Les obres, adjudicades per 850.540 euros, van començar el 3 de novembre i permetran conservar aquesta estructura històrica de més de 150 anys, única a les Balears pel seu arc de fosa grisa
El Govern de les Illes Balears ha presentat avui el projecte de rehabilitació del pont de Sa Colàrsega, una infraestructura emblemàtica situada al tram final del port interior de Ciutadella. L’actuació té com a objectiu garantir la seguretat estructural d’aquesta construcció del segle XIX i preservar-ne el valor patrimonial i estètic dins del conjunt històric i artístic de la ciutat.
L’acte ha comptat amb la participació del conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua, Juan Manuel Lafuente; el president del Consell Insular de Menorca, Adolfo Vilafranca; el batle de Ciutadella, Llorenç Ferrer, i el gerent de Ports de les Illes Balears, Kico Villalonga.
El pont de Sa Colàrsega va ser projectat per l’enginyer menorquí Francisco Prieto Caules i constitueix una de les peces més singulars del patrimoni portuari de Menorca. Amb una estructura de fosa grisa, és un dels pocs exemples d’aquest tipus que es conserven a Espanya i l’únic a les Balears. La seva construcció va permetre connectar els dos marges del port interior, i des de llavors ha prestat servei ininterrompudament durant més d’un segle i mig, convertint-se en un símbol del port antic de Ciutadella.
El pas del temps, l’exposició constant a l’ambient marí i l’ampliació realitzada a la dècada de 1960 han provocat un deteriorament progressiu dels seus elements metàl·lics i una reducció del nivell de seguretat estructural. Els estudis realitzats per Ports de les Illes Balears en els darrers anys van confirmar la necessitat d’una intervenció integral que garanteixi la conservació del pont i, alhora, respecti la seva configuració original.
El projecte contempla dos eixos principals d’actuació. D’una banda, la reparació i protecció dels elements originals —els arcs de fosa, els suports i els estreps— mitjançant sistemes de neteja, consolidació, cosit i protecció anticorrosiva d’alta durabilitat adaptats a l’entorn marí. De l’altra, la construcció d’un nou element estructural independent, format per un tauler mixt d’acer i formigó, que assumirà les càrregues del trànsit i alliberarà d’esforços l’estructura original, sense alterar-ne la imatge exterior.
La nova estructura quedarà completament integrada entre els arcs de fosa, de manera que el conjunt mantindrà la seva aparença actual, tant en la rasant com en els paviments, baranes i il·luminació. A més, es durà a terme la neteja i consolidació de la fàbrica de marès, la regeneració de juntes, la reparació de carreus malmesos i la protecció final de les fàbriques.
Les obres, amb una durada prevista de cinc mesos, han estat adjudicades a una empresa especialitzada en la rehabilitació d’estructures històriques. A més, Ports de les Illes Balears (PortsIB) ha acordat amb la direcció d’obra minimitzar les molèsties als usuaris del port de Ciutadella durant l’execució dels treballs. Sempre que no s’estiguin realitzant tasques i no existeixi risc per a la seguretat, s’habilitarà el pas inferior d’embarcacions, amb l’objectiu que la rampa pugui continuar utilitzant-se sempre que sigui possible. També es preveu que l’afectació no s’allargui durant tot el període previst, ja que el desenvolupament de l’obra contempla fases en què l’accés podrà mantenir-se operatiu.
El conseller de la Mar i del Cicle de l’Aigua, Juan Manuel Lafuente, ha subratllat que “aquesta actuació combina la conservació del patrimoni amb la seguretat i la modernització de les infraestructures portuàries. Rehabilitar el pont de Sa Colàrsega significa preservar un símbol de la història marítima de Ciutadella i del conjunt del litoral menorquí”.
Lafuente ha afegit que “el Govern treballa per garantir que les nostres infraestructures siguin segures, eficients i sostenibles, però també per protegir aquells elements que formen part de la identitat de les nostres illes”.