Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys
Disseny
Competències específiques
1. Identificar el concepte i els fonaments del disseny a partir de l’anàlisi crítica de diversos productes de disseny bidimensional i tridimensional, per aprofundir en la comprensió, tant de la complexitat dels processos i eines que hi intervenen, com de la dimensió simbòlica i semàntica dels seus llenguatges i del valor de la diversitat patrimonial.
2. Reflexionar sobre els orígens, els principis i les funcions del disseny, comparant i analitzant produccions de diferents èpoques, estils i àmbits d’aplicació, per valorar-ne de manera crítica l’impacte mediambiental, social i cultural.
3. Analitzar de manera crítica i rigorosa diferents configuracions formals, compositives i estructurals presents en el disseny de diferents productes, identificant-ne els elements plàstics, estètics, funcionals i comunicatius, per enriquir les seves pròpies produccions i conformar-se una opinió.
4. Planificar projectes de disseny individuals i col·lectius, seleccionant amb criteri les eines i els recursos necessaris, per proposar i analitzar críticament solucions creatives en resposta a necessitats pròpies i alienes.
5. Desenvolupar propostes personals i imaginatives a partir d’idees o productes preexistents, considerant la propietat intel·lectual, per respondre amb creativitat a necessitats pròpies i alienes i potenciar l’autoestima i el creixement personal.
6. Crear productes de disseny, responent amb creativitat a necessitats concretes, incloses les del disseny inclusiu i les relatives a la sostenibilitat, i cuidant la correcció tècnica, la coherència i el rigor de la factura del producte per potenciar una actitud crítica i responsable que afavoreixi el desenvolupament personal, acadèmic o professional en el camp del disseny.
Sabers bàsics
A. Concepte, història i camps del disseny
- El disseny, les seves classificacions i camps d’aplicació.
- Evolució històrica del disseny. Concepte i teories del disseny. Artesania i industrialització.
- Tendències, períodes i principals escoles i figures més representatives en el camp del disseny. La presència de la dona en l’àmbit del disseny.
- Disseny, ecologia i sostenibilitat. El disseny en la societat de consum. Aportacions de l’ecodisseny a la solució dels reptes socioambientals.
- Disseny inclusiu.
- La diversitat com a riquesa patrimonial.
- Aportació de les cultures no occidentals al cànon del disseny universal. L’apropiació cultural.
- Fonaments de la propietat intel·lectual. La protecció de la creativitat. Patents i marques.
B. El disseny: configuració formal i metodologia
- Disseny i funció.
- El llenguatge visual. Elements bàsics: punt, línia, pla, color, forma i textura.
- Sintaxi de la imatge bidimensional i tridimensional.
- Ordenació i composició modular.
- Dimensió semàntica del disseny.
- Procés i fases del disseny. La metodologia projectual.
- Processos creatius en un projecte de disseny.
- Estratègies d’organització dels equips de treball.
C. Disseny gràfic
- Funcions comunicatives del disseny gràfic.
- La tipografia, principals famílies, llegibilitat, propietats i usos en el disseny.
- El disseny gràfic i la composició.
- Processos i tècniques de disseny gràfic.
- La imatge de marca: el disseny corporatiu.
- Disseny editorial. La maquetació i composició de pàgines.
- El disseny publicitari. Projectes de comunicació gràfica.
- La senyalística i les seves aplicacions.
D. Disseny tridimensional.
- Disseny de producte. Tipologies d’objectes en el disseny volumètric.
- Sistemes de representació i estructures compositives aplicats al disseny de producte.
- Antropometria, ergonomia i biònica aplicades al disseny.
- Disseny de producte i diversitat funcional.
- Materials, textures i colors. Sistemes de producció i la seva repercussió en el disseny.
- L’embalatge: del disseny gràfic al disseny del contenidor del producte tridimensional. Iniciació al seu desenvolupament i tècniques de producció.
- Disseny d’espais. Organització de l’espai habitable, públic o privat. Distribució d’espais i recorreguts.
- Elements constructius. Principis d’il·luminació. Disseny d’espais interiors.
- Percepció psicològica de l’espai.
- El disseny inclusiu d’espais.
Material
Els aspirants han d’aportar els elements següents:
a) Llapis durs i llapis tous, bolígraf negre, retoladors negres de diferents gruixes.
b) Escaire, cartabó, regle graduat, escalímetre, paral·lex, plantilles de corbes i compàs.
c) Tècniques seques per aplicar color: llapis de colors, collage, retoladors, barres de cera dura (tipus Plastidecor), ceres toves (tipus Manley), etc.
d) Paper DlN A3. Màxim: 5 unitats, que es poden utilitzar per davant i per darrere.
e) Paper bàsic: paper vegetal, paper pautat, paper blanc DIN A4.
f) Papers amb diferents textures: cartolines de colors, paper Canson, aquarel·la, Caballo, Geller, etc.
g) Retalls de revistes classificats per temes: textures, colors, natures, paisatges. Lletres de revistes o catàlegs, classificades per la caixa, el color, la mida, etc.
h) Tisores, cúter i base per tallar, cola de barra.
i) Opcionalment: calculadora (pot ser científica) no programable.
![]() |
Descarrega en .pdf |