d'agost.
Canvis de matrícula
Els alumnes poden sol·licitar, de manera motivada, canvis en la matrícula de matèries específiques de modalitat o optatives durant els primers quinze dies lectius del curs.
Un cop transcorreguts els quinze dies i fins als primers cinc dies lectius de gener, qualsevol canvi, es pot sol·licitar al cap d’estudis i ha de ser autoritzat, si l’organització del centre el permet, pel director del centre.
Després dels cinc primers dies lectius de gener i fins al 31 del mateix mes, qualsevol canvi en la matrícula de l'alumne s’ha d’informar favorablement pel DIE. El DIE ha de trametre l’informe al Servei d’Ordenació Educativa de la Direcció General de Formació Professional i Ordenació Educativa, que ha de gestionar el canvi en el programa de gestió.
A partir de l’1 de febrer no es poden fer canvis en la matrícula.
Baixa d’ofici
En règim ordinari, un alumne pot ser donat de baixa si no s’incorpora o si falta de manera injustificada i contínua a tots els períodes lectius durant deu dies lectius, o de forma discontínua durant vint dies lectius. En aquest cas, l’equip directiu s’ha d’adreçar als pares o tutors legals —o a l’alumne, si està emancipat legalment o és major d’edat— per saber les raons de l’absentisme. Quan no hi hagi una causa justificada, el centre li ha d’oferir un termini de tres dies perquè s’incorpori immediatament a les activitats acadèmiques del curs i l’ha d’advertir que si no s’hi incorpora, se’l donarà de baixa d’ofici. En aquest cas, la plaça quedarà a disposició d’un altre alumne. La direcció del centre ha de notificar a la persona interessada, de forma motivada, la baixa d’ofici de la matrícula. En l’expedient de l’alumne s’ha de guardar una còpia d’aquesta comunicació. Amb caràcter general, aquest procediment s’ha de desenvolupar fins a l’1 de desembre.
Un alumne només es pot donar de baixa d’ofici durant la resta del curs acadèmic quan falti injustificadament a classe i de forma contínua durant un període superior a vint dies lectius, o de forma discontínua durant un període superior a trenta-cinc dies lectius. El procediment que s’ha de seguir per notificar-ho als pares o tutors legals —o a l’alumne, si està emancipat legalment o és major d’edat— és el mateix que s’estableix al paràgraf anterior.
El curs en què es doni de baixa d’ofici l’alumne en règim ordinari computa com un dels quatre anys acadèmics en què pot romandre en aquest règim.
Anul·lació de la matrícula
Els alumnes que cursin el batxillerat poden sol·licitar al director del centre l’anul·lació de la matrícula abans del 30 d’abril.
L’anul·lació de la matrícula ha d’incloure la totalitat de les matèries de les quals s’ha matriculat l’alumne.
El director del centre ha de resoldre la sol·licitud per escrit, de manera motivada i amb l’expressió dels recursos que s’hi poden interposar. Si autoritza l’anul·lació de la matrícula, s’ha d’estendre la diligència corresponent i incorporar-la a l’expedient acadèmic de l’alumne. L’anul·lació afecta exclusivament el curs acadèmic en què ha estat concedida, curs que no ha de computar a l’efecte de permanència en el batxillerat.
Homologació d'ESO o convalidació primer de batxillerat
Per poder matricular un alumne provinent d'un sistema educatiu estranger, és imprescindible el volant del Ministeri. Cal que aquest volant estigui segellat, no n'hi ha prou amb la signatura digital.
Aquests casos s’han de comunicar per correu electrònic al Servei d’Ordenació Educativa. La matrícula està condicionada a la decisió final sobre l’homologació o convalidació.
En cas d’obtenir l’homologació o convalidació, se n'ha d’enviar una còpia per correu electrònic al Servei d’Ordenació Educativa.
En cas de no obtenir l’homologació o convalidació, la matrícula de l’alumne s’ha d’esborrar.
Un alumne pendent d'homologació o convalidació no pot tenir en cap cas qualificacions de l’avaluació final. Així, en cas de no haver rebut l'homologació o convalidació en la convocatòria ordinària, cal crear un grup independent al GestIB i incloure aquest alumne, per poder tancar l'acta d'avaluació del grup original.
Actes d'avaluació
Qualificacions
- Tots els alumnes han de tenir qualificacions de totes les matèries (pendents incloses).
- La nota mitjana de batxillerat dels alumnes que han cursat menys de 20 matèries s’ha de fer de forma manual.
Promoció i titulació
Tots els alumnes han de tenir decisió de promoció o titulació, o no, a totes dues actes, ordinària i extraordinària.
Per obtenir el títol de batxiller, requisit indispensable per presentar-se a les PAU, s’han de pagar les taxes. En cas contrari, no es té el títol de batxiller.
Missatges en les actes
A les actes d’avaluació final han de quedar reflectides algunes circumstàncies especials. Aquest són els missatges que heu de consignar, si s'escau, a l'apartat d'observacions generals de les actes d'avaluació final.
1. Alumnes que han obtingut la credencial d'homologació del títol d'ESO
- «L’alumne té homologat el títol de graduat en educació secundària obligatòria.»
2. Alumnes que han obtingut la credencial d'homologació del primer curs de batxillerat
- «L’alumne té convalidat el 1r de batxillerat amb una nota mitjana de x,xx.»
3. Alumnes que cursen batxillerat reduït
- «L'alumne ha cursat el batxillerat reduït.»