Comissió per a les reclamacions d'accés a la informació pública > Com fer reclamacions
Podeu presentar una reclamació davant de la Comissió:
a) Quan no estigueu satisfets amb la resolució dictada en un procediment de sol·licitud d'accés a la informació pública.
b) Quan no hagueu obtingut resposta a la vostra sol·licitud d'informació en el termini d'un mes des de la data en què la vàreu presentar (o complert termini d'ampliació, si escau).
c) Quan hi hagi una resolució que us reconegui el dret a la informació pública però no se us hagi facilitat l'accés efectiu a la informació en el termini de deu dies des de la notificació de la resolució.
d) Quan els vostres drets o interessos es vegin afectats per l'accés atorgat a una informació pública.
Poden presentar una reclamació davant la Comissió (ja siguin persones físiques o jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tenguin capacitat jurídica i d'obrar d'acord amb l'Ordenament Jurídic):
a) Les persones que han sol·licitat informació a l'Administració i no estan satisfetes amb els termes de la resolució, aquelles a les que no se'ls ha admès la sol·licitud o a les que se'ls ha denegat totalment o parcialment per resolució expressa o les que no han rebut resposta a la seva sol·licitud en el termini d'un mes (o complert el termini d’ampliació, si escau).
b) Les persones les sol·licituds d'informació de les quals s'han resolt favorablement i a les quals, malgrat això, no se'ls ha donat un accés efectiu a la informació en el termini que indicava la resolució (màxim deu dies).
c) Les terceres persones els drets o interessos de les quals es veuen afectats per l'accés atorgat a una informació pública. També poden presentar una reclamació les administracions, les entitats i els organismes de tutela dels drets i interessos protegits pels límits d'accés a la informació pública que estableix la legislació vigent.
La Comissió és competent per admetre reclamacions en relació amb les entitats i els organismes següents:
a) L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
b) Els ajuntaments i les mancomunitats de municipis.
c) Els consells insulars.
d) Els organismes autònoms, entitats públiques empresarials i, en general, les entitats de dret públic creades, dependents o vinculades a les administracions dels apartats a, b i c.
e) Les entitats de dret públic de les Illes Balears que actuen amb una independència funcional o amb una autonomia especial reconeguda per llei.
f) La Universitat de les Illes Balears.
g) Les societats mercantils amb participació, directa o indirecta, superior al 50 % d'alguna de les administracions dels apartats a, b i c o d'entitats que en depenen.
h) Les fundacions del sector públic de qualsevol de les administracions dels apartats a, b i c o d'entitats dependents esmentades en els apartats anteriors.
i) Els consorcis o altres formes associatives adscrits a alguna de les administracions dels apartats a, b i c o d'entitats que en depenen.
j) Els col·legis professionals i les altres corporacions de dret públic, en la mesura que la informació sol·licitada tingui relació amb l'exercici de les seves funcions públiques.
Les reclamacions s'han de presentar per escrit, adreçades a la Comissió, i s'hi ha de fer constar les dades i adjuntar els documents següents:
a) La identitat de la persona reclamant i, si escau, de la persona representant. A aquest efecte, d'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l’administració actuant pot consultar o recaptar, excepte si l'interessat s'hi oposàs, les dades identificatives anteriors per mitjà de xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte.
En cas de oposar-vos a la consulta, heu de marcar la casella corresponent del formulari o indicar-lo clarament en el vostre escrit i aportar una fotocòpia del vostra DNI/NIF.
Recordau que si actua en representació d’un altre, heu d’aportar la documentació que acrediti aquesta representació.
En qualsevol cas, si la identitat o la representació no queda suficientment acreditada, la Comissió té la facultat de requerir l'acreditació en qualsevol moment del procediment.
b) L'adreça a efectes de notificacions i el mitjà de comunicació escollit per la persona reclamant en les seves relacions amb la Comissió.
c) Una còpia de la sol·licitud d'informació que va presentar amb les dades bàsiques (Administració respecte de la qual es fa la reclamació, data i número d'expedient, la informació sol·licitada i, si voleu, els motius que justifiquen la petició d'informació) i una còpia de la resolució objecte de la reclamació, si n'hi ha.
d) La raó de la reclamació i la seva fonamentació.
e) Lloc, data i signatura de la persona reclamant.
