Prova lliure de batxillerat per a majors de 20 anys
Ciències generals
Competències específiques
1. Aplicar les metodologies pròpies de la ciència, utilitzant amb precisió, procediments, materials i instruments adequats, per respondre qüestions sobre processos físics, químics, biològics i geològics.
2. Comprendre i explicar els processos de l’entorn i explicar-los, utilitzant els principis, lleis i teories científics adequats, per adquirir una visió holística del funcionament del medi natural.
3. Argumentar sobre la importància dels estils de vida sostenibles i saludables, basant-se en fonaments científics, per adoptar-los i promoure’ls en el seu entorn.
4. Aplicar el pensament científic i els raonaments lògics i matemàtics, mitjançant la cerca i selecció d’estratègies i eines apropiades, per resoldre problemes relacionats amb les ciències experimentals.
5. Analitzar la contribució de la ciència i de les persones que s’hi dediquen, amb perspectiva de gènere i entenent-la com un procés col·lectiu i interdisciplinari en contínua construcció, per valorar-ne el paper essencial en el progrés de la societat.
6. Utilitzar recursos variats, amb sentit crític i ètic, per cercar i seleccionar informació contrastada i establir col·laboracions.
Sabers bàsics
A. Construint ciència
- Metodologies pròpies de la recerca científica per a la identificació i formulació de qüestions, l’elaboració d’hipòtesi i la comprovació experimental d’aquestes.
- Experiments i projectes de recerca: ús d’instrumental adequat, controls experimentals i raonament lògic i matemàtic. Mètodes d’anàlisi dels resultats obtinguts en la resolució de problemes i qüestions científiques relacionats amb l’entorn.
- Fonts veraces i mitjans de col·laboració: cerca d’informació científica en diferents formats i amb eines adequades.
- Informació científica: interpretació i producció amb un llenguatge adequat. Desenvolupament del criteri propi basat en l’evidència i el raonament.
- Contribució dels científics i de les científiques a les principals fites de la ciència per a l’avanç i la millora de la societat.
B. Un univers de matèria i energia
- Sistemes materials macroscòpics: ús de models microscòpics per analitzar les seves propietats i dels seus estats d’agregació, així com dels processos físics i químics de canvi.
- Classificació dels sistemes materials en funció de la seva composició: aplicació a la descripció dels sistemes naturals i a la resolució de problemes relacionats.
- L’estructura interna de la matèria i la seva relació amb les regularitats que es produeixen en la taula periòdica. Reconeixement de la seva importància històrica i actual.
- Formació de composts químics: la nomenclatura com a base d’una alfabetització científica bàsica que permeti establir una comunicació eficient amb tota la comunitat científica.
- Transformacions químiques dels sistemes materials i lleis que els regeixen: importància en els processos industrials, mediambientals i socials del món actual.
- Energia continguda en un sistema, les seves propietats i les seves manifestacions: teorema de conservació de l’energia mecànica i processos termodinàmics més rellevants. Resolució de problemes relacionats amb el consum energètic i la necessitat d’un desenvolupament sostenible.
C. El sistema Terra
- L’origen de l’univers, del sistema solar i de la Terra: relació amb les seves característiques.
- Forma i moviments de la Terra i la Lluna, i els seus efectes.
- L’origen de la vida en la Terra: hipòtesis destacades. La possibilitat de vida en altres planetes.
- Concepte d’ecosistema: relació dels components biòtics i abiòtics.
- La geosfera: estructura, dinàmica, processos geològics interns i externs. La teoria de la tectònica de plaques. Riscs geològics.
- Les capes fluides de la Terra: funcions, dinàmica, interacció amb la superfície terrestre i els éssers vius en l’edafogènesi.
- Els éssers vius com a components biòtics de l’ecosistema: classificació, característiques i adaptacions al medi.
- Dinàmica dels ecosistemes: fluxos d’energia, cicles de la matèria, interdependència i relacions tròfiques. Resolució de problemes relacionats.
- Principals problemes mediambientals (escalfament global, forat de la capa d’ozó, destrucció dels espais naturals, pèrdua de la biodiversitat, contaminació de l’aire i de l’aigua, desertificació…) i riscs geològics: causes i conseqüències.
- El model de desenvolupament sostenible. Recursos renovables i no renovables: importància del seu ús i explotació responsables. Les energies renovables. La prevenció i la gestió de residus. L’economia circular.
- La relació entre la conservació mediambiental, la salut humana i el desenvolupament econòmic de la societat. Concepte one health (una sola salut).
- Les malalties infeccioses i no infeccioses: causes, prevenció i tractament. Les zoonosis i les pandèmies. El mecanisme i la importància de les vacunes i de l’ús adequat dels antibiòtics.
D. Biologia per al segle XXI
- Les principals biomolècules (glúcids, lípids, proteïnes i àcids nucleics): estructura bàsica i relació amb les seves funcions i importància biològica.
- Expressió de la informació genètica: processos implicats. Característiques del codi genètic i relació amb la seva funció biològica.
- Tècniques d’enginyeria genètica: PCR, enzims de restricció, clonació molecular i CRISPR-CAS9. Possibilitats de la manipulació dirigida de l’ADN.
- Aplicacions i repercussions de la biotecnologia: agricultura, ramaderia, medicina o recuperació mediambiental. Importància biotecnològica dels microorganismes.
- La transmissió genètica de caràcters: resolució de problemes i anàlisi de la probabilitat d’herència d’al·lels o de la manifestació de fenotips.
E. Les forces que ens mouen
- Forces fonamentals de la naturalesa: els processos físics més rellevants de l’entorn natural, com els fenòmens electromagnètics, el moviment dels planetes o els processos nuclears.
- Lleis de l’estàtica: estructures en relació amb la física, la biologia, la geologia o l’enginyeria.
- Lleis de la mecànica relacionades amb el moviment: comportament d’un objecte mòbil i les seves aplicacions, per exemple, en la seguretat viària o en el desenvolupament tecnològic.
![]() |
Descarrega en .pdf |