13 desembre 2021 <10aL>Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

CONSELL DE GOVERN: APROVAT DEFINITIVAMENT EL TRASPÀS D’ORDENACIÓ TURÍSTICA AL CONSELL INSULAR DE MALLORCA PER A L’1 DE GENER DEL 2022 CConsell de Govern

CONSELL DE GOVERN: APROVAT DEFINITIVAMENT EL TRASPÀS D’ORDENACIÓ TURÍSTICA AL CONSELL INSULAR DE MALLORCA PER A L’1 DE GENER DEL 2022

\ El traspàs del consorci de places turístiques de l’illa de Mallorca serà efectiu l’1 d’abril del 2022

\ El Govern traspassarà places d’inspectors als consells insulars d’Eivissa, Menorca i Formentera


El Consell de Govern ha aprovat de manera definitiva el traspàs de les competències d’ordenació turística al Consell Insular de Mallorca a partir de l’1 de gener del 2022, després d’haver rebut el vistiplau del ple de la institució insular i de la Comissió Mixta de Transferències Govern - Consells Insulars.

El Consell Insular de Mallorca era l’únic que encara no tenia traspassada la competència d’ordenació turística i fruit d’aquest acord serà efectiva ja a partir de gener, excepte el Consorci Borsa d’Allotjaments Turístics de l’illa de Mallorca (CBAT), el traspàs del qual tindrà efectes l’1 d’abril de 2022, ja que es necessita un temps d’adaptació per als seus estatuts. Entre les funcions que podrà exercir la institució insular hi ha la planificació i la gestió de l’oferta turística, la facultat inspectora i també la potestat sancionadora.

A més a més, la gestió a càrrec del Consell implicarà que la institució insular passarà a exercir les funcions administratives en relació amb les empreses, les activitats i els establiments turístics, a més de les competències que ara té el Govern respecte del CBAT.

L’acord preveu el traspàs efectiu de 61 llocs de feina que s’integraran dins l’estructura del Consell Insular de Mallorca, els quals afectaran els serveis d’ordenació turística, inspecció i estratègia, el servei tècnic i el de control d’empreses i activitats.

Cal recordar que el Govern continuarà definint l’estratègia turística de la Comunitat Autònoma i mantindrà la capacitat normativa com fins ara. A més, l’executiu autonòmic farà també la planificació general de l’activitat econòmica que afecta el sector turístic i tindrà la representació institucional en les relacions amb l’Estat, així com amb la resta de comunitats autònomes, organitzacions i entitats, nacionals i internacionals, quan es refereixin a àmbits d’ordenació turística respecte dels quals calgui dur a terme actuacions d’interès general per a les Illes Balears perquè afecten més d’un territori insular.

Aquest acord es fa seguint el que marquen els Acords de Bellver i complint l’acord de la III Conferència de Presidents, celebrada a Raixa l’11 de setembre del 2020.

D’aquesta manera, el Govern continua avançant en el que marca l’Estatut d’autonomia, amb el plantejament que cada illa té la seva institució d’autogovern i, per tant, ha de tenir el finançament i les competències que li corresponen per servir millor la ciutadania.

D’altra banda, tot i que no ha hagut de passar pel Consell de Govern, el Butlletí Oficial de les Illes Balears, fruit de la Comissió Mixta de Transferències del passat divendres, publicarà també l’acord que, mitjançant els passos administratius pertinents, suposarà el transvasament de places de la Relació de llocs de treball (RLT) d’inspector turístic, amb seu a Palma, a cada consell insular que rebé les competències entre el 1995 i el 1996.  En concret, són 4 places d’inspecció per a Eivissa, 3 per a Menorca i 2 per a Formentera (1 inspector + 1 administratiu).

L’objectiu és homogeneïtzar l’actual traspàs de funcions i serveis d’ordenació turística al Consell Insular de Mallorca amb el que es va dur a terme l’any 1996 amb els consells insulars de Menorca i Eivissa-Formentera (aleshores no existia consell insular propi de Formentera).

El cost de les places d’inspecció esmentades se sufragarà, com és el cas de Mallorca, amb el que es recapti en concepte de sancions.

En aquest sentit, i a tall d’exemple, el 2020 a Mallorca els 16 inspectors en ordenació turística van emetre 168 resolucions sancionadores, en virtut de les quals es van recaptar 2.510.111 €. Aquesta quantitat suposa una mitjana de 157.000 € per inspector. Fent una projecció a la resta d’illes, comptant amb els 4 inspectors que tindrà Eivissa, la quantitat que resultaria seria de més de 600.000 € recaptats en un any. A Menorca, amb 3 inspectors,  la xifra seria de més de 470.000 €.