També es pot fer constar expressament la preferència de la persona reclamant sobre la llengua amb la qual es vol comunicar amb la Comissió; si no l'especifica, les comunicacions de la Comissió es fan en català.
Per facilitar les reclamacions, la Comissió ofereix un formulari que conté tots els camps d'informació necessaris per poder tramitar la reclamació. Enllaç al formulari
L'ús d'aquest formulari no és obligatori. Podeu presentar les reclamacions amb un format diferent, sempre que contenguin la informació a la qual hem fet referència i estiguin redactades en una de les llengües oficials a les Illes Balears. També podeu recollir el formulari a la seu de la Comissió o a la seu dels òrgans d'informació de les administracions públiques subjectes a aquesta reclamació.
Les reclamacions es poden presentar davant la Comissió:
a. Al Registre Electrònic Comú (REC) de l’Administració General de l’Estat. Per poder fer aquest tipus d’enviaments, heu de disposar de certificat electrònic o DNI-e. Podeu accedir a través d’aquest enllaç.
b. Presencialment, mitjançant la presentació del formulari o l'escrit de reclamació al registre de la Conselleria de Presidència (amb indicació del nom de la Comissió. Codi DIR-3: A04025678), ubicat a la Conselleria de Presidència, en el passeig de Sagrera, 2, de Palma. També el podeu presentar a qualsevol de les oficines de registre de l’Administració autonòmica, de l’Administració General de l’Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l’Administració local.
Trobareu les adreces de totes aquestes oficines aquí.
c. També podeu enviar la documentació per correu postal a l'adreça de la Comissió (Carrer de Sant Pere, 7, 4ª planta, 07012 Palma). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l’oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l’hora exacta en què s’ha efectuat el registre, dades que també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.
*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l’article 14 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l’article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d’aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l’Administració pública l’ha de requerir que l’esmeni presentant-la per via electrònica.
Per interposar la reclamació teniu un mes a comptar des de:
a) La recepció de la notificació de la resolució objecte de la reclamació.
b) El venciment del termini de deu dies establerts a l'article 22 de la Llei 19/2013, de 19 de desembre, sense que s'hagi facilitat efectivament accés a la informació objecte d'una sol·licitud estimada expressament.
c) El moment de producció del silenci administratiu, si bé, en aquests casos, s'admet la presentació de reclamacions a qualsevol moment.
La Comissió té un termini de tres mesos per notificar a les parts la resolució de la reclamació. El termini anterior comença a córrer el dia en què la reclamació ha tingut entrada al Registre de la Comissió i acaba el dia en què la notificació de la resolució és lliurada a la persona reclamant.
No, si només voleu sol·licitar informació general sobre els horaris d’atenció, la ubicació d'oficines, etc., d'òrgans i serveis de l'Administració autonòmica, com relacionar-vos amb l'Administració, o com fer determinats tràmits, podeu fer una consulta a través del Servei d'Atenció a la Ciutadania que té els canals d'atenció presencial, telefònica i en línia.
Per fer telemàticament aquest tipus de consultes utilitzau aquest formulari per a consultes.
No, el dret d’accés només permet accedir a documentació o informació ja existent o elaborada. Per obtenir assessorament sobre el seu cas, d’acord amb el que li concedeix l’article 53 f) de la Llei 39/2015, heu de contactar directament amb l’òrgan competent del tràmit.
*En el cas que no conegueu quin és l'òrgan responsable de la tramitació de l’expedient, podeu posar-vos en contacte amb el Servei d’Atenció a la Ciutadania (telèfon 012, correu electrònic, formulari per a consultes, oficines d’atenció i registre). També podeu consultar-ho cercant el procediment en la Seu Electrònica.
Tot i que la sol·licitud s'ha d’adreçar, en principi, a l'òrgan que té la informació —i sempre és molt útil que ho indiqueu en la sol·licitud si el coneixeu—, per facilitar el dret de la ciutadania, s'ha establert un sistema en el qual, si emprau el formulari oficial, les sol·licituds en paper arriben a la Unitat de Filtratge de la Direcció General de Transparència i Bon Govern, que l'ha de remetre a l'òrgan competent.
