4 desembre 2023 Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia

Un projecte que utilitza la IA per descriure imatges guanya el Premi Iemprèn de l’IDI i la UIB

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La segona convocatòria dels guardons de l’IDI i la UIB que premien els millors treballs de final de grau i màster relacionats amb la l’emprenedoria i la innovació ha comptat amb 33 participants

El rector de la Universitat de les Illes Balears, el doctor Jaume Carot, i el director general d’Empresa, Autònoms i Comerç, José Antonio Caldés, han lliurat aquest matí a la sala d’actes de l’edifici Son Lledó de la UIB els Premis Iemprèn, que reconeixen els millors treballs de fi de grau i màster relacionats amb l’emprenedoria i la innovació. Aquests guardons han estat convocats per la Universitat de les Illes Balears (UIB), amb la col·laboració de la Fundació Universitat-Empresa de les Illes Balears (FUEIB), i l’Institut d’Innovació Empresarial de les Illes Balears (IDI), ens dependent de la Conselleria d’Empresa, Ocupació i Energia.

El projecte «Generació de descripcions textuals d’imatges mitjançant la personalització d’arquitectures avançades d’aprenentatge profund», de Cristian Comellas Fluxá, ha guanyat el primer Premi Iemprèn, valorat en 3.000 euros. El segon premi, valorat en 2.000 euros, ha estat per a «Estudi pilot sobre l’automatització de l’avaluació del formador en els programes de prevenció», de Javier Obregón, i el tercer, valorat en 1.000 euros, per a «NFT per a la gestió de receptes mèdiques», de Josep Genovard Oliver. Aquesta segona edició, com a novetat, s’ha convocat també una menció especial per a projectes d’àmbit social valorada en 2.000 euros, i que ha guanyat el projecte «Integració de la intel·ligència artificial en l’ensenyament de la ciència: disseny d’una proposta didàctica basada en xatbots educatius», de Magdalena Pons Guasp.

El director general d’Empresa, Autònoms i Comerç ha volgut agrair la participació de tots els estudiants en aquesta segona edició dels Premis Iemprèn perquè «són un reflex del talent dels nostres joves i que hem de potenciar des de les institucions, acompanyant-los amb accions com aquests guardons». Juan Antonio Caldés ha destacat la importància de la col·laboració entre el Govern i la Universitat de les Illes Balears per impulsar la incorporació dels joves al mercat laboral i ha posat en valor el paper que hi juga la Càtedra Iemprèn, a través de la qual l’IDI aporta 25.000 euros a la UIB per dur a terme formacions, assessorament empresarial i altres accions per fomentar l’emprenedoria entre els universitaris. Durant aquests anys, s’han format al voltant de 2.500 persones i s’han duit a terme 120 tallers d’emprenedoria.

L’acte d’entrega ha comptat amb la presència de la vicerectora d'Innovació i Transformació Digital, Loren Carrasco; el director de la FUEIB, Luis Vegas; la directora gerent de l’IDI, Silvia Delgado, i el director de la Càtedra Iemprèn, Abel Lucena, a més dels guanyadors i gran part dels participants.

Per tal de poder participar en els Premis Iemprèn, l’alumnat ha presentat treballs de fi de grau o màster en els quals han dissenyat un producte o servei, creatiu, tecnològic o de qualsevol àmbit de coneixement; sigui un pla de negoci o un pla de viabilitat empresarial, sigui un projecte innovador de qualsevol àrea susceptible per crear una empresa. Aquesta segona edició ha incorporat una menció especial per a projectes d’àmbit social.

Alguns dels projectes presentats provenen dels estudis següents: grau en Enginyeria Informàtica; grau en Enginyeria Telemàtica; grau d’Educació Infantil i Primària; doble grau de Dret i Administració d’Empreses; grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica; grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural; màster en Formació del Professorat; màster en Comptabilitat i Auditoria; màster en Anàlisi de Dades Massives en Economia i Empresa; màster en Comptabilitat i Auditoria; màster en Física de Sistemes Complexos; màster en Intervenció Socioeducativa amb Infància, Adolescència i Família; màster en Sistemes Intel·ligents (MUSI), i màster en Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada.

