20 desembre 2021 <10aL>Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors

CONSELL DE GOVERN: S'APROVA EL NOU PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA FINS A 2023 CConsell de Govern

CONSELL DE GOVERN: S'APROVA EL NOU PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA FINS A 2023

\ Aquest nou Pla Estratègic per tres anys agrupa un total de 221 línies de subvencions i un cost global estimat en 688,6 milions d’euros
\ El Pla es desenvolupa en quatre objectius estratègics: diversificació econòmica, sostenibilitat, competitivitat i cohesió social


El Consell de Govern ha aprovat el nou Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb una dotació global estimada en 688,6 milions d’euros i una vigència de tres anys (2021-2023). El Pla agrupa un total de 221 línies de subvencions i es desenvolupa a partir de quatre grans objectius estratègics: diversificació econòmica, sostenibilitat, competitivitat i cohesió social.

Aquest nou Pla Estratègic de Subvencions comparteix els mateixos quatre eixos de l’Estratègia d’Inversions Illes Balears 2030 i s’emmarca en l’objectiu del Govern de contribuir a la millora i la transformació del model econòmic i social per fer-lo més resilient, innovador i diversificat, més competitiu i digital, més sostenible, inclusiu i cohesionat, amb la visió de garantir la prosperitat econòmica de l’arxipèlag i el benestar de la seva ciutadania.

Cada objectiu estratègic del nou Pla de Subvencions inclou diversos apartats d’actuació. Així, l’eix de diversificació econòmica, amb un cost estimat en 192,9 milions, inclou les línies de subvencions corresponents a sis blocs: formació, economia del coneixement, innovació i emprenedoria, modernització de la indústria i dels sectors tradicionals, indústries culturals i economia social.

L’objectiu estratègic de la sostenibilitat, amb un cost previst de 64,6 milions, s’enfoca a quatre àmbits: mobilitat sostenible, transició energètica, regeneració urbana i entorn rural i espais naturals. El tercer eix, de foment de la competitivitat, té un cost estimat en 41,2 milions d’euros i inclou diverses línies de subvencions en els àmbits del creixement intel·ligent i la digitalització.

L’objectiu estratègic del Pla en matèria de cohesió social compta amb una dotació estimada en 389,8 milions i comprèn les línies de subvencions corresponents a vuit camps d’actuació: igualtat, cohesió social, cooperació internacional, participació institucional, economia de les cures, educació, ocupació i habitatge.

El Pla té en compte els criteris socials de la política de subvencions i per a la igualtat efectiva de dones i homes. Així, les bases reguladores de les subvencions hauran d’incorporar criteris objectius de valoració o preferència que contribueixin a aconseguir aquests objectius quan la seva finalitat pugui ser rellevant en relació amb aspectes de caràcter social, com la igualtat entre dones i homes, la integració social i laboral de persones amb discapacitat i altres col·lectius de població especialment desfavorida.  
Així mateix, i com a novetat, s’inclouen indicadors objectius en cadascuna de les línies, per tal d’avaluar el compliment del Pla i amb la finalitat d’afavorir la transparència.

Aquest Pla tindrà una vigència de tres anys, que comprendrà principalment els exercicis pressupostaris de 2021, 2022 i 2023, sens perjudici que en el transcurs d’aquests anys es produeixi despesa que prové de l’anterior Pla Estratègic 2018-2020 —el qual es va prorrogar enguany— i que en exercicis futurs es produeixi despesa que prové d’aquest Pla i que queda inclosa en l’apartat del seu cost.

El cost previst per dur a terme les diferents línies que integren els quatre objectius estratègics durant el període de vigència del Pla ascendeix aproximadament a un total de 688,6 milions, dels quals 641,4 seran a càrrec dels exercicis pressupostaris que es corresponen amb la seva vigència (2021, 2022 i 2023), mentre que 18,3 milions seran a càrrec de l’exercici de 2024 i 28,9 milions a càrrec d’exercicis futurs.

Aquest Pla Estratègic, el qual té un caràcter programàtic, és un instrument de racionalització de la despesa pública en matèria de subvencions i reflecteix els principals eixos de les polítiques públiques que es duen a terme com a eina de foment d’una determinada activitat d’utilitat pública o d’interès social o de promoció d’una finalitat pública, i de distribució de la despesa pública de manera equitativa.
Les subvencions s’han de gestionar d’acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació; d’eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan o l’entitat concedent, i d’eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.