LOGO CAIB
Contingut
22 juny 2017| <9ªL> Presidenta

Les Illes Balears, Còrsega i Sardenya traslladen als ministres de Transport del G7 la necessitat de comptar amb els mateixos ajuts que les illes ultraperifèriques NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Les Illes Balears, Còrsega i Sardenya traslladen als ministres de Transport del G7 la necessitat de comptar amb els mateixos ajuts que les illes ultraperifèriques

El ministre italià de Transports es mostra sensible a la reclamació i es compromet a traslladar-la avui als seus homòlegs del G7 i a la comissària europea
La presidenta del Govern, Francina Armengol, han mantingut avui un encontre amb el ministre d’Infraestructures i Transports d’Itàlia, Graziano Delrio, acompanyada dels presidents de Sardenya, Francesco Pigliaru, i Còrsega, Gilles Simeoni, en què han traslladat al ministre l’acord signat entre aquestes tres regions pel que fa a la reclamació a la Unió Europea de mesures efectives que compensin els costs derivats de la insularitat, tant per afavorir la mobilitat de persones com el tràfic de mercaderies.
 
Concretament, la petició se centra en la modificació del reglament de cooperació de la UE perquè les Illes Balears i Sardenya deixin d'estar discriminades en el repartiment de fons específics.
 
En l’actualitat el reglament especifica que tenen dret a aquests fons les regions ultraperifèriques i les que estan a menys de 150 km de la costa, la qual cosa deixa fora les Illes Balears i Sardenya.
 
Armengol ha assegurat que Delrio s’ha mostrat “sensible a les peticions dels tres territoris i la problemàtica que pateixen illes com les nostres, en les quals és urgent treballar per garantir una igualtat d’oportunitats a totes les persones, així com una millora de la competitivitat de les empreses, facilitant als territoris l’accés als ajuts”.
 
Les dificultats que provoca la discontinuïtat territorial es produeixen “independentment” de la distància de l’illa respecte del continent, motiu pel qual les illes perifèriques requereixen el mateix règim d’ajudes o compensacions que les ultraperifèriques.
 
Delrio s’ha compromès a traslladar aquestes peticions a la resta de ministres de Transports del G7 amb els quals s’ha de reunir al llarg de la jornada, i també a la comissària de Transports de la Unió Europea, Violeta Bulc, amb qui Armengol va comentar l’assumpte ahir, en un encontre celebrat el dematí a Cagliari.
 
 
Declaració Illes Balears, Còrsega i Sardenya:
 
La presidenta del Govern i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, s’han desplaçat a Sardenya per participar a la reunió del G7 sobre transport i insularitat, que s’està desenvolupant aquests dies a Cagliari.
 
Al llarg de l’estada, Armengol ha mantingut un encontre amb la comissària europea de Transports i ha signat amb els representants de Sardenya i Còrsega una declaració en què es concreten les mancances que pateixen els tres territoris en matèria de transport i les possibles solucions.
 
Les reclamacions que recull la declaració es posicionen en la línia de la proposta que el Govern ha traslladat a la Comissió Europea pel que fa a la creació d'un espai de cooperació de les illes de la Mediterrània. Aquesta acció va ser motivada per l’estudi “Les illes de la Mediterrània i l’Estratègia Europa 2020”, encomanat pel Centre Balears Europa.
 
El document posa de manifest que les illes mediterrànies s’estan allunyant de la mitjana europea i de la mitjana dels seus estats en relació amb els indicadors de creixement intel·ligent, creixement inclusiu i creixement sostenible (els eixos de l’Estratègia Europa 2020), motiu pel qual planteja la necessitat d’impulsar polítiques públiques per compensar els efectes de la insularitat i per garantir la cohesió territorial, econòmica i social de les illes analitzades, entre les quals Còrsega, Sardenya i les Illes Balears.
 
La declaració conjunta de Cagliari reclama l’establiment de mecanismes de compensació econòmica que garanteixin la continuïtat territorial de les illes amb el continent, de manera que hi hagi igualtat de condicions i d’oportunitats per a les Illes.
 
Per una altra banda també s’ha incidit en la necessitat que les illes de la Mediterrània occidental estiguin connectades amb les autopistes del mar i els corredors europeus de transports.