Resum dels projectes guanyadors

1r Premi. «Generació de descripcions textuals d’imatges mitjançant la personalització d’arquitectures avançades d’aprenentatge profund», de Cristian Comellas Fluxá

Els models d'aprenentatge automàtic multimodals han cobrat molta importància en els últims anys. Aquest treball aborda l'efectivitat de la personalització d'aquests models per a la descripció d'imatges. Els objectius de la recerca inclouen explorar les capacitats de BLIP-2, analitzar el procés de personalització en el context dels videojocs i obtenir un model personalitzat funcional. Es va desenvolupar una llibreria per a accedir a les dades de Wikimedia Commons i es va configurar, va personalitzar i va executar el model BLIP-2 amb diferents variants, avaluant el seu rendiment mitjançant experiments. Els resultats van mostrar millores significatives en el rendiment de totes les variants personalitzades, amb la capacitat d'identificar consoles i comprendre text il·legible, a més de generalitzar a altres temes.

2n Premi.« Estudi pilot sobre l’automatització de l’avaluació del formador en els programes de prevenció», de Javier Obregón

Els programes de prevenció basats en evidència són altament efectius per a abordar factors de risc i resoldre conflictes familiars, sent una major fidelitat del formador al programa un indicatiu de millors resultats. No obstant això, els mètodes tradicionals d'avaluació dels professionals en la implementació de programes de prevenció basats en evidència requereixen un alt consum de recursos i plantegen desafiaments per a la seva implementació a gran escala. El propòsit d'aquesta recerca va ser desenvolupar un sistema informàtic que pogués generar qualificacions anàlogues a les obtingudes mitjançant metodologies convencionals, però de manera més eficient i escalable.

3r Premi. «NFT per a la gestió de receptes mèdiques», de Josep Genovard Oliver

Durant els darrers anys, l'aparició dels Non-Fungible Token (NFT) ha revolucionat el món de la cadena de blocs (blockchain). La intenció d'aquest treball, premiat amb el primer premi COITT Futuro de las Telecomunicaciones a la categoria d’enginyeria telemàtica, és utilitzar aquesta nova tecnologia per millorar l'àmbit sanitari. En concret, pretén crear un protocol on hospitals, metges, pacients i farmàcies puguin interactuar entre ells, creant i enviant receptes mèdiques, després d'haver estat creats per una entitat central. Aquestes receptes es representaran mitjançant un NFT, que aportarà nombrosos avantatges de seguretat. Després d'explicar el protocol dissenyat, es mostren detalls de la programació realitzada i una interfície d'usuari molt simple, creada amb React, que permet als diferents tipus d'usuaris interactuar amb la cadena de blocs de manera simple i fàcil.

Menció especial per a projectes d’àmbit social. «Integració de la intel·ligència artificial a l’ensenyament de la ciència: disseny d’una proposta didàctica basada en xatbots educatius~, de Magdalena Pons Guasp

El treball se centra en la innovació tecnològica aplicada a l'educació mitjançant la creació d'un xatbot educatiu. S'analitza com aquesta eina emergent pot ser utilitzada com a recurs innovador per millorar l'aprenentatge, amb un enfocament específic en l'ensenyament de la física i la química. Aquest projecte aprofita els avenços en intel·ligència artificial per crear un assistent virtual especialitzat en l'ensenyament de l'enllaç químic. GeniusLeBot no és una eina convencional; és un recurs tecnològic innovador que ofereix una experiència educativa altament personalitzada. Les seves funcionalitats inclouen l'adaptabilitat a diferents nivells de coneixement i proporcionen a cada estudiant un enfocament personalitzat. A més, facilita la retroalimentació immediata mitjançant activitats interactives, reforçant així el procés de comprensió i retenció dels conceptes clau. Malgrat els èxits aconseguits, el treball també reconeix els desafiaments. La comprensió del llenguatge natural continua sent una àrea de millora. També es reconeix que, tot i que el xatbot és una eina valuosa, no pot reemplaçar completament la interacció humana en el procés educatiu.