16 maig 2022 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

CONSELL DE GOVERN: EL GOVERN APROVA EL DECRET LLEI QUE ESTABLEIX LA NOVA REGULACIÓ DEL SERVEI DEL TAXI A EIVISSA CConsell de Govern

CONSELL DE GOVERN: EL GOVERN APROVA EL DECRET LLEI QUE ESTABLEIX LA NOVA REGULACIÓ DEL SERVEI DEL TAXI A EIVISSA

\ S’actualitza el règim de càrrega i descàrrega, a partir de les propostes del Consell Insular d’Eivissa i dels ajuntaments

\ El nou Decret també dona cobertura legal a l’hora d’aplicar les tarifes del taxi a l’illa d’Eivissa


El Consell de Govern ha aprovat, a proposta de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, la nova regulació del servei del taxi a Eivissa a través d’un decret llei. Aquesta norma dona resposta a la sol·licitud feta pel Consell Insular d’Eivissa, amb la conformitat dels cinc ajuntaments de l’illa, d’actualització del règim de càrrega i descàrrega i tarifa única del sector del taxi a l’illa d’Eivissa.

El Decret llei té com a objectiu donar cobertura legal al sector del taxi a Eivissa, atès que les normes prèvies han decaigut —l’Ordre de 2013 va ser declarada nul·la pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears— i després que el 16 de març de 2022 el Consell Consultiu de les Illes Balears hagi conclòs que la modificació del règim especial de recollida de viatgers, així com la del règim tarifari lligat a aquest, s’ha de fer mitjançant una norma reglamentària l’aprovació de la qual és competència del Govern de les Illes Balears, mentre que la mera actualització de les tarifes fixades en la norma es pot dur a terme a través d’un acte administratiu general dictat per l’òrgan competent del Consell Insular d’Eivissa.

En aquests moments resulta molt urgent i inajornable la immediata aprovació d’aquesta regulació, atesa la greu situació d’inseguretat jurídica existent en el marc regulador de la prestació del taxi a l’illa d’Eivissa. L’inici de la temporada turística comportarà un enorme augment de la demanda de mobilitat, unit a la perspectiva de la recuperació de l’activitat nocturna vinculada a l’oci, la qual cosa fa imprescindible la regulació de la prestació del servei en l’àmbit insular. S’entén, per tant, que davant la situació exposada es dona el caràcter extraordinari i urgent que exigeix l’article 49 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears que justifica la regulació d’aquesta matèria per decret llei.

Principals eixos del Decret
Aquesta regulació s’aplica als serveis de taxi, tant de caràcter urbà com interurbà, ordinari o estacional, que es prestin amb vehicles proveïts de llicència municipal d’autotaxi i d’autorització de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme, que es documenta en la targeta VT, quan el recorregut d’aquests serveis transcorri en el territori de l’illa d’Eivissa.

El Decret aborda, en primer lloc, el règim de prestació del servei de taxi i estableix que els vehicles autoritzats per prestar el servei de taxi poden recollir els viatgers sempre que hi hagi gent esperant a la parada. En aquest supòsit, els taxis han de recollir els passatgers per estricte ordre d’arribada a la parada, independentment del municipi a què pertanyin.

A més, els taxis poden romandre en situació d’espera en parades que no siguin del seu municipi sempre que no hi hagi taxis del municipi, encara que en aquest moment no hi hagi usuaris del servei pendents de ser atesos, i han d’abandonar-la en el moment en què es posi en situació d’espera un taxi d’aquest municipi en qüestió.

Queda expressament prohibit seleccionar els serveis i les parades oficials són el punt de càrrega.

El Decret també regula l’ús del GPS a tots els municipis de l’illa, de manera que, per fer un servei de taxi sol·licitat o gestionat mitjançant aquesta o una altra tecnologia, s’atendrà al caràcter urbà o interurbà del servei demanat i es podran assignar serveis en la totalitat del territori, ja sigui amb taxis propis del municipi on s’hagi d’iniciar el servei, ja sigui amb taxis de qualsevol de la resta de municipis de l’illa d’Eivissa, si es compleixen determinats condicionants:

    — Si el recorregut és urbà i hi ha en aquest municipi un reglament municipal que el reguli, s’han d’aplicar les regles d’assignació de serveis que corresponguin. Si no, s’han d’aplicar les regles previstes per al recorregut interurbà.

    — Si el recorregut passa per més d’un municipi (recorregut interurbà) i hi ha una parada a les zones de servei més pròximes, s’ha d’assignar al primer taxi del municipi en aquesta parada, d’acord amb el sistema d’assignació fet pel servei de GPS de manera automatitzada. Si no hi ha taxi del mateix municipi a la parada, s’ha d’assignar al taxi del mateix municipi més pròxim dins les zones de servei més properes. Si passats dos minuts no s’ha assignat a cap taxi del mateix municipi, el servei pot ser assignat al taxi més pròxim de qualsevol municipi. És competència dels ajuntaments establir les zones de servei dins el seu municipi.

El Govern també dona, a través d’aquesta norma, cobertura legal a l’estructura tarifària del taxi a l’illa d’Eivissa i estableix que el Consell Insular d’Eivissa determinarà i actualitzarà les tarifes màximes obligatòries i els suplements.

El règim de contractació estableix que els serveis s’han de contractar en règim de cotxe complet; els recorreguts s’han de fer per l’itinerari més curt; els vehicles han de dur l’imprès oficial de les tarifes aplicables en un lloc visible a l’interior del vehicle; és obligatòria l’emissió de rebuts i l’usuari té dret al transport gratuït de l’equipatge.

La vigència d’aquest Decret llei finalitzarà quan el Consell de Govern aprovi la norma oportuna sobre la matèria.