Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys
Literatura dramàtica
Competències específiques
1. Llegir obres de la literatura dramàtica o veure’n la posada en escena, atenent tant les relacions internes dels elements constitutius del gènere i les seves funcions en les obres com les relacions externes de les obres amb el seu context de producció i la seva inscripció en la tradició cultural, per eixamplar les possibilitats de gaudi de la literatura dramàtica i per estimular l’expressió artística.
2. Llegir o veure en escena de manera autònoma obres rellevants de la literatura dramàtica com a font de plaer i coneixement, seleccionar de manera orientada les que s’ajusten més als gusts, interessos i necessitats personals, diversificar formes d’accés al fet teatral, i compartir experiències de recepció, per forjar un criteri propi i per gaudir de la seva dimensió social.
3. Establir vincles entre obres dramàtiques de diferents èpoques, contexts i llenguatges artístics per constatar l’existència d’universals temàtics, tipologies de personatges i models formals recurrents al llarg de la història, i per reconèixer semblances i diferències en funció dels respectius contexts de producció i de la interrelació entre literatura i societat.
4. Emprar les capacitats expressives i creatives necessàries per a la recreació o creació de texts dramàtics, utilitzant els elements que configuren el gènere, com també diferents tècniques, per compondre l’acció dramàtica, el disseny de personatges i la configuració de situacions i escenes.
5. Participar en la construcció d’un cànon literari dramàtic universal que integri la perspectiva d’experiència de les dones a través de la lectura, el visionament o l’assistència a obres teatrals d’escriptores o de personatges femenins essencials i que superi els marcs de la cultura occidental, per establir contrapunts d’interès, respecte i sensibilitat envers altres veus i per desenvolupar el pensament crític respecte a la construcció discursiva del món i els seus imaginaris.
Sabers bàsics
A. Construcció guiada i compartida de la interpretació d’alguns texts rellevants de la literatura dramàtica inscrits en itineraris temàtics que estableixin relacions intertextuals entre obres i fragments de diferents gèneres, èpoques, contexts culturals i codis artístics, com també amb els seus respectius contexts de producció, d’acord amb les estratègies i els eixos que s’indiquen a continuació.
1. L’art teatral
1.1. El text teatral: Definició i elements
- El llibret: Actes, quadres i escenes; diàleg, monòleg i apart; didascàlies i acotacions; drammatis personnae.
- Estructura interna de l’acció: conflicte, situació i personatges; construcció dramàtica i postdramàtica; llenguatge i estil.
1.2. El personatge teatral
- Caracterització del personatge dramàtic: plans, funcions, personatge i acció, jerarquia, significat.
- Models, tipologies i evolució del personatge teatral des dels seus orígens fins a la crisi del personatge en el teatre modern.
1.3. La realització escènica i el sistema estilístic
- Espai escenicoescenogràfic i objecte escènic.
- Disseny de personatge: vestuari, màscara i maquillatge.
- Espai sonor, disseny d’il·luminació i recursos audiovisuals.
- Treball actoral i codis interpretatius.
1.4. La recepció teatral: la relació amb el públic. Catarsi, distanciament i participació.
2. Temes i formes de la literatura dramàtica
2.1. El teatre del Jo: els personatges com a models vitals
- Teatre biogràfic: La construcció del subjecte teatral i la indagació en els grans interrogants de la condició humana: identitat, amor, dolor, mort, etc.
- Teatre autobiogràfic: intimitat, testimoniatge i autoreferencialitat.
2.2. Viure amb uns altres: el teatre com a model d’interpretació de les relacions humanes
- La Tragèdia: l’ésser humà, el destí i l’ètica.
- Drama: llibertat individual i convencions socials.
- Comèdia: humor complaent, humor crític.
2.3. Viure en el món: funció i sentit del teatre
- Mitologies i cosmogonies: teatre mític i religiós de diferents tradicions.
- Reproduir el món: els realismes, el teatre com a escola o crítica de costums.
- Teatre compromès: teatre polític, teatre document, teatre èpic, etc.
- Imaginar el món: comèdia de màgia, simbolisme, avantguardes, teatre postdramàtic, etc.
2.4. El teatre parla del teatre: metaficció teatral.
3. Estratègies d’anàlisi, interpretació i creació de texts teatrals
- Participació en la construcció compartida de la interpretació de les obres dramàtiques a través de discussions o converses literàries.
- Relació entre els elements constitutius del gènere dramàtic i la construcció del sentit de l’obra. Efectes en la recepció dels seus recursos expressius. La interacció amb el públic.
- Utilització d’informació social, històrica, cultural i artística per construir la interpretació de les obres i comprendre el lloc que ocupen en la tradició literària.
- Establiment de vincles intertextuals entre obres i altres manifestacions artístiques en funció de temes, tòpics, estructures i llenguatges. Elements de continuïtat i ruptura.
- Indagació entorn del funcionament del teatre com a artefacte ideològic determinant en la construcció dels imaginaris socials, posant l’accent principalment en la perspectiva de gènere.
- Expressió argumentada de la interpretació d’obres i fragments dramàtics, integrant els diferents aspectes analitzats i atenent els seus valors culturals, ètics i estètics. La ressenya teatral.
- Lectura expressiva i dramatització dels texts atesos els processos de comprensió i d’oralització implicats, i als trets essencials de la interpretació teatral.
- Creació de texts teatrals a partir de l’apropiació de les convencions del llenguatge literari i en referència a models donats (imitació, transformació, continuació, etc.).
B. Recepció autònoma d’obres rellevants de la literatura dramàtica i participació en converses literàries i en intercanvis de recomanacions desenvolupant les estratègies següents:
- Selecció de les obres de manera autònoma i amb l’ajuda de recomanacions especialitzades.
- Participació activa en el circuit literari, lector i teatral en context presencial i digital.
- Definició dels gusts dramàtics personals, diversificant el corpus llegit o vist com a espectador o espectadora, atesos els circuits culturals del teatre.
- Expressió de l’experiència lectora o com a públic utilitzant un metallenguatge específic i elaboració d’una interpretació personal que atengui aspectes temàtics i estructurals, de realització escènica i de sistema estilístic.
- Mobilització de la pròpia experiència personal, lectora i teatral per establir vincles de manera argumentada entre l’obra llegida o observada i aspectes de l’actualitat, com també amb altres texts i manifestacions artístiques, incloses pràctiques culturals emergents.
- Recomanació de les lectures i posades en escena en suports variats, atenent aspectes temàtics, formals i intertextuals.
![]() |
Descarrega en .pdf |