20 desembre 2021 <10aL>Conselleria de Model Econòmic, Turisme i Treball

El Govern i les navilieres aconsegueixen un acord històric per a regular l'arribada de creuers a Palma NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El Govern i les navilieres aconsegueixen un acord històric per a regular l'arribada de creuers a Palma

A partir de 2022 només podrà arribar un megacreuer al dia a la capital balear

El Govern i les principals navilieres del món que operen a les Illes Balears han aconseguit aquest matí a Hamburg (Alemanya) un acord de col·laboració històric per a aconseguir una regulació efectiva en l'arribada de creuers a les Illes Balears. D'aquesta manera, les Illes es converteixen en el primer destí nacional a aconseguir un compromís d'aquest tipus, que serà efectiu ja en 2022, quan el port de Palma rebrà un 14’5% menys d'escales que en 2019.

L'acord s'ha produït després de dos anys de negociacions i contactes constants entre totes dues parts i després d'una reunió a la qual han assistit, per part del Govern, el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, Iago Negueruela, i la directora general de Turisme, Rosana Morillo, mentre que per part de les navilieres, han estat presents els màxims responsables de CLIA, Costa Cruceros, MSC Creuers, TUI Cruises, Royal Caribbean i Marella Cruises.

Totes dues parts han destacat la importància d'aquest acord de col·laboració per a fixar un límit sostenible en les arribades al port de Palma, atès que vegada que serà efectiu ja a partir de 2022. L'acord implica que l'any que ve només arribaran en el mateix dia a Palma un total de tres creuers, i només un d'ells podrà tenir una capacitat superior als 5.000 passatgers. És a dir, en 2022 únicament coincidiran a Palma el mateix dia un megacreuer i altres dos vaixells de menor grandària, la qual cosa suposarà ja una reducció efectiva en el nombre d'escales que es traslladarà també al nombre de visitants.

D'aquesta manera, l'any que ve arribaran al port de Palma 460 embarcacions amb capacitat per a més de 500 passatgers, enfront de les 538 que ho van fer en 2019, un 14,5% menys. I si es comptabilitza el total de vaixells, inclosos els d'una capacitat inferior als 500 passatgers, les escales previstes en la capital balear per a l'any pròxim seran 518, enfront de les 594 de 2019, la qual cosa suposa també una reducció molt similar, en aquest cas del 13%.

Es tracta d'un acord per als pròxims cinc anys, i malgrat que les reserves d’atracament en el port de Palma de 2022 estan ja en la seva majoria sol·licitades i concedides, tant el Govern com les navilieres han pactat també, de cara al pròxim any, fixar una sèrie de dies excepcionats en aquest acord, que seran menys de 20, respectant així les escales ja signades.

Només en aquestes jornades podran atracar un màxim de 4 vaixells, després que des del sector, que ha mostrat una gran voluntat negociadora en tot moment, s'hagi fet un esforç per reprogramar les seves operacions per a complir amb les directrius. A més, recull que en 2023 ja no hi haurà dies excepcionats, per la qual cosa no es podrà excedir el nombre màxim de creuers per dia pactats. Al mateix temps, l'acord recull que no es podran superar en cap cas els 8.500 creueristes diaris en còmput setmanal a Palma, per la qual cosa les arribades hauran de ser sempre inferiors a aquesta quantitat.

Després de la trobada, Negueruela ha celebrat l'acord, que es traduirà en "una reducció del 13% en les escales previstes per a 2022 a Palma, la primera vegada que es decreix en aquest sector de forma pactada". "Suposa fixar per primera vegada un límit real a l'arribada de creueristes a Palma, alguna cosa que no hagués estat possible sense la voluntat del sector", ha valorat el conseller al mateix temps que ha agraït a les navilieres, especialment a la patronal *CLIA, que hagin entès les peculiaritats de les Illes, així com les especificitats de Palma, una cosa fonamental per a aconseguir l'acord, que permetrà, gràcies a aquest treball conjunt, millorar el destí.

Negueruela ha destacat que l'acord no es limita únicament a les arribades, sinó que abasta també aspectes mediambientals. Les navilieres estan disposades a continuar amb les seves polítiques i esforços en matèria mediambiental, la qual cosa redundarà en una major sostenibilitat i respecte del medi ambient. Concretament, el sector intensificarà el seu treball en tots els aspectes relacionats amb el 'Blue flag', l'esforç que fan per millorar els estàndards mediambientals i la sostenibilitat.

Una vegada tancat l'acord entorn de les arribades, totes dues parts s'han donat un termini per a establir les mesures mediambientals que acompanyaran a aquest compromís, que es presentaran de manera conjunta en les pròximes setmanes.