Preguntes freqüents sobre el règim d’incompatibilitats del personal docent de la CAIB
1. Quina normativa regula el règim d’incompatibilitats dels empleats públics?
El règim d’incompatibilitats dels empleats públics es regula, amb caràcter general, en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d’incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i en el Reial decret 598/1985, de 30 de abril, sobre incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de l’Estat, de la Seguretat Social i dels ens, organismes i empreses dependents.
2. Qui ha de sol·licitar l’autorització o el reconeixement de compatibilitat?
Ha de sol·licitar l’autorització o el reconeixement de compatibilitat tot el personal docent de l’ensenyament públic no universitari al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que vulgui exercir una altra activitat privada o pública.
Per tant, presentar la sol·licitud és una obligació.
L’autorització es refereix a activitats públiques i el reconeixement a activitats privades.
3. Qui no ha de sol·licitar la compatibilitat?
No han de sol·licitar la compatibilitat les persones que desenvolupin una de les activitats següents:
a) Les derivades de l’administració del patrimoni personal i familiar.
b) La direcció de seminaris o el dictat de cursos o conferències en centres oficials destinats a la formació de funcionaris o professorat, sempre que no tengui caràcter permanent o habitual ni suposi més de 75 hores l’any, així com la preparació per a l’accés a la funció pública.
c) La participació en tribunals qualificadors de proves selectives per l’ingrés en les administracions públiques.
d) La participació del personal docent en exàmens, proves o avaluacions diferents de les que habitualment els corresponguin.
e) L’exercici del càrrec de president, vocal o membre de juntes rectores de mutualitats o patronats de funcionaris, sempre que no sigui retribuït.
f) La producció i creació literària, artística, científica i tècnica, així com les publicacions derivades d’aquestes, sempre que no s’originin a conseqüència d’una relació d’ocupació o de prestació de serveis.
g) La participació ocasional en col·loquis i programes en qualsevol mitjà de comunicació social.
h) La col·laboració i l’assistència ocasional a congressos, seminaris, conferències o cursos de caràcter professional.
En el cas de les lletres g) i h) és ocasional l’activitat quan és puntual o esporàdica i no obeeix a una prèvia planificació. En canvi, no és ocasional la activitat que sigui periòdica, habitual o continua dins un període de temps.
4. Quan s’ha de sol·licitar la compatibilitat?
El personal docent funcionari de carrera ha de sol·licitar la compatibilitat abans d’iniciar la segona activitat.
En cas que es tracti de personal docent de nou ingrés, ja sigui funcionari en pràctiques, funcionari interí o personal laboral que vengui desenvolupant una altra activitat, ha de sol·licitar la compatibilitat dins el termini de 10 dies hàbils des de la presa de possessió.
5. On s’ha de sol·licitar la compatibilitat?
S’ha de sol·licitar la compatibilitat mitjançant l’enllaç https://www.caib.es/sites/compatibilitats/ca/portada-82600/?campa=yes, mitjançant el tràmit telemàtic habilitat a l’efecte.
L’òrgan competent per tramitar les sol·licituds és la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats.
6. Quan s’aplica el règim disciplinari en relació a les incompatibilitats?
Incomplir les normes sobre incompatibilitats suposa cometre una falta disciplinària molt greu o una falta disciplinària greu.
En particular, desenvolupar activitats incompatibles és una falta molt greu i no sol·licitar la compatibilitat, quan l’activitat és compatible, és una falta greu.
7. En quin termini l’Administració ha de contestar la sol·licitud i què succeeix si no contesta dins aquest termini?
La Administració ha de resoldre i notificar la sol·licitud en el termini de sis mesos
Si l’Administració no contesta dins aquest termini es produeix el que s’anomena “silenci administratiu” i la persona interessada pot entendre desestimada la seva sol·licitud.
8. Que s’ha de fer si la resolució no autoritza o no reconeix la compatibilitat sol·licitada?
En aquest cas, el docent ha d’acreditar que ha renunciat a una de les dues activitats (o situar-se en excedència).
9. Quina és la durada de l’autorització o del reconeixement de la compatibilitat?
La resolució que autoritza o reconeix la compatibilitat és vigent mentre es mantinguin les condicions que en varen donar lloc.
