18 d’octubre 2017 | <9ªL> Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat

Son Carrió serà la seu del museu del ferrocarril NNota Informativa

Son Carrió serà la seu del museu del ferrocarril

Son Carrió serà la seu del museu del ferrocarril a la nau que és propietat de Serveis Ferroviaris de Mallorca, un projecte que ha presentat la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat i que se finançarà amb fons de l’impost turístic sostenible. La seva implantació es desenvoluparà en tres fases entre 2018 i 2020, i comptarà amb un pressupost de 4.221.079,24 euros.

Precisament, el vicepresident del Govern, Biel Barceló, i el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, han visitat aquesta nau, i han pogut conèixer de primera mà els detalls del projecte, que actualment està en fase de redacció i d’avaluació del material històric que s’haurà de recuperar per donar contingut al museu.

Des del punt de vista tècnic, també s’estan valorant les possibilitats d’instal·lar un tram de via d’uns quatre kilòmetres entre les estacions de Sant Llorenç i Son Carrió perquè circuli un ferrocarril històric. S’ha de tenir en compte que l’any 2014 s’inicià la conversió de la traça ferroviària en una via verda, la qual serà totalment compatible amb aquest tren, i es podrà recórrer en tren, a peu, en bicicleta o cavall.
 
Espai museològic

La col·lecció de ferrocarrils antics s’emmarcara dins un espai musealitzat que permeti entendre el paper del ferrocarril i del transport públic en general per a l’economia i la societat de les Illes Balears al llarg de l’història. Al projecte s’inclourà un sistema interpretatiu innovador basat en la realitat augmentada (que permet incorporar elements digitals explicatius ficticis, com gràfics, animacions o vídeos) i en la realitat virtual (que possibilita recrear espais, elements patrimonials o personatges ja desapareguts).

El projecte preveu la recuperació de nombrós patrimoni ferroviari històric. Des de la implantació del primer ferrocarril a Mallorca l’any 1875 amb la línia Palma-Inca es va formar un important parc de vehicles ferroviaris (locomotores, cotxes de passatgers, vagons etc.), que es desballestà pràcticament en la seva integritat en els anys 60. Així i tot, una mostra molt interessant està dipositada a la nau de Son Carrió, i és propietat de la Fundació Ferrocaib, la qual farà una cessió d’ús condicionada a l’activitat museística.
 
Treballadors amb i sense discapacitat

El projecte compta amb una elevada justificació social, ja que suposarà la creació de llocs de feina: està prevista la creació de 9 llocs de treball per a persones amb discapacitat i altres 5 per a persones sense discapacitat. Així mateix, es farà formació dual per recuperar antics oficis i la gestió del projecte ser realitzarà a través d’un centre especial d’ocupació, raó per al qual es comptarà amb entitats del tercer sector social per a la inserció de persones amb discapacitat i  altres associacions dedicades a la preservació del patrimoni.

Els estudis realitzats de demanda i el pla de negocis demostren la viabilitat econòmica del projecte. El 74% dels turistes enquestats manifesten el seu interès en visitar el ferrocarril històric, i s’estima una demanda en torn a les 90.000 persones anuals, sumant turistes, residents i públic escolar.
 
Recuperació

La recuperació d’important patrimoni relacionat amb la història industrial i ferroviària de Mallorca és un dels aspectes més importants, com per exemple el furgó correu més antic d’Espanya i un dels més antics d’Europa. Es preveu la recuperació de 3 locomotores, 10 vehicles tractats (cotxes de passatgers i vagons) i nombrós material menor.

El projecte contribueix a la desestacionalització i suposa actuar en una zona turística madura, amb una oferta atractiva per al turisme familiar i especialitzat, i implementa tecnologia de realitat augmentada per a la interpretació de l’espai aplicada a les estacions i a la nau de Son Carrió. Així mateix, permetrà la realització d’un programa cultural associat al projecte i  la creació d’un recurs didàctic especialment orientat a les escoles.