9 desembre 2020 Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: APROVAT EL DECRET LLEI 14/2020, DE MESURES URGENTS EN DETERMINATS SECTORS DE L’ACTIVITAT ADMINISTRATIVA CConsell de Govern

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: APROVAT EL DECRET LLEI 14/2020, DE MESURES URGENTS EN DETERMINATS SECTORS DE L’ACTIVITAT ADMINISTRATIVA

\ Es consideraran infractores les persones que hagin organitzat o comercialitzat esdeveniments que haurien implicat aglomeracions, tot i que aquests no s’hagin arribat a dur a terme

\ També es modifica el Decret llei contra el turisme d’excessos per tal que els ajuntaments de Palma, Calvià, Llucmajor i Sant Antoni de Portmany també puguin tramitar les denúncies, si ho sol•liciten
 

El Consell de Govern ha aprovat el Decret llei 14/2020, de mesures urgents en determinats sectors d’activitat administrativa. Aquest Decret llei, que haurà de ser validat pel Parlament de les Illes Balears, s’ha aprovat a proposta de les conselleries d’Hisenda i Relacions Exteriors; Model Econòmic, Turisme i Treball; Afers Socials i Esports; Salut i Consum; Medi Ambient i Territori; Agricultura, Pesca i Alimentació, i Administracions Públiques i Modernització.

La nova norma implicarà, en primer lloc, la modificació del Decret llei 11/2020, el qual estableix un règim sancionador específic per fer front a les disposicions dictades per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. L’experiència en la tramitació d’aquests procediments sancionadors ha posat en relleu la necessitat d’aclarir que també s’han de considerar infractores les persones que han comercialitzat o organitzat reunions, festes, o altres actes o esdeveniments esporàdics o eventuals en els quals es produeixin aglomeracions que no permetin o dificultin complir les mesures sanitàries de prevenció,  i també les que han fet publicitat d’aquests actes, encara que aquests esdeveniments finalment no s’hagin duit a terme perquè les administracions els hagin detectat abans. Així mateix, també es modifica la qualificació d’infracció molt greu o greu depenent de si aquesta aglomeració s’ha produït o no. Per tant, la infracció serà molt greu si l’esdeveniment s’ha celebrat i serà greu si aquesta celebració no s’ha duit a terme.

Aquestes modificacions també fan necessari un canvi en la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears. A partir d’ara, el personal inspector de la Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball, que també és encarregat d’aplicar el decret de sancions, es podrà identificar en l’acta d’inspecció mitjançant el codi d’identificació que consta en el seu carnet professional, de la mateixa manera que ho fan altres cossos com la Policia Local, i així podrà mantenir la seva intimitat i seguretat.

Una altra norma que modifica aquest nou Decret llei és la Llei 2/2020, de 15 d’octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l’impuls de l’activitat econòmica i la simplificació administrativa en l’àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal•liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19. En concret, s’introdueix un canvi en l’article 18, relatiu a l’adquisició hospitalària de medicaments genèrics, per tal que també s’hi incloguin altres medicaments finançats, com són els biosimilars i de marca. A més, es modifiquen altres qüestions per tal que la compra es pugui fer d’una manera més eficient i adequada, a partir d’una perspectiva sanitària, que prioritza les necessitats dels pacients.

Turisme d’excessos
A part de les qüestions relacionades amb el tractament de la pandèmia, el Decret llei 14/2020 també modifica altres normes sectorials. Una d’aquestes normes és el Decret 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d’excessos per a la millora de la qualitat a zones turístiques. Amb aquesta modificació, el Govern facultarà els municipis afectats per aquesta norma (Palma, Calvià, Llucmajor i Sant Antoni de Portmany) per tramitar les denúncies que es produeixin fruit de l’activitat inspectora. Fins ara, només el Govern tramitava aquestes denúncies.

D’aquesta manera, a partir d’ara els cossos inspectors d’aquests quatre ajuntaments podran no només dur a terme l’activitat inspectora corresponent, sinó que també podran tramitar les denúncies fruit d’aquesta activitat, si ho sol•licita qualsevol dels municipis afectats. L’objectiu de facultar els ajuntaments per tramitar denúncies és reforçar el foment del civisme, adoptar mesures de protecció de la destinació i evitar els excessos derivats d’un consum excessiu d’alcohol en aquestes zones.

L’objectiu d’aquesta modificació és incidir en una millor eficiència de la gestió pública i eliminar duplicitats administratives.

Facilitats per cobrar la renda social garantida
D’altra banda, la norma aprovada avui també inclou la modificació del Decret llei 10/2020, de 12 de juny, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears, amb l’objectiu de facilitar la tramitació i la gestió de la renda social garantida com a prestació subsidiària de l’ingrés mínim vital (IMV). D’aquesta manera, el Govern s’adapta a la situació provocada per la gestió de l’IMV, que s’està resolent molt lentament, en termes no prevists inicialment per la llei estatal.

La renda social garantida (RESOGA) és subsidiària de qualsevol altra prestació econòmica. Això implica que si un ciutadà té dret a una altra prestació l’ha de sol•licitar abans de demanar la RESOGA. Això no obstant, a causa de la lentitud que s’està produint en la tramitació de l’IMV, es modifica el Decret llei 10/2020 per tal de facilitar l’abonament de la prestació i evitar possibles situacions de necessitat de persones que, per diverses raons, no poden accedir a l’IMV perquè estan pendents de la resolució del Govern de l’Estat.

Amb el text aprovat avui, es podrà cobrar la RESOGA encara que encara no es disposi d’una resolució negativa de la sol•licitud de l’IMV, una situació que actualment afecta aproximadament 350 famílies de les Illes Balears.

Finalment, i també a causa del retard en les resolucions de l’IMV, es prorroga el cobrament de les prestacions de la renda mínima d’inserció fins al 31 de març de 2021, mentre que fins ara estava previst que el termini acabàs el 31 de desembre de 2020.


Altres modificacions
Una altra norma que es modifica amb aquest Decret llei és la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears. L’objectiu és que la cessió del patrimoni de les cambres agràries, que du a terme el Fons de Garantia Agrària i Pesquera (FOGAIBA), inclogui tot el patrimoni, ja que la redacció actual de la Llei només esmenta els béns immobles. D’aquesta manera, es facilita el procediment, que ja s’està duent a terme, així com l’arribada a un consens amb tots els possibles cessionaris.

A més, el Decret llei aprovat avui inclou un nou precepte relatiu al patrocini institucional, per tal de donar seguretat jurídica a aquesta figura i dotar-la de més transparència i publicitat. Així doncs, estableix que aquests contractes s’han de fer a partir d’un plec de condicions i en règim de concurrència pública. En els casos en què aquesta concurrència no sigui compatible amb la naturalesa i l’objecte del contracte, es pot recórrer al procediment negociat sense publicitat regulat en la legislació de contractes del sector públic o, si escau, al contracte menor, si el valor estimat del contracte ho permet.

Finalment, es modifica la redacció de la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per tal d’unificar les taxes anuals que es paguen per fer busseig a les reserves marines. D’aquesta manera, s’estableix una taxa unificada de 20,96 € al dia o 471,52 € l’any a totes les reserves, excepte les de l’illa del Toro i les de les illes Malgrats, que seran de 52,4 € per dia/illa.