Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys

Història d'Espanya

Competències específiques

1. Valorar els moviments i les accions que han promogut les llibertats en la història d’Espanya, utilitzant termes i conceptes històrics, a través de l’anàlisi comparada dels diferents règims polítics, per reconèixer el llegat democràtic de la Constitució de 1978 com a fonament de la nostra convivència i garantia dels nostres drets.

2. Reconèixer i valorar la diversitat identitària del nostre país, per mitjà del contrast de la informació i la revisió crítica de fonts, prenent consciència del paper que té en l’actualitat, per respectar els sentiments de pertinença, l’existència d’identitats múltiples, i les normes i símbols que estableix el nostre marc comú de convivència.

3. Analitzar i valorar la idea de progrés des de la perspectiva del benestar social i de la sostenibilitat, a través de la interpretació dels factors modernitzadors de l’economia espanyola, l’ús de mètodes quantitatius i l’anàlisi crítica de les desigualtats socials i territorials, per considerar l’emprenedoria, la innovació i l’aprenentatge permanent com a elements fonamentals en un entorn econòmic i professional en constant canvi.

4. Prendre consciència de la diversitat social a través de l’anàlisi multidisciplinària dels canvis i continuïtats de la societat espanyola al llarg del temps, l’evolució de la població, els nivells i maneres de vida, les condicions laborals i els moviments i conflictes socials, per valorar l’abast de les mesures adoptades i els progressos i limitacions per avançar en la igualtat, el benestar, la justícia i la cohesió social.

5. Analitzar críticament el paper de les creences i de les ideologies en l’articulació social, en l’ús del poder i en la configuració d’identitats i projectes polítics contraposats, a través de l’estudi de fonts primàries i texts historiogràfics i la fonamentació de judicis propis, per debatre sobre problemes actuals, transferir coneixement, valorar la diversitat cultural i mostrar actituds respectuoses davant idees legítimes diferents a les pròpies.

6. Interpretar el valor geoestratègic d’Espanya i la seva connexió amb la història mundial, assenyalant les analogies i singularitats de la seva evolució històrica en un context global canviant, per mitjà de la recerca i el tractament d’informació, per avalar els compromisos del nostre país en matèria de cooperació i seguretat, promoure actituds solidàries i assumir els valors de l’europeisme.

7. Incorporar la perspectiva de gènere en l’anàlisi de l’Espanya actual i de la seva història, a través de la contextualització històrica de fonts literàries i artístiques i la recerca sobre el moviment feminista, per reconèixer la seva presència en la història i promoure actituds en defensa de la igualtat efectiva de dones i homes.

8. Valorar el patrimoni històric i cultural com a llegat i expressió de la memòria col·lectiva, identificant els significats i usos públics que reben determinats esdeveniments i processos del passat, per mitjà de l’anàlisi de la historiografia i del pensament històric per al desenvolupament de la iniciativa, del treball en equip, de la creativitat i de la implicació en qüestions d’interès social i cultural.

Sabers bàsics

A. Societats en el temps

-  El treball de l’historiador, la historiografia i la metodologia històrica. Consciència històrica i connexió entre el passat i el present. Usos públics de la història: les interpretacions historiogràfiques sobre determinats processos i esdeveniments rellevants de la història d’Espanya i l’anàlisi dels coneixements històrics presents en els debats de la societat actual.

-  El significat geoestratègic de la península Ibèrica i la importància del llegat històric i cultural. El Mediterrani, l’Atlàntic i l’Europa continental en les arrels de la història contemporània.

-  El procés de construcció nacional a Espanya. De la centralització política i administrativa a la formació i el desenvolupament de l’estat liberal.

-  El significat de la monarquia hispànica i de l’herència colonial a l’Espanya contemporània. Estereotips i singularitats de la història d’Espanya en el context internacional.

-  Religió, Església i Estat. El paper del catolicisme en la configuració cultural i política d’Espanya i en els moviments polítics i socials. La situació de les minories religioses. Les relacions entre l’Església i l’Estat liberal. El nacionalcatolicisme. Laïcisme, lliurepensament i secularització. L’anticlericalisme.

-  Estudi comparat dels règims liberals i del constitucionalisme a Espanya: dels inicis del règim liberal i la constitució de 1812, els orígens de la democràcia, fins a la Constitució democràtica de 1931. Termes i conceptes de la història per a l’estudi dels sistemes polítics.

-  Ideologies i cultures polítiques a l’Espanya contemporània: conflictivitat, sistemes polítics i usos del poder. Estudi de texts i contexts de les faccions, partits i moviments polítics, des del carlisme i les diferents forces monàrquiques al republicanisme i l’obrerisme revolucionari. El paper dels exiliats a l’Espanya contemporània i la seva contribució a la construcció de l’Europa de les llibertats.

