25 maig 2022 Presidència

Un nou parc fotovoltaic permetrà que el 33 % del consum dels trens d’SFM provengui d’energies renovables a partir del 2023 NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Un nou parc fotovoltaic permetrà que el 33 % del consum dels trens d’SFM provengui d’energies renovables a partir del 2023

La instal·lació, situada a Santa Maria, permetrà estalviar cada any 1,2 milions d’euros en la factura elèctrica

Un terç de l’energia consumida pels trens d’SFM serà, a partir del 2023, d’origen renovable i local, gràcies a una nova planta fotovoltaica que l’ens instal·larà a un solar de Santa Maria. Aquesta infraestructura no només farà reduir en 3.300 tones anuals les emissions de CO2, també suposarà una reducció de la factura elèctrica d’1,2 milions d’euros anuals.

Durant una visita al solar en què s’ubicarà el parc, la presidenta del Govern, Francina Armengol, acompanyada del conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, ha reivindicat que s’aposti per «mesures valentes, compromeses, capdavanteres» i que segueixin «els criteris de la llei de canvi climàtic» per «deixar un món millor als nostres fills i per diversificar l’economia des de sectors econòmics com el de les energies netes».

Armengol també ha celebrat les fites que en matèria de transició energètica s’han assolit a les Balears en els darrers anys, essent el primer territori estatal i del sud d’Europa a produir hidrogen verd, augmentant considerablement les ajudes a l’autoconsum, «fent que ara una de cada quatre plaques solars instal·lades a les Illes sigui d’autoconsum», impulsant l’Institut Balear de l’Energia o elaborant un pla d’autoconsum per a l’Administració autonòmica al qual, ara, «SFM s’avança en una aposta ferma per la transició energètica justa».

La instal·lació, cofinançada al 60 % amb fons FEDER, té un pressupost base de la licitació de 3.940.177,51 € (IVA exclòs), al qual cal sumar l’import de les expropiacions previstes, que és de 460.000 €.

El parc solar ocuparà una superfície de 33.463 m2 i tindrà una potència de 3,350 MW, la qual cosa suposa una producció estimada d’aproximadament 6.400.000 kWh/any. La planta fotovoltaica d’SFM podria donar electricitat a 1.416 llars.

Les obres del parc fotovoltaic estaran adjudicades durant l’estiu i tenen un termini d’execució de quatre mesos, motiu pel qual estaran finalitzades abans que acabi l’any.

Els panells es muntaran sobre estructures ancorades al sòl mitjançant uns cargols de fonamentació que s’enrosquen al terreny i als quals es fixa l’estructura. Aquest sistema redueix els alts costs i terminis generats amb les fonamentacions de formigó. De la mateixa manera, l’impacte ambiental és molt menor, atès que no queda formigó enterrat. D’aquesta manera, el parc fotovoltaic es podria desmuntar en un futur sense deixar empremta.

A més, la instal·lació disposarà d’un sistema de monitoratge per dur el control de l’operació i fer el seguiment del funcionament de la planta. El sistema de monitoratge i seguiment previst permet visualitzar remotament a través d’Internet la producció instantània, el rendiment de tots els convertidors de la planta, les variables meteorològiques, així com el registre de dades i paràmetres de funcionament per avaluar amb precisió el funcionament de la instal·lació.

La vida útil de la instal·lació s’estima en 25 anys i, en cas que passat aquest temps no es dugui a terme una reposició del parc, es procedirà al desmantellament i a la retirada de tots els equips.

A la visita d’avui hi han assistit, a més de la presidenta i el conseller, el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu; el gerent d’SFM, Mateu Capellà, i el gerent del Consorci de Transports de Mallorca, Maarten van Bemmelen.