Fireta investigadora: experimenta amb els notres científics
De 18 a 21 h. Moll vell del port de Palma
Espais participatius i demostracions pensats per acostar la recerca al públic de manera pràctica, visual i accessible
IdISBa – Institut d’Investigació Sanitària de les Illes Balears (Govern de les Illes Balears)
- Biosensor de paper per avaluar les nostres defenses. Grup d’Innovació en Immunopatogènia de les Infeccions: activitat interactiva en què els participants poden seguir el funcionament d’un biosensor de paper dissenyat per detectar els neutròfils. Què fa un biosensor?, Com compta les cèl·lules del sistema immunitari? Els i les participants podran entendre el funcionament I utilitat d’un biosensor davant una infecció.
- Activitat interactiva sobre disruptors endocrins. Grup de Metabolisme Energètic i Nutrició: Què són i com funcionen els disruptors endocrins? Des dels més petits, participant en un joc basat en el sistema «clau-pany» per entendre la relació entre hormones i receptors, als més grans, amb un repte amb objectes quotidians per identificar possibles fonts d’exposició i classificar-les, els visitants coneixeran el món dels disruptors a través d’informació rigorosa i basada en l’evidència.
- Detectiu/va del Micromón: Zoom, caça microscòpica. Grups de Recerca Balear en Cardiopaties Genètiques, Mort Sobtada i Amiloïdosi TTR i Genòmica de la Salut: Una activitat per descobrir el món invisible a través del microscopi. Els participants podran observar els píxels d’una pantalla de mòbil i entendre com es formen els colors RGB, descobrir el fenomen de l’osmosi a través de cèl·lules de ceba i, si hi ha temps, identificar un teixit humà o observar el creixement i la divisió del llevat. Una experiència per descobrir que la ciència també és present en el nostre entorn quotidià.
IMEDEA – Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (UIB – CSIC)
- L’aigua i l’energia invisible: sota els nostres peus s’amaga una gran reserva d’aigua dolça i un enorme potencial energètic. En aquest taller descobrirem com l’aigua s’infiltra, circula i s’emmagatzema sota terra i com pot tornar a sortir a la superfície. També coneixerem com es pot aprofitar la calor de l’interior de la Terra per generar i emmagatzemar energia renovable. Una activitat per experimentar i descobrir allò que no veim.
- Detectius del mar: llegim la història dels peixos: Els peixos guarden molta informació sobre la seva història. En aquesta activitat descobrirem com les escates i els otòlits permeten esbrinar-ne l’edat i reconstruir la seva història de vida a través dels anells de creixement. També descobrirem com aquest coneixement s’aplica a la recerca, l’aqüicultura i la gestió pesquera.
IRFAP – Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (Govern de les Illes Balears)
- Exploradors de la mar: identificació animals marins. LIMIA (Laboratori d’Investigacions Marines i Aqüicultura): Descobrirem alguns dels animals marins que habiten les nostres costes a partir d’un mostrari. També aprendrem a mesurar la longitud dels peixos amb un ictiòmetre i podrem observar de prop ous de gatvaire.
- Animals de casa nostra: descobreix les races autòctones. Grup de recerca de ramaderia: coneixerem les races autòctones de les Illes Balears a través d’un joc de trencaclosques. Una activitat per identificar els animals que formen part de les nostres granges i descobrir la diversitat de races pròpies de les Illes.
- Sabies que els garrovers tenen sexe? Grup de recerca de producció vegetal: el garrover és un arbre trioic: pot tenir flors femenines, masculines o hermafrodites. Amb l’ajuda d’una lupa, descobrirem i observarem les diferents flors que es desenvolupen en aquesta espècie tan característica del paisatge balear.
- Varietats locals d’ametller Grup de recerca de producció vegetal: posarem a prova la nostra capacitat per diferenciar algunes de les més de 20 varietats d’ametller de les Illes Balears. Un joc de classificació per descobrir la diversitat d’ametllers del nostre territori.
- Què dolça és la fruita! Grup de recerca de producció vegetal: quant de sucre contenen els sucs de fruita? Una experimentació en la qual els infants poden quantificar el contingut en sucres de diferents sucs de fruita.
