20 febrer 2023 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

La Direcció General de Consum va imposar sancions per valor d’1,3 milions d’euros el 2022 NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

En la sessió d’avui s’han presentat els resultats més rellevants de l’any passat

La Direcció General de Consum va imposar sancions per valor d’1,3 milions d’euros el 2022

El director general, Fèlix Alonso, ha presidit la reunió del Consell de Consum

La Direcció General de Consum va imposar sancions per un valor d’1,3 milions d’euros l’any passat. Aquesta és una de les dades més rellevants que recull la Memòria anual, que s’ha presentat avui en el si del Consell de Consum, presidit pel director general, Fèlix Alonso, el qual ha felicitat tots els professionals per la feina intensa i eficaç que han duit a terme.

El Consell de Consum és un òrgan de participació, informació, consulta i assessorament en matèria de consum i defensa del consumidor, en què tenen veu les associacions de consumidors i les organitzacions empresarials, a més de les diverses administracions.

Durant la trobada s’han presentat les dades d’activitat més significatives del 2022. Entre aquestes, destaquen les sancions per valor d’1.340.902 euros que es van imposar. La major part de l’import correspon a sancions derivades de reclamacions fetes pels consumidors (847.600 euros), mentre que la resta prové de campanyes d’inspecció (493.291). En total, es van iniciar 186 expedients sancionadors el 2022 i se’n varen resoldre 207.

Una altra dada destacable és l’increment de les visites al Portal de Consum, que van superar les 530.000, és a dir, més de 43.000 cada mes. Aquestes entrades no són només per cercar-hi informació, sinó també per dur-hi a terme gestions.

En aquest sentit, com a resultat de l’impuls de l’Administració electrònica, els tràmits telemàtics van pujar fins a 15.328 (el 2021 van ser 12.320) i les reclamacions per via digital van arribar a les 2.368 (2.144 el 2021).

No obstant això, el Servei d’Atenció al Consumidor manté les vies tradicionals de relació amb la ciutadania: va atendre més de 10.100 consultes presencials a les oficines i va donar resposta a més de 2.600 consultes per via telefònica.

Pel que fa a les reclamacions i denúncies, els professionals en van tramitar més de 7.400, la qual cosa implica un lleuger descens respecte de 2021, quan en van tramitar més de 7.700. Els sectors més reclamats van ser els béns de consum, seguits dels transports, les telecomunicacions i els serveis bàsics (electricitat, gas i aigua).

La Junta Arbitral de Consum va rebre 1.431 sol·licituds d’arbitratge, un centenar menys que l’any anterior. Els sectors més reclamats per aquesta via van ser la telefonia, l’electricitat, els mobles i els correus i paqueteria. Dels 1.255 casos resolts per la Junta Arbitral, 843 van ser per laude dels àrbitres i 412 per mediació. A més, l’any passat es van adherir 42 noves empreses a la Junta Arbitral, que ja en té 1.434.

 

Prop de 12.000 unitats de productes immobilitzats i 49 campanyes d’inspecció

Pel que fa al Servei d’Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat, l’any passat els seus professionals van fer 3.848 actuacions i es van visitar 969 establiments. Arran de les actuacions dels inspectors, es van immobilitzar 11.720 unitats de productes diversos, sobretot juguetes, mascaretes i productes d’alimentació.

També es van notificar 62 alertes a la Xarxa Nacional d’Alertes, la qual cosa suposa un 8,69 % de totes les alertes comunicades per les comunitats autònomes (713) i fa de les Illes Balears una de les regions que més notifica.

Aquest servei també va dur a terme 49 campanyes d’inspecció, 21 d’àmbit nacional, 26 d’àmbit autonòmic i dues d’àmbit europeu. De les campanyes autonòmiques, cal destacar les 178 actuacions per al control de preus de benzineres i gasoils iniciades per verificar l’aplicació del descompte establert pel Govern de l’Estat.

El Servei d’Educació, Formació i Relacions Institucionals va organitzar la 17a edició del concurs Consumòpolis, que, amb 1.545 alumnes inscrits, va triplicar el nombre de participants en comparació amb la 14a edició.

Alonso ha destacat l’esforç que fa la Direcció General de Consum per reduir la bretxa digital en el cas de la gent gran, i ha recalcat que més de 250 persones s’han beneficiat ja de la formació que ofereix la Direcció General de Consum, en col·laboració amb el Consell Insular de Mallorca, a treballadors i usuaris dels casals.

El director general ha remarcat que el Govern té molt present que s’ha d’acostar l’Administració a la ciutadania i que les persones vulnerables no poden quedar enrere, d’aquí que cerqui aliances amb altres institucions i entitats per posar en marxa diverses iniciatives. També s’ha referit al programa «Consum a ca teva», en col·laboració amb gairebé tots els ajuntaments de les Illes Balears, i la posada en marxa del telèfon 900 166 000 per atendre dubtes de la gent gran.