D’acord amb les determinacions estatutàries contingudes en el darrer paràgraf de l’article 70 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, així com en la disposició transitòria cinquena d’aquesta norma, la Conferència de Presidents de les Illes Balears, en la reunió del dia 27 de setembre de 2007, acordà impulsar la Comissió Mixta de Transferències Govern - Consells Insulars i en decidí el nombre de membres, com també la representació que correspondria a cadascun dels consells insulars.

En aquest context, per configurar l’òrgan de composició paritària esmentat, s’aprovà el Decret 130/2007, de 19 d’octubre, de creació de la Comissió Mixta Govern - Consells Insulars per al traspàs de funcions i serveis (BOIB núm. 157, de 20 d’octubre de 2007), que precisà, en l’article segon, que seria integrada per divuit vocals, nou dels quals serien designats pel Govern, i els nou restants, pels consells insulars: quatre en representació del Consell Insular de Mallorca, dos del Consell Insular de Menorca, dos del Consell Insular d’Eivissa i un del Consell Insular de Formentera.

Així, el dia 30 de novembre de 2007, a la seu de la Presidència del Govern de les Illes Balears, tingué lloc la sessió constitutiva de la Comissió Mixta.