En tot cas, la resolució queda sense efectes en el moment en què es modifiqui alguna de les circumstàncies de l’activitat pública principal o de la segona activitat, pública o privada, que han estat tingudes en compte per a l’autorització o el reconeixement de la compatibilitat. Això es produeix, en tot cas, quan el docent canvia de lloc de feina.
És responsabilitat del docent controlar aquesta circumstància i presentar, si escau, una nova sol·licitud d’autorització o de reconeixement de compatibilitat.
10. Què s’ha de fer quan la segona activitat autoritzada o reconeguda finalitza?
La finalització de la segona activitat s’ha de comunicar a la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats, adjuntant la documentació que ho acrediti, mitjançant l'enllaç https://www.caib.es/sites/compatibilitats/ca/portada-82600/?campa=yes
En particular és important comunicar la finalització de les activitats privades, a l’efecte que finalitzi l’aplicació del descompte en les retribucions.
11. Quan una segona activitat és, en general, incompatible?
Amb caràcter general la segona activitat, ja sigui l’exercici d’un càrrec, professió o activitat, pública o privada, és incompatible si pot impedir o menyscabar l’estricte compliment dels deures, en particular el compliment de la jornada i de l’horari, o comprometre la imparcialitat o independència de l’empleat públic.
12. Quan és compatible una segona activitat pública?
Amb caràcter general l’exercici d’una segona activitat pública així com la percepció de més d’una remuneració amb càrrec als pressuposts de les administracions públiques resulta incompatible. A aquets efecte s’entén per remuneració qualsevol dret de contingut econòmic derivat, directament o indirectament, de una prestació o servei personal, sigui la seva quantia fixa o variable i la seva meritació periòdica o ocasional.
No obstant l’anterior hi ha excepcions en què sí es por desenvolupar una segona activitat pública, que es troben, principalment, en la Llei 53/1984, de 26 de desembre, així com en altres normes i instruments jurídics.
13. Quines activitats públiques estan exceptuades i, per tant, són compatibles?
Sense necessitat de sol·licitar la compatibilitat, el personal docent pot compatibilitzar les activitats públiques següents:
-
Membres del Parlaments de les Illes Balears, excepte que percebin retribucions periòdiques.
-
Membres de les corporacions locals, excepte que desenvolupin càrrecs retribuït en règim de dedicació exclusiva. En el cas que el règim de dedicació sigui parcial, aquesta activitat és compatible sense necessitat de sol·licitar la compatibilitat però aquesta dedicació s’ha de desenvolupar fora de l’horari habitual del docent.
-
Representant de l’Administració en, com a màxim, dos consells d’administració o òrgans de governs de entitats o empreses públiques o privades, sempre que només percebi dietes i indemnitzacions.
-
Professor tutor de la UNED, sempre que la dedicació no sigui superior a les 75 hores anuals.
Prèvia sol·licitud de compatibilitat el personal docent pot compatibilitzar les activitats públiques següents:
-
Professor universitari associat i professor universitari substitut, a temps parcial.
-
Segona activitat en el sector públic cultural, en el cas del professorat del que imparteix ensenyaments artístics professionals o superiors, que presti serveis en els centres públic en què s’imparteixin els ensenyaments esmentats.
-
Impartir, en els centres públics integrats de formació professional, totes les modalitats del sistema de formació professional (mòduls, cursos d’especialització, certificats professionals o de competència i altres activitats formatives), en el cas del professorat que imparteix ensenyament de formació professional.
-
Activitats d’investigació de caràcter no permanent, o d’assessorament científic o tècnic en supòsits concrets, que no corresponguin a les funcions del personal adscrit a les respectives administracions públiques, la qual cosa exigeix assignació del encàrrec per concurs públic o per requerir especials qualificacions en la persona seleccionada.
-
Desenvolupar un segon lloc de feina o activitat en el sector públic docent musical en l’àmbit territorial de l’illa de Formentera, en règim laboral i a temps parcial (Decret 78/2005, de 15 de juliol, BOIB núm. 110, de 23/07/2005).
-
Impartir cursos de llengua catalana en l’àmbit de la CAIB, en règim laboral i amb un màxim de 18 hores setmanals i per un màxim de cinc mesos (Acord del Consell de Govern de 09/10/2009, BOIB núm. 152, de 17/10/2009).
-
Professor del Conservatori Superior de Música de les Illes Balears de determinades assignatures, en règim laboral i a temps parcial (Acord del Consell de Govern de 15/12/2017, BOIB núm. 153, de 16/12/2017).
