Torna

Tornar al llistat de notícies

01/10/2025

CONSELL ESCOLAR DE LES ILLES BALEARS (CEIB)

Conselleria d’Educació i Universitats

Organisme superior de consulta i de participació dels sectors afectats en la programació general de l’ensenyament no universitari a les Illes Balears.

 

Funcions

  1. El CEIB ha de ser consultat preceptivament sobre els assumptes següents:

    Les bases i els criteris per a la programació general de l’ensenyament no universitari a les Illes Balears.

    Els avantprojectes de llei que, en matèria educativa, el Govern de les Illes Balears es proposi d’elevar al Parlament perquè siguin aprovats.

    Els projectes de decret i les ordres elaborats pel Govern en execució de les lleis aprovades pel Parlament de les Illes Balears en matèria educativa.

    La creació de centres docents experimentals de règim especial.

    Les normes generals sobre construccions i equipaments escolars.

    Els plans de renovació i d’innovació educativa i els de formació permanent del professorat.

    Les disposicions i les actuacions generals encaminades a millorar la qualitat de l’ensenyament no universitari i a millorar-ne l’adequació a la realitat de les Illes Balears, i les encaminades a compensar les desigualtats i les deficiències socials i individuals.

    Les disposicions i les actuacions generals adreçades a assolir els objectius lingüístics definits per la legislació, per a cada una de les etapes i modalitats de l’ensenyament.

    Els criteris generals per al finançament dels centres públics i de la concertació amb els centres privats, dins el marc de les Illes Balears.

    Les bases generals de la política de beques i d’ajuts a l’estudi, d’acord amb les competències de les Illes Balears.

    Les propostes de convenis o acords amb altres administracions autonòmiques o amb l’Estat, que afectin l’àmbit de l’educació.

    Les qüestions que li sotmeti el conseller en matèria d’educació.

    Tots els assumptes que s’estableixin legalment.

  2. El CEIB, a iniciativa pròpia, pot elevar a la conselleria competent en matèria d’educació propostes en relació amb els assumptes esmentats anteriorment i també sobre les qüestions següents:

    Compliment de les normes legals als centres públics i privats.

    Orientacions pedagògiques i metodològiques.

    Renovació pedagògica.

    Formació i perfeccionament del professorat.

    Avaluació del rendiment del sistema educatiu.

    Règim dels centres docents.

    Funcionament de l’Administració educativa.

    Política de personal.

    Política de construcció i rehabilitació de centres escolars.

    Coordinació entre les administracions, els centres educatius i la xarxa associativa social i cultural per prevenir el fracàs escolar i atendre la diversitat.

    Qualsevol altre tema relacionat amb la qualitat de l’ensenyament no universitari i amb el dret fonamental consagrat en l’article 27 de la Constitució.

  3. El Consell Escolar de les Illes Balears ha d’elaborar anualment una memòria sobre les actuacions duites a terme.
  4. Amb caràcter anual, el Consell Escolar de les Illes Balears ha d’aprovar per majoria absoluta i ha de fer públic un informe sobre l’estat del sistema educatiu a les Illes Balears.
  5. El CEIB pot organitzar totes les activitats que, en l’exercici de les seves competències, permetin conèixer i difondre les diverses opinions dels col·lectius implicats en el camp de l’educació en l’àmbit territorial de les Illes Balears.

 Composició

Ple

  1. Presidència: persona elegida per les persones membres del Ple per majoria de dos terços en primera votació o per majoria simple en segona votació.
  2. Vicepresidència:  persona elegida per les persones membres del Ple per majoria de dos terços en primera votació o per majoria simple en segona votació.
  3. Secretaria: una persona funcionària adscrita a la conselleria competent en matèria d’educació, nomenada pel conseller competent en aquesta matèria.
  4. Vocalies:

    Una persona en representació de la Universitat de les Illes Balears, proposada pel rector d’aquesta institució.

    Una persona en representació de les associacions o federacions d’inspectors d’educació, segons la seva representativitat.

