12 febrer 2021 Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius

Reactivació econòmica: Balears comptarà amb 1.189 milions d’euros per a la planificació de xarxa de transport elèctrica NNota Informativa

Reactivació econòmica: Balears comptarà amb 1.189 milions d’euros per a la planificació de xarxa de transport elèctrica

Des de la vicepresidència del Govern es considera un èxit aquesta inversió que col·loca a les Illes al capdavant de la resta de comunitats

La planificació quinquennal del període 21/26 de la xarxa de transport elèctrica, elaborat pel Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic ha sortit avui a exposició pública. Una planificació que pràcticament dobla la seva inversió a les Illes Balears respecte de l’anterior (que va ser de 628 milions d’euros), arribant als 1.189 milions d’euros. Això implica que Balears es col·loca al capdavant de les inversions, aglutinant el 17% del total de la inversió a tot Espanya, que serà de 6.668 milions d’euros.

 

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, ha qualificat aquesta notícia “d’èxit rotund”, ja que aquesta planificació permetrà preparar el sistema pel bolcat d’una gran quantitat de MW de potència de renovables de forma segura i es proposen solucions innovadores que milloraran l’eficiència de la xarxa.

 

Per altra banda, s’ha de destacar que la planificació contempla la instal·lació de bateries a Menorca i a Eivissa, que permetran operar els enllaços a major capacitat i garantir el bolcat de renovables entre Illes. De fet, serà la primera vegada que l’operador de transport instal·li bateries a Espanya. Aquestes bateries donen més seguretat al sistema elèctric i no duen aparellada la construcció de nova infraestructura.

 

Yllanes s’ha mostrat especialment satisfet que, després de les negociacions mantingudes amb l’Estat per part de la Conselleria, es donin de baixa de la proposta inicial les línies Artà-Bessons i Bessons-Portocolom. 

Aquestes línies no comptaven amb el suport ni dels veïnats de la zona ni del Govern, ja que es considerava que ja hi ha infraestructures suficients i que, a més, les projectades tenien un gran impacte visual i paisatgístic. En aquest sentit, tampoc hi estan contemplades noves esteses i es maximitza l’eficiència  de les infraestructures ja existents.

 

Finalment destacar que la infraestructura més gran serà el segon enllaç entre Mallorca i la Península, que permetrà intercanviar fins a 740MW.