UIB – Universitat de les Illes Balears
- Petits però ferotges: l’arsenal bioquímic de molses i afins. Grup de recerca PlantEcophys: les molses poden defensar-se dels fongs? Descobrirem les estratègies de defensa d’aquests petits organismes i coneixerem les seves interaccions amb els fongs. També veurem com es pot estudiar l’estat vital de les molses a través de la fluorescència de la clorofil·la. Una proposta per descobrir el sorprenent món de les molses i les seves capacitats.
- Física gravitacional. Grup de recerca Física Gravitacional: teoria i observació (GRAVITY) Les ones gravitacionals són una de les grans eines per estudiar l’Univers. Però, què són i com es poden detectar? A través de diferents experiències interactives coneixerem conceptes relacionats amb l’espaitemps i el funcionament dels observatoris que permeten detectar aquestes ones.
- Go or Stop: una introducció a les matemàtiques del teu cervell. Grup de recerca Sistemes Dinàmics (SSDD) El cervell processa informació, aprèn, pren decisions i controla les nostres accions. En aquesta activitat posarem a prova diferents capacitats cognitives i descobrirem alguns dels mecanismes relacionats amb l’aprenentatge, l’atenció, el control dels impulsos i la rapidesa de resposta. Una manera participativa d’apropar-se a les matemàtiques del cervell.
- Reptes matemàtics. ESTALMAT. Pensar, provar, equivocar-se i tornar-ho a intentar. Alumnes i professors d’ESTALMAT-Illes Balears proposaran diferents reptes matemàtics per posar a prova l’enginy i gaudir d’una bona estona. Una activitat per descobrir les matemàtiques des d’una perspectiva lúdica i participativa.
- La IA cobra vida: robots que caminen, juguen i interactuen. UGIVIA – Unitat de Gràfics i Visió per Computador i Intel·ligència Artificial. Els robots ja poden percebre el seu entorn, desplaçar-se i reaccionar davant les persones. En aquesta activitat coneixerem de prop diferents robots socials i humanoides, com Sanbot i Unitree G1, i descobrirem com són capaços de caminar, córrer, mantenir l’equilibri i respondre davant petites pertorbacions. També veurem quin paper tenen la visió per computador, els sensors i la intel·ligència artificial en el seu funcionament i adaptació a l’entorn.
- Ciència i arqueologia: claus per entendre la prehistòria de Mallorca. Grup de recerca ArqueoUIB. La ciència ens ajuda a reconstruir la història de les societats del passat. En aquesta activitat descobrirem què ens poden explicar els pòl·lens, els carbons antics i els ossos humans i coneixerem com es pot identificar el sexe i l’edat biològica. També podrem experimentar amb la fosa d’una destral de bronze com es feia a la prehistòria.
- Per a què serveixen els moscards? Ajuda’ns a combatre’ls amb l’aplicació Mosquito Alert. ZAP-UIB – Grup de recerca de Zoologia Aplicada i de la Conservació. Més enllà de les molèsties que ens poden causar, els moscards tenen un paper dins els ecosistemes. En aquesta activitat coneixerem les diferents fases del seu cicle biològic, aprendrem a diferenciar el moscard comú del moscard tigre i descobrirem quina funció tenen. També coneixerem Mosquito Alert, una eina de ciència ciutadana que permet contribuir a la recerca.
- Ciència refrescant i propera: vols un gelat científic? Unitat de Divulgació i Cultura Científica. La ciència també es pot menjar! Després de respondre una enquesta exprés, els participants podran elaborar i degustar un gelat fet amb nitrogen líquid. Una proposta refrescant per acostar la ciència al públic d’una manera sorprenent.
- Posa a prova el teu cervell. Laboratori de Neurofisiologia. Què passa quan el cervell ha de processar informació, aprendre, prendre una decisió o controlar un impuls? En aquesta activitat els participants posaran a prova diferents capacitats cognitives i descobriran alguns dels mecanismes que intervenen en l’aprenentatge, l’atenció, el control dels impulsos i la rapidesa de resposta.
- La neurociència del cos: com allò que passa dins teu canvia el que veus i sents fora. ACE²Lab – Active Cognition, Embodiment and the Environment. El que passa dins el nostre cos pot influir en la manera com percebem i sentim el món que ens envolta. En aquesta activitat descobrirem la relació entre òrgans com el cor, els pulmons o l’estómac i la nostra percepció. També podrem explorar què sabem del nostre propi cos a través de diferents proves.
