31 gener 2022 <10aL>Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura

CONSELL DE GOVERN: APROVAT EL PLA ANTIFRAU DE FONS EUROPEUS AMB MESURES DIRIGIDES A LES FASES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ CConsell de Govern

CONSELL DE GOVERN: APROVAT EL PLA ANTIFRAU DE FONS EUROPEUS AMB MESURES DIRIGIDES A LES FASES DE PREVENCIÓ, DETECCIÓ, CORRECCIÓ I PERSECUCIÓ

\ S’estableixen mesures encaminades a neutralitzar el risc de pràctiques de corrupció o conflictes d’interès per a totes les persones i òrgans implicats en la gestió
\ La  norma s’aplica a l’Administració de la CAIB, el seu sector públic i qualsevol institució a la qual es transfereixin recursos per a l’execució del Pla de Recuperació


El Consell de Govern ha aprovat avui, a proposta del conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, Miquel Company, el Pla de Mesures Antifrau de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit d’execució dels fons provinents del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), amb el qual Espanya accedeix al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR), part del Next Generation de la Unió Europea.

L’objectiu d’aquest pla antifrau és establir una estratègia que es concreti en una sèrie de mesures proporcionades relatives a les quatre fases que configuren l’anomenat cicle antifrau (prevenció, detecció, correcció i persecució) per tal de garantir-ne la màxima transparència i bona gestió, i neutralitzar el risc de pràctiques de corrupció o conflictes d’interès.

Amb aquesta aprovació, el Govern compleix els requeriments de la normativa europea i estatal en l’àmbit de l’execució dels fons de l’MRR (Reglament UE 2021/241 i Ordre HFP 1030/2021), ja que obliguen, a més de l’Administració de la Comunitat Autònoma, el seu sector públic instrumental i els seus càrrecs públics i personal, totes les administracions locals (municipals o insulars) a les quals es transfereixin recursos econòmics, a executar, en l’àmbit de les seves competències, actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

En aquest sentit, estableix que tota entitat decisora o executora ha de disposar d’un pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu respectiu àmbit d’actuació, els fons corresponents s’han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d’interessos.

El conseller Company ha explicat que es tracta d’un document viu que podrà ser actualitzat i completat en funció dels resultats de la seva aplicació, i d’acord amb les novetats que puguin sorgir en la normativa, les instruccions, les recomanacions o els models provinents de la Comissió Europea o de l’Administració General de l’Estat en el marc de la gestió i l’execució dels fons Next Generation EU.

«A més de les mesures tècniques de prevenció, detecció, correcció i persecució, el Pla estableix els principis que formen part del bon govern i que han de regir l’actuació dels empleats i càrrecs públics i, per extensió, de qualsevol persona que intervengui en l’execució dels fons de l’MRR: ètica, integritat, compromís, transparència, prevenció i proporcionalitat», ha afegit.

Entre les mesures de prevenció, destaquen la difusió entre el personal públic de l’existència i del contingut del Pla de Mesures Antifrau i de les obligacions que comporta, la posada a disposició de recursos formatius en el lloc web de l’Oficina de Planificació i Coordinació d’Inversions Estratègiques, la realització d’accions formatives adreçades a tots els nivells jeràrquics mitjançant l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) i del Centre Balears Europa.

També es compta amb les accions formatives que duu a terme l’Administració General de l’Estat (mitjançant l’Institut d’Estudis Fiscal i l’Institut Nacional d’Administració Pública). De fet, entre novembre i gener, s’ha organitzat un programa de formació per a formadors responsables de comunitats autònomes per a l’execució del PRTR, que inclou un mòdul sobre prevenció del frau, en el qual han participat diversos funcionaris de la Comunitat Autònoma.

El Pla estableix que després de ser aprovat s’ha de dur a terme una avaluació del risc, l’impacte i la probabilitat de risc de frau en els processos clau de l’execució, que es revisarà de manera periòdica, biennalment o anualment segons el risc de frau i, en tot cas, quan s’hagi detectat algun cas de frau o hi hagi canvis significatius en els procediments o en el personal. La Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, a través de l’Oficina de Planificació i Coordinació d’Inversions Estratègiques, proporcionarà un model d’eina d’autoavaluació comuna d’aplicació obligatòria.

Quant a les mesures de detecció, es defineix un sistema d’indicadors, anomenats  banderes vermelles; senyals d’alarma, pistes o indicis de possible frau l’existència de les quals, tot i que no implica necessàriament l’existència de frau, sí que indica que una determinada àrea d’activitat necessita atenció extra per descartar o confirmar un frau potencial.

També es preveu la creació d’un canal de denúncies intern en relació amb les actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència dins l’Administració de la Comunitat Autònoma, que pot ser utilitzat per les persones que participin en l’execució d’actuacions del PRTR (empleats públics, beneficiaris d’ajudes, contractistes...), i s’estableix un procediment d’investigació de les denúncies que es puguin rebre a través d’aquest canal.

Pel que fa a la correcció, la detecció del possible frau o la seva sospita fundada, comportaria la suspensió del procediment, mentre es dugui a terme la revisió de tots els expedients i les actuacions que hagin pogut estar exposats al frau, i la retirada dels projectes o la part dels projectes afectats pel frau. A més a més, suposaria la denúncia del cas davant la fiscalia o els tribunals, el Servei Nacional de Coordinació Antifrau —SNCA— i l’Oficina Europea de Lluita contra el Frau, mitjançant un conveni, i l’inici d’una informació reservada o un expedient disciplinari per depurar responsabilitats.

Per acabar, s’inclouen mesures específiques amb relació a la prevenció i el tractament del conflicte d’interessos, com ara l’obligatorietat que totes les persones que participin en els procediments d’execució del PRTR subscriguin una declaració d’absència de conflicte d’interessos (DACI). En els casos en què es tengui coneixement, a través d’una denúncia o per altres vies, de la sospita d’un conflicte d’interessos, s’haurà d’apartar la persona afectada, sens perjudici de l’aplicació dels principis d’abstenció i recusació prevists en la Llei 40/2015 i de les funcions de control intern que exerceix la Intervenció General de la Comunitat Autònoma i de control extern per part de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i l’Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears.

Finalment, el Consell de Govern ha aprovat, juntament amb aquest pla antifrau, una declaració institucional en què fa palès el compromís de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en la lluita contra el frau i l’actuació sobre la base dels més alts estàndards ètics.