16 març 2026 Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació

El Govern inicia la ronda de reunions amb els agents socials i els sectors econòmics per a analitzar l'impacte econòmic a les Illes Balears del conflicte bèl·lic a Orient Mitjà NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges

El Govern inicia la ronda de reunions amb els agents socials i els sectors econòmics per a analitzar l'impacte econòmic a les Illes Balears del conflicte bèl·lic a Orient Mitjà

El vicepresident Costa i els consellers Cabrer i Sáenz de Sant Pedro s'han reunit amb representants d'empresaris i sindicats

Costa: «El Govern començarà a elaborar un ampli paquet de mesures, a curt, mitjà i llarg termini, coordinades amb el Govern espanyol i la Unió Europea, i consensuades amb els agents econòmics i socials»

El Govern ha iniciat avui la ronda de reunions amb els agents socials i els sectors econòmics de les Illes Balears per a escoltar i analitzar els efectes del conflicte bèl·lic a Orient Mitjà. El vicepresident primer i conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, Antoni Costa, ha mantingut una trobada amb representants de la Confederació d'Associacions Empresarials de Balears (CAEB), PIME Illes Balears, Comissions Obreres (CCOO) i Unió General de Treballadors (UGT).

En la reunió també han participat el conseller d'Empresa, Autònoms i Energia, Alejandro Sáenz de Sant Pedro; la consellera de Treball, Funció Pública i Diàleg Social, Catalina Cabrer, i la directora general d'Economia i Estadística, Catalina Barceló.

«En primer lloc, hem analitzat i avaluat els possibles impactes que pot tenir el conflicte a Orient Mitjà en les famílies i empreses de les Illes Balears», ha indicat el vicepresident Costa, que ha subratllat que «cal preparar-se per a un context d'enorme incertesa». El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació ha reconegut que l'impacte pot ser alt «si el conflicte es cronifica», però ha fet una crida a la «tranquil·litat i la prudència». «Balears té una economia robusta i amb una alta capacitat de resiliència, així que no s'ha de caure en el catastrofisme», ha afirmat.

Costa ha posat al Govern a la disposició del Govern espanyol i de la Unió Europea per a prendre mesures coordinades. «Les mesures han de prendre's de forma vertical: primer la UE, després el Govern central i seguidament el Govern de les Illes Balears», ha indicat Costa, abans de llançar un missatge de tranquil·litat, de consens i d'unió. «El Govern començarà a elaborar un ampli paquet de mesures, a curt, mitjà i llarg termini, per a afrontar aquesta situació. Però no anunciarem mesures parcials o puntuals, sinó que han de ser coordinades amb el Govern espanyol i la Unió Europea, i consensuades amb els agents econòmics i socials», ha explicat Costa. En aquest sentit, el vicepresident ha indicat que el Govern pot prendre mesures de tres tipus: «via d'ingressos, és a dir, imposts; via de despesa, a través dels pressuposts, i via legislativa, és a dir, normativa». «Aquestes són les cartes que podem jugar i probablement les jugarem totes», ha conclòs Costa.

D’altra banda, els representants d'empresaris i sindicats han agraït unànimement al Govern haver-los convocat per a analitzar la situació i estudiar possibles mesures per a minimitzar l'impacte del conflicte a Orient Mitjà. «Hem demanat prudència, control, seguiment i consens», ha indicat el secretari general de CCOO, José Luis García. Per part seva, el vicepresident de la CAEB, José Antonio Rosselló, ha subratllat que la complexitat de la situació: «No trepitgem terra ferma i tenim notícies canviants cada dia, però si aquesta situació dura en el temps, pot tenir conseqüències importants». Així mateix, el president de PIME Balears, Juan Carlos Fernández, ha donat suport a la iniciativa del Govern i ha subratllat la necessitat de consens entre els agents socials per a impulsar les mesures. Finalment, el secretari general d'UGT, Pedro Mas, ha recordat que l'economia de Balears «depèn bàsicament del turisme» i que, a l'ésser un arxipèlag, «sofreix directament les conseqüències que pugui tenir una pujada dels carburants».