En la sol·licitud telemàtica heu d'indicar la Conselleria a la qual voleu dirigir-la o si la informació l'ha elaborada o la té un òrgan concret o un ens del sector públic adscrit a aquesta, però igualment arriben inicialment a la Unitat de Filtratge esmentada.
Per això, no us heu de preocupar si no indicau correctament l'òrgan destinatari, ja que si es dirigeix la sol·licitud a un òrgan no pertinent, aquesta es deriva a l'òrgan competent, sempre que sigui dins de l'Administració autonòmica o un ens adscrit.
El termini per a resoldre començarà a comptar des de la data d'entrada en l'òrgan competent per resoldre la sol·licitud.
En la sol·licitud hi heu de fer constar el següent:
— La vostra identitat: nom i llinatges i número del document d'identificació (*).
— La descripció precisa de la informació que sol·licitau.
— Una adreça de contacte, preferiblement electrònica, als efectes de comunicacions.
— La forma o el format en què preferiu rebre la notificació i tenir accés a la informació.
— L'òrgan al qual us adreçau.
Es recomana fer constar sempre un telèfon de contacte i una adreça electrònica, per si cal demanar aclariments sobre el que es sol·licita i resoldre els possibles dubtes.
(*)El sistema de notificació electrònica serà diferent segons com us heu identificat. Consulteu la pregunta 15 per a més informació.
Si, les dades que es proporcionin en la sol·licitud estaran protegides conforme a la legislació de protecció de dades personals. Trobareu tota la informació sobre el tractament de les dades al final del formulari.
No, no és necessari, i no cal, per tant, acreditar un interès legítim per accedir a la informació. No obstant això, podeu exposar els motius que justifiquen la petició d'informació, els quals es poden tenir en compte quan es dicti la resolució.
—Si heu presentat la vostra sol·licitud telemàtica heu d'accedir a la secció "Les meves gestions", que trobareu a la part de dalt a la dreta de la Seu Electrònica del Govern. En aquesta secció podreu seguir l'estat de la vostra sol·licitud, així com accedir a les comunicacions i notificacions que s'hagin pogut generar mitjançant l’eina telemàtica del dret d’accés.
L'accés a aquesta secció dependrà de la manera en què vàreu iniciar la vostra sol·licitud:
- Sense autenticació (pin al mòbil): en aquest cas, haureu d'introduir la clau de tramitació que us va proporcionar l'assistent a l'inici de la tramitació.
- Amb usuari/contrasenya CAIB: haureu d'accedir a "Les meves gestions" amb l'opció d'usuari i contrasenya i emprar el mateix usuari de la sol·licitud.
- Amb Certificat digital o sistema Cl@ve: haureu d'accedir a "Les meves gestions" amb l'opció de certificat digital.
—Si heu indicat que desitjau la notificació telemàtica, rebreu un avís a l'adreça electrònica que ens hàgiu facilitat en la vostra sol·licitud perquè pugueu accedir a la notificació de la vostra resolució.
Segons com us hagueu identificat per fer la sol·licitud (vegeu pregunta 6), la resolució es notificarà amb un sistema o un altre i l’avís us remetrà a:
— La Carpeta ciutadana del Punt general d’accés si la vàreu presentar amb un dels sistemes reconeguts per Cl@ve (mitjançant un certificat electrònic —inclòs el DNI electrònic—, el sistema Cl@ve PIN o el sistema Cl@ve Permanent).
— “Les meves gestions” de la Seu electrónica del Govern, si la vàreu presentar sense autenticació o amb usuari i contrasenya CAIB.
IMPORTANT: teniu en compte que la notificació de la resolució estarà disponible durant 10 dies, transcorreguts els quals s’entén que rebutjau la notificació i no hi podreu accedir.
Podeu demanar qualsevol informació elaborada per l'Administració i que aquesta tingui en el seu poder com a conseqüència de la seva activitat o de l'exercici de les seves funcions, però en certs casos l’accés pot ser denegat o restringit, d'acord amb els límits taxats per la Llei, quan el seu coneixement o divulgació suposa un perjudici per a:
- La seguretat nacional.
- La defensa.
