Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys

Empresa i disseny de models de negoci (abans Economia de l'empresa)

Competències específiques

1. Analitzar l’activitat empresarial i emprenedora, reconeixent el poder de transformació que exerceixen en la societat i reflexionant sobre el valor de la innovació i la digitalització en aquest procés, per comprendre el paper que exerceixen dins del funcionament global de l’economia actual.

2. Investigar l’entorn econòmic i social i la seva influència en l’activitat empresarial, analitzant les interrelacions empreses-entorn i identificant estratègies viables que parteixin dels criteris de responsabilitat social corporativa, de la igualtat i la inclusió, per valorar la capacitat d’adaptació de les empreses.

3. Reconèixer i comprendre models de negoci actuals comparant-los amb altres models tradicionals i aplicant estratègies i eines que facilitin el disseny creatiu per proposar models de negoci que aportin valor, permetin satisfer necessitats i contribuir al benestar econòmic i social.

4. Valorar i seleccionar estratègies comunicatives d’aplicació al món empresarial, utilitzant noves fórmules i obtenint la informació que es genera tant en l’àmbit intern com extern de l’empresa, per gestionar eficaçment la informació necessària en el procés de presa de decisions i la seva correcta transmissió.

5. Realitzar l’anàlisi de previsió del model de negoci dissenyat, aplicant les eines d’anàlisi empresarial necessàries per comprendre tot el procés dut a terme i validar la proposta del model de negoci.

Sabers bàsics

A. L’empresa i el seu entorn

- L’empresari. Perfils.

- L’empresa. Classificació. Localització i dimensió de l’empresa. Marc jurídic que regula l’activitat empresarial.

- L’entorn empresarial. Responsabilitat social corporativa. Dona i emprenedoria. Inclusió i emprenedoria.

- L’empresa, digitalització i innovació. I+D+I. Teories de la innovació. Tipus d’innovació. Tendències emergents. Estratègies d’innovació.

B. El model de negoci i de gestió

- Empresa i model de negoci.

- La funció comercial. Segment de clients. La proposta de valor. Canals. Relacions amb clients. Fonts d’ingressos. Estratègies de màrqueting.

- La funció productiva. Procés productiu. Eficiència i productivitat. Activitats clau. Recursos clau. Associacions clau. Estructura de costs: classificació i càlcul de costs.

- La gestió dels recursos humans. Formació i funcionament d’equips àgils. Habilitats que exigeix el mercat de treball. La contractació i les relacions laborals de l’empresa. Les polítiques d’igualtat i d’inclusió en les empreses.

- La funció financera. Estructura econòmica i financera. Inversió. Valoració i selecció d’inversions. Recursos financers. Anàlisi de fonts alternatives de finançament intern i extern.

- La informació en l’empresa: obligacions comptables. Composició i valoració del patrimoni. Comptes anuals i imatge fidel. Elaboració de balanç i compte de pèrdues i guanys.

C. Eines per innovar en models de negoci i de gestió

- El llenç de model de negoci i de gestió: concepte, àrees, blocs, utilitat i patrons de models de negoci.

- El punt de vista dels clients: mapa d’empatia.

- La creativitat aplicada al disseny de model de negoci i de gestió. El procés de creativitat: divergència i convergència. Dinàmiques de generació de noves idees de models de negoci.

- La competència i nínxols de mercat.

- Les eines d’organització d’idees: pensament visual. Capacitat de síntesi. Ideació. Comunicació.

- El prototipatge: concepte i utilitat. Possibilitats de prototipatge: béns, serveis i aplicacions.

- Les eines de presentació d’un projecte o d’una idea. Metodologia: narració d’històries i el discurs a l’ascensor. Altres metodologies.

- Els escenaris: exploració d’idees, escenaris futurs i nous models de negoci.

- Altres eines per innovar en models de negoci i de gestió.

D. Estratègia empresarial i mètodes d’anàlisi de la realitat empresarial: estudi de casos i simulació

- L’entorn del model de negoci. Previsió: tendències clau. Macroeconomia: variables macroeconòmiques. Competència: forces competitives.

- L’avaluació prèvia de models de negoci: anàlisi DAFO, anàlisi previsional d’ingressos i costs i el llindar de rendibilitat.

- La validació del model de negoci. Lean Startup. Desenvolupament de clients. Desenvolupament de producte àgil.

- La protecció de la idea, del producte i de la marca.

- La presa de decisions. Estratègies. Simulació en full de càlcul. Redacció d’un pla de negocis bàsic.

- L’anàlisi de resultats: estudi de mercat, anàlisi i interpretació de la informació comptable i anàlisi d’estats financers.

PDF Descarrega en .pdf

Proves d'anys anteriors

Torna a la pàgina de matèries