Educació secundària obligatòria
Avaluació
En l'annex d'orientacions per a l'avaluació de l'etapa, s'esmenta:
L’avaluació forma part inherent del procés d’ensenyament i aprenentatge i s’ha de diferenciar de la qualificació, que és la fase del procés d’avaluació destinada a sintetitzar, mitjançant una escala, la valoració dels resultats obtinguts en aquesta avaluació.
Podeu consultar l'annex complet en el següent enllaç.
Criteris d'avaluació
La definició dels criteris d'avaluació, atenent al Reial decret 217/2022, de 29 de març, és la següent:
Criteris d'avaluació: referents que indiquen els nivells d'assoliment esperats dels alumnes, en relació amb les competències específiques de cada matèria o àmbit, en un moment determinat del seu procés d'aprenentatge.
En el punt 2 de l'article 10 del Decret 42/2025, d'1 d'agost, s'estableix:
Els criteris d'avaluació han d'orientar els docents en el disseny d'activitats i altres procediments d'avaluació, així com en la cerca d'evidències que permetin constatar els aprenentatges que s'hi estableixen.
També en el Decret 42/2025, d'1 d'agost, en el punt 3 de l'article 16, s'estableix:
En l'avaluació del procés d'aprenentatge dels alumnes s'han de tenir en compte, com a referents, a totes i cadascuna de les matèries o àmbits, la consecució dels objectius de l'etapa, el grau d'adquisició de les competències clau previstes en el perfil de sortida de l'educació bàsica i els criteris d'avaluació de les competències específiques, sense que això impliqui la obligatorietat de qualificar els criteris d'avaluació numèricament o percentualment.
Valoració de les competències
D'acord amb l'article 17 del Decret 42/2025:
6. En la sessió d'avaluació, s'ha de valorar el grau de desenvolupament o adquisició de les diferents competències clau per a cada alumne.
Cada competència s'ha de valorar com assolida o en procés de primer a tercer d'ESO, d'acord amb les competències específiques previstes per a cada curs i matèria, i assolida o no assolida a quart d'ESO.
7. El programa de gestió educativa de la Conselleria d'Educació i Universitats, generarà l'informe d'assoliment de les competències clau de cada alumne. L'equip docent ha de revisar aquests informes i, si considera que alguna valoració no reflecteix correctament el grau de desenvolupament o adquisició de la competència corresponent, modificar-la.
Important: El programa de gestió educativa generarà l'informe encara que el centre no empri l'eina informàtica de proposta pedagògica. En aquest cas, l'informe es generarà ponderant la qualificació de la matèria o àmbit en funció de la contribució de les competències específiques a les competències clau.
Registre de la qualificació dels resultats del procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 15 de desembre de 2023, per la qual s’aproven les instruccions relatives al registre de la qualificació dels resultats del procés d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu i dels alumnes de programes d'escolarització compartida matriculats als ensenyaments d’educació primària i educació secundària obligatòria a les Illes Balears PDF
Ordre d'avaluació
L'Ordre sobre l'avaluació de l'aprenentatge dels alumnes de l'etapa resta pendent de publicació.
Si teniu qualsevol dubte, posau-vos en contacte amb nosaltres: ordenacio@ibeducacio.eu