- Molt més que exemplars: el poder de les col·leccions científiques. Centre Multidisciplinari per a la Biodiversitat Balear (CMBB) Les col·leccions científiques conserven molt més que exemplars: guarden informació sobre la biodiversitat. A partir de mostres del CMBB, descobrirem les adaptacions que permeten a les espècies sobreviure en diferents ambients i coneixerem com els investigadors identifiquen els organismes i estudien la biodiversitat. També descobrirem com aquestes col·leccions continuen aportant nou coneixement molts anys després de la seva recollida.
IFISC - Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (UIB-CSIC)
- Pèndol doble: el caos i l’efecte papallona. Grup de Física Estadística i No Lineal. Un petit canvi pot alterar completament el resultat. Amb el pèndol caòtic doble descobrirem el fenomen del caos i la dependència extrema de les condicions inicials. Una experiència per entendre per què és tan complex predir el comportament de sistemes com l’atmosfera.
- Sincronització de metrònoms. Grup de Física Estadística i No Lineal. Diversos metrònoms, un mateix ritme. En aquesta demostració descobrirem com elements que inicialment funcionen de manera desordenada poden acabar sincronitzant-se. Coneixerem aquest fenomen i veurem com apareix en diferents sistemes de la natura, des del parpelleig de les lluernes fins al batec de les cèl·lules del cor.
- Models de sistemes complexos. Grup de Física Estadística i No Lineal. Com poden unes regles senzilles donar lloc a comportaments molt més complexos? En aquesta activitat explorarem diferents models de sistemes complexos i descobrirem com les interaccions entre els seus elements poden generar fenòmens globals, com les transicions de fase o els patrons de segregació social. Una introducció al comportament emergent i a la idea que el tot pot ser molt més que la suma de les parts.
Centre Oceanogràfic de les Balears (COB-IEO, CSIC)
- Cercant la nacra: la nacra és una espècie emblemàtica de la Mediterrània que es troba en perill crític d’extinció. En aquest taller descobrirem com és, quin és el seu estat actual i com treballen els científics per estudiar-la i conservar-la. Coneixerem la seva biologia i fisiologia i aprendrem com es cerquen i s’estudien les nacres sota l’aigua.
- Fems a la mar. Microplàstics en el medi marí. Els microplàstics són presents en el medi marí i poden trobar-se tant als sediments com als peixos. En aquest taller coneixerem com s’estudien aquestes petites partícules i descobrirem les tècniques que s’utilitzen per separar-les i identificar-les mitjançant una lupa binocular.
- Com afecten els gasos a l’acidificació oceànica. El CO₂ té un paper important en l’acidificació de l’oceà. En aquest taller descobrirem què passa quan el diòxid de carboni es dissol en l’aigua i com això pot modificar-ne el pH. També comprovarem com el CO₂ que expiram pot convertir una solució bàsica en àcida.
Què hi ha al fons de la mar? (Grup de recerca-nominvestigador-projecte-...)
Els fons marins de les Illes Balears acullen una gran diversitat d’organismes. En aquesta activitat descobrirem algunes de les espècies que hi viuen i aprendrem a reconèixer diferents grups, com peixos, crustacis, mol·luscs i equinoderms. També coneixerem la importància de la taxonomia per estudiar la biodiversitat marina i saber com es troben els nostres ecosistemes.
SOCIB - Sistema d’Observació Costaner de les Illes Balears
- Com observem el mar? Tecnologies d’observació oceànica. Demostració de les tecnologies que SOCIB utilitza per observar el mar, com planadors submarins (gliders), boies de deriva i perfiladors. Una proposta per conèixer com funcionen aquests instruments, quines dades recullen i com es poden consultar i visualitzar a través del visor multiplataforma de SOCIB. L’activitat es completa amb una demostració de CoastSnap Balears, la xarxa de ciència ciutadana impulsada per SOCIB amb el suport de la Conselleria d’Empresa, Autònoms i Energia del Govern de les Illes Balears, per seguir l’evolució de les platges davant el canvi climàtic.