Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys
Història de l'art
Competències específiques
1. Identificar diferents concepcions de l’art al llarg de la història, seleccionant i analitzant informació de manera crítica, per valorar la diversitat de manifestacions artístiques com a producte de la creativitat humana i fomentar el respecte envers aquestes.
2. Reconèixer els diversos llenguatges artístics com una forma de comunicació i expressió d’idees, desigs i emocions, utilitzant amb correcció la terminologia i el vocabulari específic de la matèria, per expressar amb coherència i fluïdesa els judicis i sentiments propis i mostrar respecte i empatia pels judicis i les expressions dels altres.
3. Distingir les diferents funcions de l’art al llarg de la història, analitzant la dimensió religiosa, ideològica, política, social, econòmica, expressiva i pròpiament estètica de l’obra d’art, de la seva producció i la seva percepció, per promoure una apreciació global i un judici crític i informat d’aquests.
4. Identificar i caracteritzar els principals moviments artístics al llarg de la història, reconeixent les relacions d’influència, préstec, continuïtat i ruptura que es produeixen entre ells, per comprendre els mecanismes que regeixen l’evolució de la història de l’art i fomentar el respecte i l’estima de les manifestacions artístiques de qualsevol època i cultura.
5. Identificar i contextualitzar espacialment i temporalment les manifestacions i personalitats artístiques més rellevants, analitzant-ne l’entorn social, polític i cultural i els aspectes biogràfics, per valorar les obres i els seus artistes com a expressió de la seva època i àmbit social, apreciar-ne la creativitat i promoure el coneixement de diverses formes d’expressió estètica.
6. Conèixer i valorar el patrimoni artístic en l’àmbit local, nacional i mundial, analitzant exemples concrets del seu aprofitament i les seves funcions, per contribuir a la seva conservació, el seu ús compromès a favor de la consecució dels objectius de desenvolupament sostenible, la seva promoció com a element conformador de la identitat individual i col·lectiva, i com a dinamitzador de la cultura i l’economia.
7. Distingir i descriure els canvis estètics i els diferents cànons de bellesa al llarg de la història de l’art, realitzant anàlisis comparatives entre obres de diversos estils, èpoques i llocs, per formar-se una imatge ajustada d’un mateix i consolidar una maduresa personal que permeti mostrar sensibilitat i respecte envers la diversitat superant estereotips i prejudicis.
8. Integrar la perspectiva de gènere en l’estudi de la història de l’art, analitzant el paper que ha ocupat la dona i la imatge que se n’ha donat en els diferents estils i moviments artístics, per fer visibles les artistes i promoure la igualtat efectiva entre dones i homes.
Sabers bàsics
A. Aproximació a la Història de l’Art
- El debat sobre la definició d’art. El concepte de l’art al llarg de la història.
- El llenguatge artístic: l’art com a forma de comunicació. La varietat de codis i llenguatges. Símbols i iconografia en l’art. La subjectivitat creadora. La complexitat de la interpretació. El judici estètic.
- Terminologia i vocabulari específic de l’art en l’arquitectura i les arts plàstiques.
- Eines per a l’anàlisi de l’obra d’art: elements tècnics, formals, i estilístics. Estudi iconogràfic i significat, identificació, contextualització i rellevància de l’obra. L’anàlisi comparativa.
- Influències, préstecs, continuïtats i ruptures en la Història de l’Art.
B. L’art i les seves funcions al llarg de la història
- L’art com a instrument magicoritual al llarg de la història.
- L’art com a dispositiu de dominació i control: des de les primeres civilitzacions urbanes fins a la societat contemporània.
- L’art i el seu valor propagandístic: des del Món Antic fins a l’actual societat de consum.
- L’art i la seva funció didàctica i religiosa en les societats teocèntriques.
- Art, mecenatge i col·leccionisme com a elements de diferenciació social.
- L’art com a mitjà de progrés, crítica i transformació sociocultural des del pensament il·lustrat fins a l’actualitat.
- L’art com a idioma de sentiments i emocions.
- L’art com a expressió dels avanços tecnològics: des de la Revolució Industrial fins a l’era digital.
C. Dimensió individual i social de l’art
- Art i identitat individual: la necessitat de representar-nos. La imatge del cos humà. El gènere del retrat. L’evolució en la imatge de l’artista.
- Art i identitat col·lectiva: escoles, regionalismes i cerca d’identitat.
- La representació de la dona en l’art des d’una perspectiva crítica.
- La dona com a artista. La lluita per la visibilitat al llarg de la història de l’art.
D. Realitat, espai i territori en l’art
- Art i realitat: imitació i interpretació. La revolució de la fotografia i el cinema.
- Arquitectura i espai: la creació d’espais arquitectònics.
- Pintura i perspectiva: la conquesta de la tercera dimensió.
- Art i intervenció en el territori: l’urbanisme com a art.
- Art i medi ambient. La naturalesa i la representació de les emocions. Arquitectura, urbanisme i disseny sostenible. La contribució de l’art als objectius de desenvolupament sostenible.
- El patrimoni artístic: preservació, conservació i usos sostenibles. Museografia i museologia.
![]() |
Descarrega en .pdf |