El Consell de Govern s’ha donat per assabentat de les accions que es desenvoluparan aquest estiu dins el Pla de lluita contra la precarietat laboral, que preveu l’actuació a les Illes Balears de 32 inspectors procedents de diverses comunitats autònomes, i que realitzaran més de1.300 inspeccions a totes les illes durant els mesos de juliol i agost. L’objectiu d’aquesta actuació és controlar la temporalitat i la parcialitat a les contractacions laborals.

Amb la posada en funcionament del Pla de Lluita per part de la Conselleria de Treball, es completa el conjunt d’accions planificades per fomentar la qualitat de l’ocupació en el mercat laboral.

Aquest estiu ja s’estan desenvolupant altres accions que aborden tasques amb la col·laboració d’altres entitats i institucions. Així, juntament amb la Inspecció de Treball i la Seguretat Social s’ha establert un protocol per informar les empreses de nova creació de l’obligatorietat de comptar amb un servei de prevenció des de la posada en marxa del negoci, per tal d’evitar l’accidentalitat.

També en prevenció d’accidents, i dins el marc de l’Estratègia de Seguretat i Salut Laboral, s’han iniciat ja campanyes específiques dins els àmbits de l’ergonomia i de la construcció, dos sectors que presenten elevats índex d’accidentalitat a les Illes Balears.

Així mateix, des de la Unitat de Seguiment de la Qualitat de l’Ocupació (USQO), que es coordina a través de les direccions generals de Treball i d’Ocupació, i juntament amb la Conselleria de Salut, s’ha constituït un grup de treball per agilitzar i fer més eficaç el reconeixement de les malalties professionals.

La USQO també ha arbitrat un mecanisme per detectar les ofertes de treball que presentin possibles situacions de discriminació per raons de sexe o edat, i que remet a Inspecció de Treball perquè siguin investigades. Finalment, la Conselleria de Treball manté la col·laboració amb Inspecció de Treball i la Seguretat Social per treballar a favor de la qualitat de l’ocupació, amb el reforç de la plantilla estructural d’Inspecció a les Illes Balears, i una planificació conjunta de les actuacions per a la comprovació de les condicions de treball en matèria de temporalitat, parcialitat i control de les hores extra, entre altres aspectes.

La Conselleria de Treball ha iniciat aquestes setmanes una ronda de reunions amb col·legis professionals com el de Graduats Socials i Advocats, amb les Cambres de Comerç, els agents econòmics i socials i els representants dels grups parlamentaris per anar informant de tot aquest conjunt d’actuacions que suposen una aposta clara per la qualitat de l’ocupació, la productivitat i competitivitat i el combat a la competència deslleial d’aquelles empreses que no compleixen amb la normativa laboral.