Educació secundària obligatòria
Avaluació
En l'annex d'orientacions per a l'avaluació de l'etapa, s'esmenta:
L’avaluació forma part inherent del procés d’ensenyament i aprenentatge i s’ha de diferenciar de la qualificació, que és la fase del procés d’avaluació destinada a sintetitzar, mitjançant una escala, la valoració dels resultats obtinguts en aquesta avaluació.
Podeu consultar l'annex complet en el següent enllaç.
Criteris d'avaluació
La definició dels criteris d'avaluació, atenent al Reial decret 157/2022, d'1 de març, és la següent:
Criteris d'avaluació: referents que indiquen els nivells d'assoliment esperats dels alumnes, en relació amb les competències específiques de cada matèria o àmbit, en un moment determinat del seu procés d'aprenentatge.
En el punt 3 de l'article 10 del Decret 41/2025, d'1 d'agost, s'estableix:
Els criteris d'avaluació han d'orientar els docents en el disseny d'activitats i altres procediments d'avaluació, així com en la cerca d'evidències que permetin constatar els aprenentatges que s'hi estableixen.
També en el Decret 41/2025, d'1 d'agost, en el punt 3 de l'article 13, s'estableix:
En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte, com a referents, a totes i cadascuna de les matèries o àmbits, la consecució dels objectius de l'etapa, el grau d'adquisició de les competències clau previstes en el perfil de sortida de l'educació bàsica i els criteris d'avaluació de les competències específiques, sense que això impliqui la obligatorietat de qualificar els criteris d'avaluació numèricament o percentualment.
Informe de final de cicle
D'acord amb l'article 14 del Decret 41/2025:
5. Al final de cada cicle, el tutor, amb la col·laboració de l'equip docent del grup, ha d'emetre un informe en el qual s'ha de fer constar el grau de desenvolupament de les competències clau expressat com assolida o en procés d'acord amb les competències específiques previstes per a cada cicle i àrea.
Aquest informe també ha d'incloure, si escau, les mesures de suport que s'han de preveure en el cicle o etapa següent.
L'informe de final del tercer cicle es correspon amb l'informe de final d'etapa.
6. El programa de gestió educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats generarà l'informe de final de cicle d'assoliment de les competències clau de cada alumne.
Els equips docents han de revisar aquests informes i, si considera que alguna valoració no reflecteix correctament el grau de desenvolupament o adquisició de la competència corresponent, l'han de modificar.
Important: El programa de gestió educativa generarà l'informe encara que el centre no empri l'eina informàtica de proposta pedagògica. En aquest cas, l'informe es generarà ponderant la qualificació de l'àrea o àmbit en funció de la contribució de les competències específiques a les competències clau.
Registre de la qualificació dels resultats del procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 15 de desembre de 2023, per la qual s’aproven les instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i dels alumnes de programes d'escolarització compartida matriculats als ensenyaments d'educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears.
Ordre d'avaluació
L'Ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de l'etapa resta pendent de publicació.
Si teniu qualsevol dubte, posau-vos en contacte amb nosaltres: ordenacio@ibeducacio.eu