- Les relacions exteriors.
- La seguretat pública.
- La protecció del medi ambient.
- La prevenció, la investigació i la sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris.
- La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva.
- Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control.
- Els interessos econòmics i comercials.
- La política econòmica i monetària.
- El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial.
- La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió.
És a dir, aquests límits existeixen per protegir informació que no ha de ser pública perquè, si ho fos, podria danyar una persona o un interès públic o privat.
Com s'apliquen aquests límits? No s'apliquen de forma automàtica, sinó que ho seran de forma justificada i proporcionada al seu objecte i finalitat a protegir, i atendrà a les circumstàncies del cas concret, especialment si hi ha un interès públic o privat superior que justifiqui l'accés. Aquesta justificació ha de constar en la motivació de la resolució que se us notifiqui.
—Les dades personals relatives:
*a la ideologia, l'afiliació sindical, les conviccions religioses o filosòfiques: no es donaran sense consentiment exprés i per escrit de la persona afectada llevat aquesta hagi fet manifestament públiques les dades abans que se sol·licités l’accés.
*a l’origen racial o ètnic, la salut i la vida sexual, l’orientació sexual o les dades biomètriques o les relatives a la comissió d’infraccions penals o administratives que no comportin l’amonestació pública a l’infractor: només es pot autoritzar en cas que es tengui el consentiment exprés de l’afectat o si aquell està emparat per una norma amb rang de llei.
—Sí es pot donar informació si s'eliminen prèviament les dades personals o es fa dissociació de les dades.
—Qualsevol altra informació amb dades personals diferents a les esmentades pot ser subministrada, amb una ponderació raonada prèvia de l’interès públic de la divulgació i dels drets de les persones afectades, i sempre tenint en compte també paràmetres com el temps transcorregut des de l’origen de les dades, la finalitat de l’accés, la protecció dels drets dels menors i la protecció de la seguretat de les persones, d’acord amb l’article 15 de la Llei 19/2013.
Per a més informació, podeu consultar l'article 15 de la Llei 19/2013.
En els casos en què l'aplicació d'algun dels límits d'accés a la informació no afecti la totalitat d'aquesta, es concedeix l'accés parcial, prèvia omissió de la informació afectada pel límit, excepte si això suposa donar una informació distorsionada o que no tengui sentit. En cas d'accés parcial a la informació, se us indicarà quina part ha estat omesa.
Sí, la Llei (art. 18 de la Llei 19/2013) estableix una sèrie de supòsits d'inadmissió, quan:
- La informació es troba en curs d'elaboració o de publicació general.
- La informació té caràcter auxiliar o de suport (notes, esborranys, opinions, resums, comunicacions i informes interns o entre òrgans o entitats administratives)
- Es fa necessària una acció prèvia de reelaboració per divulgar la informació sol·licitada.
- La sol·licitud s'adreça a un òrgan que no disposa de la informació i es desconeix l'òrgan competent.
- La sol·licitud és manifestament repetitiva o té un caràcter abusiu no justificat amb la finalitat de transparència de la llei.
En el cas que s’inadmeti la sol·licitud per alguna d’aquestes causes, rebreu una resolució en la qual se us notificarà la inadmissió, i es motivarà la causa per la qual no es pot admetre l’accés a la informació.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució d'accés a la informació és d'un mes des de la recepció de la sol·licitud per l'òrgan competent per resoldre. Tot i així, aquest termini es pot ampliar un altre mes en cas que el volum o la complexitat de la informació que se sol·licita ho facin necessari; en aquest cas s'ha de notificar l'ampliació prèviament a la persona sol·licitant.
Igualment, hi ha supòsits de suspensió del termini per resoldre quan ho prevegi la normativa (per exemple en els apartats 2 i 3 de l’article 19 de la Llei 19/2013).
La Llei estableix un sentit negatiu al silenci administratiu en aquest procediment, és a dir, si no rebeu contestació s'ha d'entendre que se us denega la petició.
