10 desembre 2021 <10aL>Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

El Govern destaca la coeducació i l'educació afectiva i sexual com a principals eines per combatre la violència sexual NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El Govern destaca la coeducació i l'educació afectiva i sexual com a principals eines per combatre la violència sexual

\ Garrido ha avançat que el Govern impulsarà un centre de crisi per a víctimes de violència sexual \ March ha recordat que actualment el 100 % dels centres educatius públics ja disposen d’agent de coeducació

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, Mercedes Garrido; el conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, i el batle de Calvià, Alfonso Rodríguez, han inaugurat les jornades «La docència i la família en la prevenció de les violències sexuals», organitzades per l’Institut Balear de la Dona amb motiu del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones.

Les jornades, que tenen lloc avui i demà a l’auditori del Casal de Peguera de Calvià, s’adrecen principalment a personal docent, membres de la comunitat educativa, associacions de mares i pares, professionals i personal tècnic de les administracions públiques que treballen en matèria d’igualtat i en l’erradicació de les violències masclistes.

Garrido ha definit la violència sexual com «una de les pitjors expressions del masclisme», que s’ha d’afrontar «des de la feina conjunta entre institucions, la qual és la peça fonamental per combatre i lluitar contra les violències masclistes, perquè només des d’aquesta unitat d’acció podrem arribar a tenir una societat més igualitària».

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat ha explicat que segons una macroenquesta elaborada pel Ministeri d’Igualtat amb dades del 2019, hi ha un interval d’entre 7.000 i 10.000 dones a Balears que han patit alguna mena de violència sexual, ja sigui abús, violació o tocaments.

Per combatre-ho, la consellera ha apostat per la coeducació i l’educació afectiva i sexual com les dues grans eines per fer front a aquesta xacra. A més a més, ha avançat que «aquest any que ha de començar iniciarem els treballs per a la implantació del primer Centre de Crisi de les Illes Balears per atendre víctimes de violència sexual, el qual preveim que estigui operatiu l’any 2023. Serà finançat amb fons Next Generation i té un pressupost previst d’1,5 milions d’euros en tres anys».

Les víctimes d’aquest futur centre seran ateses de forma presencial les 24 hores, amb satèl·lits d’atenció presencial a cada illa i continuant el servei telefònic i digital 24 hores amb l’objectiu d’oferir assistència integral a les dones i nines víctimes de violència sexual, tant si han denunciat com si no ho han fet.

De gener a octubre de l’any 2021, el servei telefònic ha atès 169 persones víctimes de violència sexual i s’han fet 20 acompanyaments. Per a l’any 2022, es preveu incrementar el pressupost per a aquest servei fins a arribar als 312.000 €, la qual cosa suposarà que el servei 24 hores telefònic i digital es veurà ampliat amb atenció psicològica i jurídica d’urgència i els acompanyaments presencials seran les 24 hores els 365 dies de l’any.

Per la seva banda, el conseller d’Educació i Formació Professional, Martí March, ha destacat el paper dels centres educatius en l’àmbit de la coeducació ja que «han incorporat un canvi de mirada, revisant els continguts, els mètodes d’ensenyament i els aspectes organitzatius per afavorir la igualtat afectivosexual i la igualtat d’oportunitats. Això ha estat possible a través de la posada en marxa, des de 2019, del Pla de Coeducació».

March ha afegit que, actualment, el 100 % dels centres educatius públics ja disposen d’agent de coeducació i ha subratllat també la feina impulsada en l’àmbit de 0-3 anys, l’àmplia oferta formativa en matèria de coeducació per a docents i representants del Consell Escolar i la constitució de la primera xarxa de centres coeducatius de les Illes Balears.

Finalment, el batle de Calvià, Alfonso Rodríguez, ha defensat que la clau de l’èxit escolar és “la capacitat que tenguem de generar convivència i de gestionar bé els conflictes en els centres escolars, però també ensenyar a créixer i a viure en un àmbit de convivència i de respecte, i per tant en un àmbit d’igualtat i lluny de les violències masclistes”.