-  La transició al capitalisme a Espanya. Els debats historiogràfics sobre la industrialització del país i de la seva dependència exterior. El model de desenvolupament econòmic espanyol, ritmes i cicles de creixement.

-  Canvis socials i noves formes de sociabilitat: interpretacions sobre la transformació de la societat estamental i el desenvolupament del nou concepte de ciutadania.

-  Treball i condicions de vida. L’evolució de la societat espanyola. Població, famílies i cicles de vida. Servitud senyorial, proletarització industrial, el naixement de les classes mitjanes i l’estat del benestar.

-  Món rural i món urbà. Relacions d’interdependència i de reciprocitat entre el camp i la ciutat des d’una perspectiva històrica. De la societat agrària a l’èxode rural i a l’Espanya buida.

-  La lluita per la igualtat i la justícia social: conflictivitat, moviments socials i associacionisme obrer. L’acció del subjecte en la història. L’acció de l’estat i les polítiques socials.

-  La II República i la transformació democràtica d’Espanya: les grans reformes estructurals i l’origen històric d’aquestes. Realitzacions socials, polítiques i culturals; reaccions antidemocràtiques contra les reformes.

-  El cop d’estat de 1936, la Guerra Civil i el Franquisme: aproximació a la historiografia sobre el conflicte i al marc conceptual dels sistemes totalitaris i autoritaris. Fonaments ideològics del règim franquista, relacions internacionals i etapes polítiques i econòmiques. La repressió, la resistència, l’exili i els moviments de protesta contra la dictadura per la recuperació dels valors, drets i llibertats democràtiques.

-  Mecanismes de dominació, rols de gènere, espais d’activitat i escenaris de sociabilitat de les dones en la història d’Espanya. Protagonistes femenines individuals i col·lectives. La lluita per l’emancipació de la dona i els moviments feministes. Fonts literàries i artístiques en els estudis de gènere.

B. Reptes del món actual

-  Memòria democràtica: reconeixement de les accions i moviments en favor de la llibertat en la història contemporània d’Espanya, consciència dels fets traumàtics i dolorosos del passat i del deure de no repetir-los. Reconeixement, reparació i dignificació de les víctimes de la violència i del terrorisme a Espanya. Les polítiques de memòria a Espanya. Els llocs de memòria.

-  La qüestió nacional: consciència històrica i crítica de fonts per abordar l’origen i l’evolució dels nacionalismes i regionalismes a l’Espanya contemporània.

-  Creixement econòmic i sostenibilitat: maneig de dades, aplicacions i gràfics per a l’anàlisi de l’evolució de l’economia espanyola des del Desenvolupisme a l’actualitat. Desequilibris socials, territorials i ambientals.

-  La Transició i la Constitució de 1978: Identificació dels reptes, assoliments, dificultats i resistències de la fi de la dictadura i l’establiment de la democràcia. La normalització democràtica i l’amenaça del terrorisme.

-  Espanya a Europa: derivacions econòmiques, socials i polítiques del procés d’integració a la Unió Europea, situació actual i expectatives de futur.

-  Espanya i el món: la contribució d’Espanya a la seguretat i cooperació mundial i la seva participació en els organismes internacionals. El compromís institucional, social i ciutadà davant els objectius de desenvolupament sostenible.

C. Compromís cívic

-  Consciència democràtica: coneixement dels principis i normes constitucionals, exercici dels valors cívics i participació ciutadana.

-  Identitat i sentiments de pertinença: reconeixement de les identitats múltiples i dels símbols i normes comuns de l’estat espanyol.

-  Comportament ecosocial: compromís amb els objectius de desenvolupament sostenible.

-  Ciutadania ètica digital: respecte a la propietat intel·lectual. Participació i exercici de la ciutadania global a través de les tecnologies digitals. Prevenció i defensa davant la desinformació i la manipulació.

-  Els valors de l’europeisme: principis que guien la idea de la Unió Europea i actitud participativa davant els programes i projectes comunitaris.

-  Solidaritat i cooperació: els grans desafiaments que afecten Espanya i el món i conductes tendents al compromís social, l’associacionisme i el voluntariat.

-  La cultura de seguretat nacional i internacional: instruments estatals i internacionals per preservar els drets, les llibertats i el benestar de la ciutadania.

-  Conservació i difusió del patrimoni històric: el valor patrimonial, social i cultural de la memòria col·lectiva. Arxius, museus i centres de divulgació i interpretació històrica.

PDF Descarrega en .pdf

Proves d'anys anteriors

Torna a la pàgina de matèries