En aquest supòsit, pot triar entre diverses opcions:
a) Esperar que l'Administració dicti una resolució expressa tardana, que podrà ser tant estimatòria com desestimatòria de la sol·licitud.
b) Reiterar la seva sol·licitud o pretensió, la qual obre un nou termini de resolució.
c) Donar per desestimada la seva pretensió -activant el silenci desestimatori- mitjançant la interposició del recurs procedent segons el que s’estableix en la informació de la pregunta següent.
En qualsevol d’aquests casos podeu:
a) Interposar, de forma potestativa, una reclamació davant la Comissió per a les Reclamacions d'Accés a la Informació Pública de les Illes Balears.Trobareu tota la informació per interposar aquesta reclamació, així com els formularis, en el tràmit de la Seu Electrònica corresponent.S'exceptuen les resolucions dictades pels òrgans prevists en l'article 2.1.f) de la Llei 19/2013, en què només es podrà interposar el recurs contenciós administratiu.
b) Acudir directament a la jurisdicció contenciosa administrativa, en el termini de dos mesos.
La informació se us facilitarà en el suport i format que hàgiu demanat, llevat que concorrin algunes de les circumstàncies següents:
a) Que la informació ja estigui publicada al Portal de transparència o al web del Govern. En aquest cas, la Resolució pot optar per donar-vos accés a la informació simplement informant-vos de l’enllaç concret en el qual la podeu trobar publicada.
b) Que es justifiqui adequadament que, per raons de caràcter tècnic no sigui possible la còpia en un format determinat, o sigui impossible o desmesuradament onerós posar a disposició vostra la informació en la forma que hàgiu sol·licitat. En aquests casos, l'Administració o l'entitat corresponent us l'ha de facilitar d'alguna altra manera, inclosa l'exhibició presencial de la informació, de manera que es garanteixi que l'accés no origina els esmentats costos desproporcionats, no ocasiona la pèrdua o el deteriorament del suport original o, en general, evita els problemes d'un altre tipus que justifiquin aquesta modalitat.
En principi, teniu dret a obtenir la informació sol·licitada de forma gratuïta, sens perjudici de l'abonament, si escau, de les taxes que corresponguin per l'expedició de còpies o la transposició a formats diferents de l'original.
Així, segons el format que elegiu per rebre la informació sol·licitada i el nombre de còpies (ja que estan exemptes les còpies dels primers 100 fulls en DIN A4 o 50 fulls en DIN A3), se us pot exigir que pagueu prèviament una taxa.
Les quanties són:
1. Còpies
a) Còpia de mida DIN A4, a partir del full 101: 0,10 €/full.
b) Còpia de mida DIN A3, a partir del full 51: 0,15 €/full.
c) Còpia de plànols: 1,50 €/full.
2. Quan es tracti de còpies de documents en color, la quantia de la taxa és el resultat de multiplicar per quatre les quanties anteriors.
3. Còpia en dispositius d'emmagatzematge electrònic proporcionats per l'Administració: 10 € per dispositiu.
Trobareu tota la informació en la pàgina de l'Agència tributària de les Illes Balears aquí (taxa per la transposició d'informació en exercici del dret d'accés a la informació pública).
En cas que resulti necessari el pagament de la taxa, l'Administració us comunicarà prèviament la quantia corresponent segons les còpies a realitzar o el dispositiu electrònic d'emmagatzematge a utilizar, si escau. L'accés a la informació resta condicionat al pagament de la taxa.
— DNI electrònic (persones físiques). Més informació a www.dnielectronico.es.
— CERES – Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (persones físiques i jurídiques). Més informació a http://www.cert.fnmt.es/certificados.
— Camerfirma (persones jurídiques). Més informació a https://www.camerfirma.com.
IMPORTANT: L’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha habilitat el personal de les oficines de registre de les seus de les conselleries, així com de les seus de l’IBSALUT, l’ATIB, la UDIT d’Inca i Manacor i les delegacions d’Educació a Menorca i Eivissa per facilitar a la ciutadania l’accés a aquest sistema d’identificació.
Podeu consultar les oficines que ofereixen el servei d’alta al sistema Cl@ve permanent aquí.
També es pot trobar tota la informació sobre com obtenir aquests sistemes d'identificació a la pàgina de Cl@ve https://clave.gob.es.
Per a més informació podeu consultar la pàgina d’«Identificació i signatura electrònica en la Seu Electrònica»