Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys

Disseny

Competències específiques

1. Identificar el concepte i els fonaments del disseny a partir de l’anàlisi crítica de diversos productes de disseny bidimensional i tridimensional, per aprofundir en la comprensió, tant de la complexitat dels processos i eines que hi intervenen, com de la dimensió simbòlica i semàntica dels seus llenguatges i del valor de la diversitat patrimonial.

2. Reflexionar sobre els orígens, els principis i les funcions del disseny, comparant i analitzant produccions de diferents èpoques, estils i àmbits d’aplicació, per valorar-ne de manera crítica l’impacte mediambiental, social i cultural.

3. Analitzar de manera crítica i rigorosa diferents configuracions formals, compositives i estructurals presents en el disseny de diferents productes, identificant-ne els elements plàstics, estètics, funcionals i comunicatius, per enriquir les seves pròpies produccions i conformar-se una opinió.

4. Planificar projectes de disseny individuals i col·lectius, seleccionant amb criteri les eines i els recursos necessaris, per proposar i analitzar críticament solucions creatives en resposta a necessitats pròpies i alienes.

5. Desenvolupar propostes personals i imaginatives a partir d’idees o productes preexistents, considerant la propietat intel·lectual, per respondre amb creativitat a necessitats pròpies i alienes i potenciar l’autoestima i el creixement personal.

6. Crear productes de disseny, responent amb creativitat a necessitats concretes, incloses les del disseny inclusiu i les relatives a la sostenibilitat, i cuidant la correcció tècnica, la coherència i el rigor de la factura del producte per potenciar una actitud crítica i responsable que afavoreixi el desenvolupament personal, acadèmic o professional en el camp del disseny.

Sabers bàsics

A. Concepte, història i camps del disseny

-  El disseny, les seves classificacions i camps d’aplicació.

-  Evolució històrica del disseny. Concepte i teories del disseny. Artesania i industrialització.

-  Tendències, períodes i principals escoles i figures més representatives en el camp del disseny. La presència de la dona en l’àmbit del disseny.

-  Disseny, ecologia i sostenibilitat. El disseny en la societat de consum. Aportacions de l’ecodisseny a la solució dels reptes socioambientals.

-  Disseny inclusiu.

-  La diversitat com a riquesa patrimonial.

-  Aportació de les cultures no occidentals al cànon del disseny universal. L’apropiació cultural.

-  Fonaments de la propietat intel·lectual. La protecció de la creativitat. Patents i marques.

B. El disseny: configuració formal i metodologia

-  Disseny i funció.

-  El llenguatge visual. Elements bàsics: punt, línia, pla, color, forma i textura.

-  Sintaxi de la imatge bidimensional i tridimensional.

-  Ordenació i composició modular.

-  Dimensió semàntica del disseny.

-  Procés i fases del disseny. La metodologia projectual.

-  Processos creatius en un projecte de disseny.

-  Estratègies d’organització dels equips de treball.

C. Disseny gràfic

-  Funcions comunicatives del disseny gràfic.

-  La tipografia, principals famílies, llegibilitat, propietats i usos en el disseny.

-  El disseny gràfic i la composició.

-  Processos i tècniques de disseny gràfic.

-  La imatge de marca: el disseny corporatiu.

-  Disseny editorial. La maquetació i composició de pàgines.

-  El disseny publicitari. Projectes de comunicació gràfica.

-  La senyalística i les seves aplicacions.

D. Disseny tridimensional.

-  Disseny de producte. Tipologies d’objectes en el disseny volumètric.

-  Sistemes de representació i estructures compositives aplicats al disseny de producte.

-  Antropometria, ergonomia i biònica aplicades al disseny.

-  Disseny de producte i diversitat funcional.

-  Materials, textures i colors. Sistemes de producció i la seva repercussió en el disseny.

-  L’embalatge: del disseny gràfic al disseny del contenidor del producte tridimensional. Iniciació al seu desenvolupament i tècniques de producció.

-  Disseny d’espais. Organització de l’espai habitable, públic o privat. Distribució d’espais i recorreguts.

-  Elements constructius. Principis d’il·luminació. Disseny d’espais interiors.

-  Percepció psicològica de l’espai.

-  El disseny inclusiu d’espais.

Material

Els aspirants han d’aportar els elements següents:

a) Llapis durs i llapis tous, bolígraf negre, retoladors negres de diferents gruixes.

b) Escaire, cartabó, regle graduat, escalímetre, paral·lex, plantilles de corbes i compàs.

c) Tècniques seques per aplicar color: llapis de colors, collage, retoladors, barres de cera dura (tipus Plastidecor), ceres toves (tipus Manley), etc.

d) Paper DlN A3. Màxim: 5 unitats, que es poden utilitzar per davant i per darrere.

e) Paper bàsic: paper vegetal, paper pautat, paper blanc DIN A4.

f) Papers amb diferents textures: cartolines de colors, paper Canson, aquarel·la, Caballo, Geller, etc.

g) Retalls de revistes classificats per temes: textures, colors, natures, paisatges. Lletres de revistes o catàlegs, classificades per la caixa, el color, la mida, etc.

h) Tisores, cúter i base per tallar, cola de barra.

i) Opcionalment: calculadora (pot ser científica) no programable.

 

PDF Descarrega en .pdf

Proves d'anys anteriors

Torna a la pàgina de matèries