    Una persona en representació de la conselleria competent en matèria d’educació, designada per la persona titular.

    Dues persones proposades per les diferents organitzacions patronals.

    Una persona en representació del sector de cooperatives de treball associada de l’ensenyament de les Illes Balears.

    Dues persones en representació dels col·legis professionals vinculades a l’educació, una de les quals ha de correspondre al Col·legi Professional de Docents de les Illes Balears.

    Dues persones en representació dels titulars de centres privats, proposades per les organitzacions corresponents en proporció a la seva representativitat.

    Dues persones en representació del personal d’administració i serveis dels centres educatius, proposades per les centrals i les associacions sindicals en proporció a la seva representativitat.

    Deu persones en representació dels professors dels nivells educatius de l’ensenyament no universitari de les Illes Balears. Set d’aquestes persones han de correspondre a l’ensenyament públic i tres, a l’ensenyament concertat.

    Una persona en representació de les confederacions o federacions d’associacions de professionals de 0-3 anys, legalment constituïdes i acreditades davant l’Administració, en proporció a la seva representativitat.

    Dues persones en representació de les federacions d’associacions de directors, una d’una associació de directors de centres d’educació infantil o primària, i l’altra, d’una associació de directors de centres de secundària o d’escoles d’adults.

    Una persona en representació de l’Institut Balear de la Dona.

    Dues persones proposades per les diferents centrals i organitzacions sindicals.

    Deu persones en representació dels pares i mares d’alumnes. Sis han de pertànyer a centres públics i quatre, a centres concertats.

    Quatre persones en representació dels alumnes d’ensenyament no universitari. Dues d’aquestes persones han de pertànyer a centres públics i dues, a centres concertats.

    Quatre persones en representació dels consells insulars, proposades pels presidents de les institucions respectives.

    Quatre persones en representació de l’Administració local, tres de proposades per les entitats representatives dels interessos dels ens locals —una pels de Mallorca, una pels de Menorca i una pels d’Eivissa— i una en representació de l’Ajuntament de Palma.

    Una persona en representació del Consell de la Joventut de les Illes Balears vinculada a una federació o associació de joves reconeguda per la Conselleria d’Afers Socials i Esports.

    Les persones encarregade de la presidència dels consells escolars insulars.
    Dues personalitats de prestigi reconegut en el camp de l’educació, cooptades pel plenari del Consell Escolar de les Illes Balears.

Comissió Permanent

  1. Presidència: la persona encarregada de la presidència del Consell Escolar.
  2. Vicepresidència: la persona encarregada de la vicepresidència del Consell Escolar.
  3. Secretaria: la persona encarregada de la secretaria del Consell Escolar.
  4. Vocalies: catorze consellers elegits conjuntament pel Ple a proposta dels sectors respectius entre els membres titulars del Consell.

Comissió de Planificació, Construccions i Equipament

Vocals: la persona encarregada de la presidència ha de distribuir els consellers entre les diferents comissions, respectant-ne les preferències i afavorint la representació dels sectors. Aquestes comissions han de tenir un mínim de deu membres i un màxim de vint-i-cinc.

Comissió de Finançament de l’Ensenyament i Recursos Humans

Vocalies: la persona encarregada de la presidència ha de distribuir els consellers entre les diferents comissions, respectant-ne les preferències i afavorint la representació dels sectors. Aquestes comissions han de tenir un mínim de deu membres i un màxim de vint-i-cinc.

Comissió d’Ordenació i Innovació del Sistema Educatiu

Vocalies: la persona encarregada de la presidència ha de distribuir els consellers entre les diferents comissions, respectant-ne les preferències i afavorint la representació dels sectors. Aquestes comissions han de tenir un mínim de deu membres i un màxim de vint-i-cinc.

 

Creació i funcionament

Decret legislatiu 112/2001, de 7 de setembre, pel qual s’aprova [el Text refós de] la Llei de consells escolars de les Illes Balears

Resolució del conseller d’Educació i Cultura per la qual s’ordena la publicació del Reglament d’organització i funcionament del Consell Escolar de les Illes Balears