5 d’abril 2022 <10aL>Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura

El Ministeri de Cultura i Esport destina al Museu de Mallorca un cap d'August trobat a Pol·lèntia NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges

El Ministeri de Cultura i Esport destina al Museu de Mallorca un cap d'August trobat a Pol·lèntia

L'obra, de gran rellevància històrica, ha estat adquirida per a les col·leccions estatals per 250.000 euros

El Ministeri de Cultura i Esport ha adquirit el cap d'August, un retrat en marbre del primer emperador romà, trobada en el segle XVI en el jaciment arqueològic de l'antiga ciutat romana de Pol·lèntia, situat a Alcúdia (Mallorca). La peça, comprada per un import de 250.000 euros, ha estat adscrita al Museu de Mallorca, museu estatal el personal del qual està transferit al Govern de les Illes Balears i la gestió, al Consell de Mallorca.

Des del segle XVIII fins a l'actualitat, l'obra ha format part de la col·lecció del Marquès de Campofranco i ha estat conservada en el Casal de Can Pueyo a Palma. El 2015 va ser declarada bé d'interès cultural. Aquesta adquisició suposa un notable enriquiment de les col·leccions públiques espanyoles a causa de la importància de l'obra i, en particular, per a les del Museu de Mallorca, on s'exposarà l'obra pròximament. L'Estat incorpora així a les col·leccions estatals un important llegat de la presència romana al Mediterrani, i en concret, a les Illes Balears.

El cap, de tipus vetllat, va ser realitzat en els anys 30-20 a. C. i és considerat un dels retrats més rellevants d'August en l'inici de la seva activitat política. En aquests moments, acabava de vèncer a Marc Antoni i a la seva aliada Cleopatra en la batalla d'Actium l'any 31 a. C. i començava una nova etapa com a emperador.

Aquest tipus de retrats combinen la iconografia que enalteix l'energia i heroïcitat de l'emperador, amb els valors cívics i religiosos representats pel vel, per a posar en relleu el caràcter pacificador i cohesionador cultural de l'Imperi.

El rostre mostra una expressió inquieta i enèrgica i, per la seva grandària i alguns elements d'assemblatge, es dedueix que, encara que va ser treballada a part, estava encaixada en un cos de grandària natural formant una estàtua imperial togada completa.

L'escultura, que va estar emplaçada en un lloc públic de la ciutat de Pol·lèntia, tenia un marcat caràcter oficial i és testimoniatge de la ràpida adhesió dels hispans al nou règim polític romà.