15 d’abril 2024 Presidenta

Prohens visita les obres del metro al Parc Bit i avança la inversió en el nou sistema de seguretat i circulació per a la millora del servei de tren i metro

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Les obres de lampliació de la línia de metro de la UIB fins al Parc Bit avancen i es preveu la seva finalització aquest any per a la entrada en servei del nou tram a principis de 2025

La presidenta del Govern anuncia la inversió de 28,5 milions a SFM per a implantar el sistema europeu de supervisió de la conducció del tren i les mesures en marxa per a augmentar freqüències

La presidenta del Govern de les Illes Balears, Margalida Prohens, ha visitat les obres de l’ampliació del metro de Palma fins al Parc Bit, les quals avancen a bon ritme i es preveu que finalitzin a finals d’aquest any de cara a l’entrada de la nova estació en servei el primer trimestre de 2025, i ha avançat la propera inversió de 28,5 milions d’euros en el nou sistema de seguretat i supervisió de la conducció de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) per a la millora del servei de la xarxa de tren i metro.

Durant la visita, Prohens ha anunciat que el Consell de Govern aprovarà properament l’autorització de la despesa per a licitar el contracte per a aquest nou i important projecte de SFM, la implantació del sistema de protecció automàtica del tren basat en el ERTMS (European Rail Traffic Management System), el sistema de supervisió de la conducció de referència a nivell europeu, el qual serà un factor clau per a futures millores del servei. També ha recordat que, amb la incorporació de cinc nous trens aquest any i la recent incorporació de 14 nous maquinistes a la plantilla de l’empresa ferroviària, es possibilitarà ampliar els horaris i incrementar les freqüències.

“Perquè aquest Govern té molt clara l'aposta per un transport públic eficient, tant ferroviari com per carretera. Amb aquests elements, aquest nou sistema, els nous convoys i l'augment de plantilla, es possibilitarà ampliar els horaris i incrementar les freqüències del tren i metro”, ha afirmat la presidenta.

Prohens ha visitat aquest dilluns les obres de l’ampliació de la línia de metro de la Universitat de les Illes Balears (UIB) fins al Parc Bit, acompanyada per la consellera d’Habitatge, Territori i Mobilitat del Govern, Marta Vidal; el gerent de SFM, José Ramón Orta; el rector de la UIB, Jaume Carot; i el gerent del Parc Bit, Sebastián Gómez, entre d’altres.

Les obres d’aquesta prolongació del metro, les quals varen començar a principis de juliol de l'any passat, avancen a bon ritme i la previsió actual és que puguin estar finalitzades a finals d'enguany i que la nova estació situada en el Parc Bit pugui entrar en servei el primer trimestre del proper any.  Quan entri en funcionament, es podrà anar al Parc Bit en dos minuts des de la UIB i en 15 minuts des del centre de Palma.

El nou tram, amb una longitud de 1,4 quilòmetres, discorre en paral·lel al nord de la carretera d'accés al Parc Bit des de la UIB durant un quilòmetre i després es desvia per a arribar a l'aparcament sud del Parc Bit, on se situarà l'estació. L’ampliació de la línia al Parc Bit parteix del objectiu de fomentar el transport públic ferroviari com a alternativa al cotxe particular i facilitar, així, l’arribada dels treballadors a aquest parc empresarial i tecnològic. Actualment, el 85% de les més de 3.000 persones que treballen al parc diàriament es desplacen amb cotxe fins al seu lloc de treball.

Aquest projecte, emmarcat dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, ha suposat una inversió total de 28,9 milions d'euros (IVA exclòs), dels quals quasi 20 milions provenen dels fons europeus Next Generation i els altres nou milions, del Factor d’insularitat previst al Règim Especial de les Illes Balears.

NOU SISTEMA DE SEGURETAT, NOUS TRENS I NOUS MAQUINISTES

Durant la visita, la presidenta Prohens ha anunciat que el Consell de Govern aprovarà properament l'autorització de la despesa, de 28,5 milions d’euros, per a la licitació del contracte d'un nou i important projecte a desenvolupar en SFM, la implantació d’un sistema de protecció automàtica del tren basat en el ERTMS (European Rail Traffic Management System), de millora de la seguretat i clau per a les millores del servei.

Es tracta d'adaptar tota la xarxa ferroviària de SFM al sistema estàndard europeu de supervisió de la conducció, un sistema únic europeu de senyalització i control de velocitat que garanteix la interoperabilitat dels sistemes ferroviaris i que augmenta la capacitat de les infraestructures i el nivell de seguretat en el transport ferroviari.

En la pràctica, això suposarà un augment significatiu de la seguretat de la circulació, permetent a la xarxa ferroviària de Mallorca equiparar-se en nivells de seguretat, fiabilitat i tecnologia a les xarxes ferroviàries d'altres països europeus, la qual cosa és un factor clau per a possibilitar futures millores del servei.

Aquesta nova inversió de SFM s’afegeix a altres mesures ja en marxa amb les quals es possibilitarà una ampliació dels horaris i un increment de les freqüències de la xarxa ferroviària, com són la incorporació de cinc nous trens durant aquest any i la recent incorporació de 14 nous maquinistes a la plantilla de l’empresa ferroviària, per tal de fer front a l’increment de la demanda del servei.

El primer dels cinc nous trens va arribar a Mallorca a finals de febrer, ja ha iniciat el període de proves en via i la previsió és que entri en servei a finals del mes de juny. La incorporació al servei dels altres quatre nous trens que han d’arribar a Mallorca s’efectuarà gradualment a partir de juny i fins a finals d'aquest any.

Així mateix, a finals de març s’han incorporat 14 nous maquinistes a SFM, actualment  en període de formació teoricopràctica, i es preveu puguin començar a prestar servei comercial durant la primera quinzena de juliol en el servei de metro, incorporant-se posteriorment de manera progressiva a les rutes de tren d'Inca, Manacor i Sa Pobla. A més, SFM espera poder publicar abans que finalitzi l'any una nova oferta pública d'ocupació, el procés de la qual es duria a terme durant 2025.