-
Segona activitat com a personal docent al servei de la CAIB en determinades places i especialitats, en règim laboral i a temps parcial (Acord del Consell de Govern de 21/11/2022, BOIB núm. 152, de 22/11/2022).
-
Exercici de les funcions del Joch de Ministrils, en règim laboral i a temps parcial (Acord del Consell de Govern de 02/05/2025, BOIB núm. 56, de 03/05/2025).
14. Existeix alguna limitació retributiva en el cas de les activitats públiques compatibles?
Sí, la prevista en l’article 7 de la Llei 53/1984, de 26 de desembre.
15. Es pot compatibilitzar l’activitat pública docent amb l’activitat docent a un centre privat concertat?
No, no es pot compatibilitzar en el cas que la retribució que percebi al centre privat concertat ho sigui en pagament delegat, atès que es considera una retribució amb càrrec als pressuposts de l’Administració.
16. Què s’entén per activitat privada?
Per activitat privada s’entén qualsevol activitat professional, laboral, mercantil o industrial realitzada fora de l’Administració. Per tant, inclou tant les relacions laborals per compte aliè com les activitats per compte propi.
17. Quantes hores es poden realitzar a la segona activitat privada?
Si el docent està nomenat o contractat a jornada completa només pot realitzar 18 hores i 45 minuts setmanals a la segona activitat.
Si el docent està nomenat o contractat a mitja jornada pot realitzar jornada completa a la segona activitat.
18. Si el docent està nomenat o contractat a jornada completa però té concedida una reducció de jornada, quantes hores pot realitzar a la segona activitat?
En aquest cas tampoc no pot realitzar més de 18 hores i 45 minuts setmanals a la segona activitat.
A més, s’ha de tenir en compte que els períodes en què es gaudeix d’una reducció de jornada per motius relacionats amb la conciliació són incompatibles amb la realització de cap activitat retribuïda.
19. Es pot reconèixer la compatibilitat per a una activitat privada si ja s’ha autoritzat la compatibilitat per a una activitat pública?
Únicament es pot autoritzar si la suma de les jornades de les dues activitats esmentades no supera les 37,5 hores setmanals, i sempre que a l’activitat privada no es realitzin més de 18 hores i 45 minuts.
20. Què s’ha de fer si al llarg de l’any es realitzen diverses activitats retribuïdes puntuals, d’un o dos dies de durada o similars?
En aquest cas s’ha de sol·licitar la compatibilitat per cada activitat retribuïda.
Com a exemple típic, així s’ha de fer amb actuacions puntuals en obres de teatre o en concerts.
21. És obligatori autoritzar a l’Administració que apliqui una reducció una part de les meves retribucions perquè realitzar una segona activitat privada sigui compatible?
No, aquesta autorització és voluntària.
No obstant això, si no s’autoritza a l’Administració perquè apliqui aquesta reducció, no es pot reconèixer la compatibilitat, ja que s’estarien perceben complements específics o conceptes equiparables la quantia dels quals supera el 30 per 100 de les retribucions bàsiques, exclosos els triennis.
22. Com es pot conèixer la quantia que es descomptarà?
A la pàgina web hi ha un simulador per poder calcular aquesta quantia.
Els complements específics o conceptes equiparables que es tenen en compte a efecte del descompte són els següents: el component general del complement específic anual i el component singular del complement específic, que retribueix l’exercici en els òrgans de govern unipersonal dels centres i en altres llocs de caràcter singular.
23. Quines activitats privades són sempre incompatibles?
Sempre és incompatible:
- Prestar serveis de gestoria administrativa, sigui com a titular o com a treballador en aquestes oficines.
- Exercir la professió de procurador o qualsevol activitat que pugui requerir la presència davant els jutjats i tribunals durant l’horari de treball.
24. Què passa si la segona activitat privada és com arquitecte o enginyer?
En aquests casos no tan sols és necessari obtenir el reconeixement de la compatibilitat de l’activitat privada d’arquitecte o enginyer amb caràcter general, sinó que també s’ha de sol·licitar el reconeixement de la compatibilitat per a cada projecte o treball tècnic que requereixi llicència o resolució administrativa o visat col·legial.
25. A on em puc dirigir si tinc qualque pregunta?
Al correu electrònic compatibilitats@dgpdocen.caib.es
Al telèfon 971 17 78 00. Ext. 63949/62072