Funcions Coordinació TIC


Tots els centres han de nomenar un coordinador o coordinadora de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), que ha de tenir com a funció bàsica implantar i acompanyar en el decurs del Pla Digital de Centre. 


El coordinador o coordinadora de tecnologies de la informació i la comunicació té les funcions següents:  


- Elaboració, revisió i dinamització del Pla Digital de Centre: Això suposa coordinar-se amb la resta d’integrants de la comissió TIC per elaborar o fer el seguiment del Pla i fer les propostes de modificació necessàries per optimitzar la proposta. 
- Organitzar els recursos informàtics del centre seguint les directrius tècniques marcades per la Conselleria.  
- Assessorar l’equip directiu i, també, el claustre de mestres en tots els temes relatius a l’aplicació de les TIC a la pràctica docent o que afectin l’automatització de l’administració del centre. Igualment, ha de col·laborar assessorant l’equip directiu en totes les situacions que pertoquin a possibles millores o resolució d’avaries dels mitjans tècnics. Per poder exercir aquesta funció, ha d’actuar per delegació de la direcció del centre i fer un paper d’interlocució i informació entre el centre i la unitat tècnica corresponent de la Conselleria d’Educació i Universitats. L’ED ha d’administrar els recursos materials i humans de l’àrea de les TIC per assegurar que les instal·lacions informàtiques del centre gaudeixen d’un nivell màxim de disponibilitat per a tots els mestres o les mestres i l’alumnat, així com que siguin utilitzades segons el sistema d’autoritzacions i polítiques d’usuari del projecte informàtic de la Conselleria d’Educació i Universitats.  
- Instal·lar, configurar i fer funcionar en els equips informàtics del centre les aplicacions que la Conselleria d’Educació i Universitats faciliti directament o indirectament per mitjà de recomanacions d’ús, així com eliminar-ne aquelles altres provinents de fonts no autoritzades o que siguin d’ús restringible o inconvenient. Igualment, és funció del coordinador o coordinadora de TIC instal·lar i fer funcionar aquelles aplicacions que l’equip directiu del centre consideri oportunes sempre que es disposi de les llicències d’ús preceptives i no s'incorri en cap contradicció amb les instruccions tècniques de la conselleria ni amb la llei de protecció de dades.  
- Assessorar la secretaria del centre en la creació, el manteniment i l’actualització de l’inventari dels béns, instal·lacions i recursos materials assignats al programa d’ús de les TIC que es dugui a terme en el centre.  
- Identificar, recollir i sistematitzar totes aquelles dades que puguin constituir indicadors estadístics o elements descriptius de l’ús educatiu de les TIC.  
- Coordinar el procés de la integració de les TIC en el projecte educatiu, amb la definició d’objectius i estratègies.  
- Coordinar el procés d’elaboració d’aquells apartats de la programació general anual que facin referència a les línies d’actuació sobre la implantació de les TIC en l’activitat docent del centre i les mesures d’organització i gestió necessàries per garantir l’ús òptim d’aquestes tecnologies per a tots els usuaris: agrupaments, ús d’espais, adscripció horària i de recursos, normativa específica d’ús, etc. 
- Dinamitzar i orientar la formació continuada dels mestres i les mestres del centre en l’àmbit de les TIC, tot intervenint de manera activa en els moments de disseny del pla de formació dels mestres en el centre i en els períodes d’implementació d’aquest quan es realitzin activitats de formació en l’àmbit esmentat.  
- Assessorar l’equip directiu i els docents sobre l’ús de plataformes educatives impulsades des de Conselleria.  
- Tenir cura que els materials digitals difosos pel centre i que siguin accessibles en línia respectin els drets d’autoria i les llicències d’ús dels diferents elements que els integren (imatges, esquemes, textos, àudio, vídeo, etc.). 
- Actuar amb funcions de coordinació i interlocució entre el centre docent i les unitats de la Conselleria que impulsin iniciatives en l’àmbit de les TIC o que els donin suport tècnic. En cap cas, no és responsabilitat del coordinador o la coordinadora de TIC la resolució física d’avaries de material en els ordinadors o altres productes informàtics del centre. Quan es produeixin aquestes situacions, el coordinador informarà l’equip directiu i avisarà el servei tècnic corresponent o demanarà suport al Servei de Digitalització de la Conselleria. Tampoc no és responsabilitat del coordinador de TIC la instal·lació o configuració de productes no recomanats per la Conselleria que no disposin de l’autorització legal corresponent o que consideri potencialment perillosos, per garantir el bon ús de les instal·lacions informàtiques del centre, dins del marc de la proposta tècnica de la Conselleria. La persona que ostenti la coordinació de TIC ha d’actuar sempre sota les ordres de l’equip directiu del centre i la prioritat en les seves actuacions està igualment marcada per l’ED.  

Les tasques que l'equip directiu encarregarà a la persona a càrrec de les TIC han d’assegurar, primordialment: 
- El funcionament de l’aula TIC, quan se’n disposi, així com dels ordinadors destinats a la preparació de material docent per part dels mestres.  
- El funcionament del material destinat a les tasques d’administració informatitzada del centre.  
- L’accés als recursos informàtics del centre de totes persones autoritzades que ho sol·licitin, tot repartint la disponibilitat horària dels recursos.  

Juliol de 2025