La presidenta del Govern de les Illes Balears, Francina Armengol, i la ministra d'Ocupació i Seguretat Social, Fátima Báñez, han signat un conveni de col·laboració que permetrà donar continuïtat al Pla de Lluita contra la Precarietat Laboral en matèria de treball no declarat, ocupació irregular, frau a la Seguretat Social i formació professional per a l'ocupació.

 En el marc d'aquest conveni es reeditarà el Pla de Lluita contra la Precarietat Laboral, el qual arrenca aquest mes de juliol a totes les Illes Balears amb 32 inspectors, que tindran com a objectiu combatre les situacions de precarietat que puguin ocórrer tant en treballadors amb contractes indefinits com en aquells amb contractes temporals, així com en les contractacions a temps parcial.

 La Conselleria de Treball, Comerç i Indústria, en col·laboració amb la Inspecció de Treball i Seguretat Social ha dissenyat aquest pla de xoc, que s'implementa des de 2015 i que ha permès millorar les condicions de més de 9.500 treballadors des de llavors. La presidenta del Govern ha explicat que el Pla “s'inicia l'1 de juliol i s'allargarà fins al final del mes d'agost”.

Les tasques dels inspectors es concentraran en dos eixos fonamentals: “d'una banda, la vigilància dels contractes temporals (en contraposició amb els indefinits) i, de l’altra, la verificació de contractes a temps parcial”. “L’objectiu primordial del Govern de les Illes Balears –ha assenyalat Armengol- continua sent avui, com ho ha estat des del primer dia, protegir el treballador i aconseguir que la qualitat a l’ocupació sigui un dels nostres elements distintius.

Amb això contribuïm de manera efectiva a millorar el nostre model econòmic, afavorint un repartiment més equitatiu de la riquesa”. Entre els resultats directes i dissuasoris que ha aconseguit el Pla de Lluita contra la Precarietat Laboral durant el temps que s'ha posat en marxa es troba una considerable transformació de contractes temporals en indefinits (+ 60,5%), l'increment també d’ampliacions de jornada (28%) o el doble de transformacions de contractes temporals a fixos discontinus.

Com a conseqüència, s'asseguren unes cotitzacions reals, segons el temps treballat. Per illes, es preveu que Mallorca compti amb 16 inspectors, Menorca amb 6, Eivissa amb 8 i Formentera amb 2. S'espera que aquests funcionaris duguin a terme 1.300 actuacions relacionades amb el Pla de Lluita contra la Precarietat Laboral. En definitiva, el Pla es configura com una de les eines per avançar cap a una ocupació de qualitat. 

Abast del conveni

 A través d'aquest conveni es fixen els termes de la col·laboració entre ambdues administracions en la lluita contra l'economia submergida i el frau, dotant el sistema d'Inspecció de Treball i Seguretat Social dels recursos necessaris per potenciar i millorar l'eficàcia dels mecanismes de control.

 Així, es crea una unitat o grup de treball especialitzat en la lluita contra el frau en matèria de formació professional per a l'ocupació i l'economia submergida que permetrà millorar l'intercanvi d'informació per a la millor detecció de situacions de frau i la planificació de les mesures per lluitar contra les mateixes.

 El conveni també recull la realització d'actuacions coordinades per a la lluita contra el frau en les subvencions i ajudes gestionades per la Comunitat Autònoma en matèria de formació professional per a l'ocupació. De la mateixa manera, el reforç de coordinació de l'actuació inspectora es potencia a través de diferents vies: 

D'una banda, a través de l'adopció de mesures per intensificar actuacions, mitjançant el reforç temporal de la Inspecció a Balears amb funcionaris destinats a altres comunitats autònomes per dur a terme campanyes concretes, fet que consolida la pràctica iniciada el 2015.

D'altra banda, s'estableix la participació i col·laboració de la Inspecció de Treball i Seguretat Social a les actuacions de control que desenvolupin les conselleries del Govern de les Illes Balears en matèria de les seves competències amb repercussió en la legislació laboral i d'ocupació.