10 febrer 2017 | <9ªL> Conselleria d'Educació i Universitat

La Conselleria i els centres d’educació especial de Balears treballen conjuntament per millorar aquesta oferta educativa NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La Conselleria i els centres d’educació especial de Balears treballen conjuntament per millorar aquesta oferta educativa

Educació s’ha compromès a redactar la normativa que reguli els CEE com a centres de recursos i garantir la inclusió educativa per a tots els alumnes
El conseller d’Educació i Universitat, Martí March, va presidir dimecres la reunió de la Comissió Tècnica de les entitats que representen els Centres Concertats d’Educació Especial (CCEE). L’acompanyaren, per part de la Conselleria, el director general d’Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas i la cap de servei d’Atenció a la Diversitat, Asunción Sempere, a més dels representants de 7 centres concertats d’Educació Especial de Balears: Mater Misericordiae, Joan XXIII, Joan Mesquida, Gaspar Hauser, Princesa de Asturias, Pinyol Vermell, i La Purísima, i els representants de Fòrum per la Qualitat (FOQUA) i la Unió d’Associacions, Centres i Federacions d’Assistència a Persones amb Discapacitat de Balears (UNAC).

Aquesta Comissió treballa de forma coordinada aquesta legislatura, entre el Centre Públic d’Educació Especial de Son Ferriol i els 8 centres d’educació especial concertats de les Balears (a la reunió no hi havia ningú de Quatre per Quatre, encara que estava representat per FOQUA). En aquest sentit s’està treballant de manera conjunta amb Educació en dos aspectes que preocupen especialment a aquest col·lectiu: la transformació i reconversió dels CEE com a centres de recursos i el disseny de programes de qualificació professional inicial per a alumnat que presenta disfuncionalitat, que els ofereixi sortides sociolaborals.

La Consellleria s’ha compromés redactar una nova normativa que reguli els centres d’educació especial, aules ASCE (Aules Substitutòries de Centre Especial) i aules UECCO (Unitat Educativa Específica a Centre Ordinari). En aquest sentit ja s’està treballant en el desenvolupament d’aquesta normativa i també en la definició dels perfils de professorat i alumnat i en transformar els CEE com a centres de recursos, es a dir, proveïdors de serveis, recursos i programes de suport per a la inclusió educativa de l’alumnat en ambients no restrictius i separats fomentant escolaritzacions compartides a centres ordinaris. A més, també està en marxa l’estudi dels programes de qualificació professional especial adreçats a alumnes amb diversitat funcional. Aquestes iniciatives s’emmarquen dins la política d’educació inclusiva que impulsa la Conselleria d’Educació i Universitat.

Els centres d’Educació Especial son una modalitat d’escolarització destinada a alumnes amb necessitats educatives de caràcter greu i permanent associades a discapacitat, que requereixen suports generalitzats, recursos humans i materials específics, i adaptacions curriculars en la pràctica totalitat del currículum, di bé el model cap a una educació inclusiva ens condueix a una revisió en profunditat del que es fa als centres educatius per a donar resposta a tot l’alumnat.

En total, a les Balears hi ha 542 alumnes a centres d’educació especial. 452 alumnes están distribuïts en els 8 centres específics concertats i a aules ASCE en centres ordinaris. A més d’aquests centres, a les Balears hi ha un centre públic d’educació especial, el CEE de Son Ferriol. Aquest centre atén 91 alumnes amb edats compreses entre els 12 i els 21 anys. A més, les Illes Balears tenen autoritzades 21 aules UEECO a Mallorca, 16 a Eivissa i Formentera i 9 a Menorca.

Cal tenir present que a Balears hi ha entorn de 6.185 alumnes de necessitats educatives especials, la majoria d’ells escolaritzats a centres ordinaris. Per a atendre’ls es disposa de 1.350 professionals de suport, que representen un 10% de la plantilla docent de tots els centres entre mestres de Pedagogía Terapéutica, d’Audició i Llenguatge i  d’Atenció a la Diversitat, orientadors, professors tècnics de serveis a la comunitat, professionals d’àmbits específics d’àrees lingüístiques, tecnològiques i d’àmbit pràctic. A més de professionals educatius, els centres disposen de personal extern al centre: 275 Auxiliars Tècnics Educatius i 25 fisioterapeutes educatius.