Nadal és un període en què es fan moltes compres, tant de manera presencial en els establiments com a través d’internet (aliments, regals, juguetes…). Es tracta d’una època, per tant, en què arriben importants canvis en els nostres hàbits de consum.
Davant la proximitat d’aquestes festes de Nadal, la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum del Govern de les Illes Balears llança uns consells bàsics per seguir en aquestes dates a fi de mantenir la màgia de Nadal mitjançant un consum responsable.
Elaborar llistes i pressupost dels productes que es volen adquirir. Convé tenir en compte que el preu d’alguns productes s’incrementa per Nadal.
Planificar i escalonar les compres (alimentació, regals, juguetes...).
Evitar compres compulsives i innecessàries. Durant aquestes dates estam sotmesos a insistents campanyes publicitàries que inciten, en molts de casos, a comprar de manera desmesurada. Cal ser reflexius i crítics amb la informació publicitària, i comparar els preus i la qualitat dels productes i dels serveis.
La publicitat és vinculant i se’n pot exigir el compliment. Per això, és recomanable guardar els documents d’oferta de serveis, les instruccions, els catàlegs...
Evitar crèdits. Els crèdits ràpids només poden contribuir a augmentar el deute.
Fer un consum reflexiu, responsable, just i respectuós amb el medi ambient. És imprescindible que es generi el menor impacte possible al medi ambient.
Afavorir la igualtat social, fomentar unes condicions laborals dignes, exercir un consum solidari, adquirir productes de comerç just i de proximitat.
No comprar més del que fa falta, apostar per la reutilització i el reciclatge de productes.
No embolicar els regals fent un ús excessiu de paper i cercar l’eficiència energètica a l’hora d’il·luminar la casa.
Els productes de comerç just són una bona elecció, ja que en produir-los i elaborar-los se segueixen criteris ètics, socials i mediambientals. Són una alternativa solidària.
A l’hora de comprar juguetes, cal pensar que han de servir per divertir els menuts. És important valorar els continguts dels jocs i els aspectes educatius. És convenient:
A l’hora de comprar videojocs. Hi ha diferents tipus de videojocs en el mercat (d’acció, d’aventures, d’estratègia, d’esports, educatius, de fantasia, històrics, simuladors, puzles…). És convenient tenir en compte:
Compres per Internet: cada vegada són més habituals, però poden donar sorpreses desagradables.
És obligatori en la contractació a distància i fora d’establiment comercial. La persona consumidora ha de comunicar a l’empresa la voluntat de desistir en el termini de 14 dies naturals a partir de l’endemà de la subscripció del contracte, en el cas dels contractes de serveis, i a partir de l’endemà de la possessió material dels béns, en el cas dels contractes de venda, sense necessitat d’al·legar cap motiu.
A l’hora de pagar, demanar i conservar totes les factures o els tiquets de compra, ja que són la garantia i es poden necessitar en cas de reclamació.
Canvis i reclamacions. L’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que ho anunciï. Convé demanar al comerciant sobre la possibilitat de canviar el producte i les condicions en què es pot fer el canvi.
En cas d’incidència amb el producte, s’ha de reclamar a l’empresa que l’ha venut.
Els establiments comercials han de disposar de fulls oficials de reclamació.
És una garantia contractar amb una empresa adherida al Sistema Arbitral de Consum, les quals estan identificades amb el distintiu d’adhesió.
Per a més informació:
Oficines de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum. Sistema de cita prèvia obligatòria.
— Palma: 971 17 79 79
— Maó: 971 17 73 33
— Eivissa: 971 17 70 67
— Xarxes socials: @IBConsum
— Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00
— Reclamació telemàtica: reclamacionsconsum.caib.es