Es poden consultar les sessions inaugurals, de cloenda i totes les taules rodonesLes conclusions i els pòsters del Congrés també hi estan disponiblesLes 203 experiències que presentaren els 130 centres públics i privats de les Illes Balears al Congrés d’Innovació Educativa d’aquest cap de setmana ja es poden veure a la web
www.congresinnovacioeducativaib2019.org. Més de 1.700 docents seguiren en directe, ja sigui presencialment o per streaming, els dos dies de reflexió i intercanvi sobre innovació educativa a les Illes, i ara, tothom que hi estigui interessat ho pot veure al complet a través de la web.
Així, es pot assistir a la sessió inaugural, amb l’actuació dels alumnes de Dansa del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca; la intervenció de les autoritats (el conseller d’Educació i Universitat Martí March, la presidenta del Govern Francina Armengol i el secretari d’Estat d’Educació Alejandro Tiana) a més de la conferència que va encetar la trobada “Tendències emergents en innovació educativa” de l’assessor en Politiques Educatives i TIC de la Unesco, Francesc Pedró.
Taules rodones Quant a les taules rodones, la web permet veure tant les que es feren a l’espai Illes Balears com a l’espai Mallorca:
Metodologies globalitzadores d’aprenentatge amb: CEIP Mestre Lluís Andreu, CEIP Sant Miquel (Son Carrió), IES Sa Blanca Dona, Col·legis diocesans de Mallorca. Moderadora: Lídia Ramon
Processos de Canvi sostenibles amb: IES Porto Cristo, CEIP Badies, Xarxa PIP Eivissa, CEIP Margalida Florit. Moderador: Manel Perelló
Espais i ambients d’aprenentatge: CEIP S'Olivera, CEIP Puig de Na Fàtima, CC Nuestra Señora de Montesión, CEIP Mare de Déu del Carme (Maó). Moderadora: Catalina Mas
Processos de canvi: Impacte en l’alumnat: IES Binissalem, CEIP Robines, CEIPIESO Pintor Joan Miró, CC Sant Salvador (Artà). Moderador: Miguel Ángel Tirado
Innovació tecnològica i professional: CEIP Juníper Serra (Petra), IES Antoni Maura, Escola d'Art de Menorca, CIFP Joan Taix. Moderadora: Maria Antònia Carbonell
Foment de la convivència i la inclusivitat: CEIP Francesc d'Albranca, CC Mata de Jonc, CEIP Gabriel Vallseca, IES S'Algarb. Moderadora: Marta Escoda
200 pòstersUn dels aspectes destacats del Congrés ha estat la possibilitat oferida als centres educatius d’explicar les seves experiències innovadores a través de pòsters. Al llarg de divendres i dissabte els assistents al Congrés els pogueren contemplar però cal destacar que es va dedicar una franja horària especial, dissabte, per a que totes les persones interessades no només poguessin mirar els pòsters sinó que una persona del centre protagonista estàs a la seva disposició per explicar-ne els detalls.
Són moltes les persones que es quedaren amb ganes de veure amb tranquil·litat tots els pòsters i, per això, ara també es poden consultar a la web.
ConclusionsLa Taula Rodona dels experts en innovació educativa que va tancar el Congrés, també està disponible, amb Francesc Imbernon, director del grup de recerca sobre formació docent de la UB; Miquel Flexas, finalista a millor docent de secundària 2017; Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat; Iñaki Monge, director del centre de professorat d’Eivissa i Myriam Fuentes, directora de l’IES Antoni Maura.
A més, també es poden seguir les intervencions de cloenda per part de Tomeu Barceló, coordinador del Congrés d’Innovació Educativa i de Martí March, conseller d’Educació i Universitat.
I finalment, s’hi pot veure l’exposició de les conclusions del Congrés, elaborades per Victòria Picó. Aquest treball fa un repàs de les principals qüestions que han protagonitzat aquests dos dies de reflexió sobre la innovació educativa a les Balears. Entre les principals aportacions, es destaca que la innovació és un canvi d’actitud i de pensament i que innovar és fer que l’educació d’avui tingui sentit; que alguns dels elements clau per aconseguir anar endavant en el procés que passa de la innovació a la transformació és posar èmfasi en l’alumne que aprèn i no tant amb el professor que ensenya; i es fa un especial esment en la necessitat d’una formació adequada a la realitat de cada centre, remarcant que s’ha de partir dels projectes de centre per poder iniciar el camí innovador.