30 març 2021 <10aL>Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

COVID-19: Emergències coordinarà inspeccions conjuntes de forces i cossos de seguretat en zones d’oci i turístiques durant Setmana Santa NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: Emergències coordinarà inspeccions conjuntes de forces i cossos de seguretat en zones d’oci i turístiques durant Setmana Santa

La consellera de Salut i la consellera de Presidència, directores del Platerbal, destaquen la importància de seguir les recomanacions per prevenir la propagació dels contagis

La Direcció general d’Emergències coordinarà un dispositiu conjunt i reforçat dels cossos i forces de seguretat i els inspectors del Govern a les zones d’oci i turístiques de totes les illes durant Setmana Santa per vigilar el compliment de les mesures COVID-19 per part de residents i visitants.  

El focus principal d’aquest dispositiu seran les zones tradicionals d’oci, amb terrasses i tardeo, a les diferents illes, amb especial atenció a aquelles àrees on les dades mostren una major freqüència d’incompliments.

També es reforçarà la presència a les zones turístiques, amb intervencions als establiments hotelers, així com als locals d’oferta complementària de restauració i oci de la zona. Als hotels, es vigilaran les zones comuns, com restaurants, bars, terrasses o piscines per assegurar que es compleixen estrictament les mesures de seguretat.

A la vegada, el dispositiu es veurà reforçat amb la vigilància amb drons des de l’aire, sobre tot en àrees amplies com platges o espais naturals, que són més complicades de controlar per terra. Quan els drons de la Unitat Operativa d’Emergències detecten una aglomeració o qualque altre incompliment, s’avisa a la policia local afectada, Policia Nacional o Guardia Civil perquè intervenguin. Igualment les platges urbanes seran objecte de vigilància per part del dispositiu, en el qual s’integren els inspectors d’Emergències, Salut, Turisme i Agents de Medi Ambient del Govern, així com inspectors dels Consells Insulars.

Aquest dispositiu de major vigilància s'afegeix a les actuacions proactives que puguin dur a terme  els diferents cossos o forces de seguretat per iniciativa pròpia o per peticions rebudes de la ciutadania, que en qualsevol moment pot sol·licitar la intervenció de l’autoritat davant un incompliment.

«La coordinació està sent molt bona i volem agrair a tots els operatius la seva implicació», ha destacat la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, Mercedes Garrido, co-directora del Pla de Protecció Civil de les Illes Balears (Platerbal) actualment activat per lluita contra la COVID-19.

Garrido ha assenyalat que a tota Europa estan pujant els contagis i a Balears “no ens ho podem permetre. No ens podem relaxar. El compliment de les mesures depèn de cada un de nosaltres i del nostre comportament en els propers dies» ha dit, demanant màxima col·laboració, seny i prudència durant els dies de festa.

Per altra part, la consellera de Salut, Patrícia Gómez, també co-directora del Platerbal, ha destacat la importància de seguir les normes i recomanacions per evitar els contagis i ha donat les gràcies a totes aquelles persones que les compleixen. Gómez ha recordat que el major risc el representen les trobades socials i familiars, especialment en àmbits privats, on hi ha la tendència a relaxar-se.

Així mateix, ha recordat les normes principals que regiran a espais públics i privats.

Així, ha explicat que fins l’11 d’abril, als espais privats, tant interiors com exteriors, les reunions socials hauran de ser d’un únic nucli de convivència.

En aquest sentit, les habitacions dels hotels o els habitatges vacacionals també són considerats espais privats i, per tant, en el seu interior o exterior només es pot reunir un únic nucli de convivència.

Així i tot, s’han establert algunes excepcions a aquesta mesura:

Es permet a les persones que viuen totes soles reunir-se amb una altra unitat de convivència, constituint així una unitat de convivència ampliada. Cada unitat de convivència pot integrar només una única persona que visqui tota sola.

Igualment, s’autoritzen les reunions de persones menors d’edat i d’estudiants majors d’edat amb els progenitors, en cas que visquin en domicilis diferents, com podria ser el cas de separació o divorci.

També es permeten les reunions de persones amb vincle matrimonial o de parella que viuen en domicilis diferents.

Finalment, es permet la cura, l’atenció o acompanyament a persones menors d’edat, persones grans o dependents, amb discapacitat o especialment vulnerables, per motius justificats.

En el cas dels espais públics, sí es permeten les reunions amb un altre nucli de convivència. Es poden ajuntar 6 persones com a màxim de dos nuclis de convivència en qualsevol espai públic a l’aire lliure. Si la trobada es produeix a la terrassa d’un bar o restaurant només poden ser 4 persones en el cas de Mallorca i a Eivissa, mentre que a Formentera i Menorca poden ser 6 persones. En interiors el màxim és 4 persones de dos nuclis.

“Això no vol dir que només tinguem l’opció de trobar-nos amb altre nucli de convivència a establiments de restauració”, ha dit Gómez, la qual ha recordat que hi ha altres opcions, com anar a passejar, als parcs o a les platges. Però sempre –ha insistit- tenint en compte que es poden reunir com a màxim sis persones de dos nuclis de convivència i mantenint totes les mesures, especialment la mascareta i la distància social.

Les botellades no estan permeses sota cap circumstància. Ni a parcs, ni places ni a aparcaments ni a qualsevol altre espai públic.

Actes de denúncia i sancions

Des de l’aprovació el passat mes de juliol del Decret que estableix el règim sancionador específic per fer front a les infraccions contra la normativa de la COVID-19, l’Administració de la Comunitat Autònoma ha rebut un total de 33.000 actes de sanció aixecades pels diferents cossos i forces de seguretat i els inspectors.

D’aquests, ja s’han registrat un total de 14.920 denúncies, de les quals 10.826 a Mallorca, 1.294 a Menorca, 2.572 a Eivissa i 228 a Formentera. Els altres expedients estan en procés, a l’espera de ser revisades i registrades.  De les 14.920 denúncies registrades, un total de 1.215 s’han presentat contra establiments (empreses), mentre que la gran majoria (13.705) han estat contra particulars.

Fins ara, la Comunitat Autònoma ha tramitat propostes de sanció econòmica per un valor de 3’3 milions d’euros €, la major part de les quals afecten establiments  (2,5 milions d’euros) i la resta per particulars.  Del total de sancions,  2.040.019 són sancions molt greus, 608.452 són greus, i 660.632 són lleus. Per illes, les sancions afecten principalment a Mallorca (2.319.000 €) i Eivissa (858.994€), seguides per Menorca (100.702 €) i Formentera (30.000 €).

Actualment, la Comunitat Autònoma compta amb 13 instructors, que revisen les actes presentades pels cossos i forces de seguretat o inspectors propis de la CAIB. A la vista dels fets recollits a les actes, els instructors instrueixen, tipifiquen les faltes i proposen la sanció. Per fer front al gran volum d’actes de denúncies rebudes, Garrido ha anunciat que es reforçaran de forma imminent els equips  administratius i d’instrucció, amb l’objectiu de donar tràmit de forma més àgil als expedients.

La consellera Garrido ha recordat que els operatius de vigilància coordinats pel Govern no tenen objectiu recaptatori sinó dissuasiu, per garantir que tant particulars com establiments compleixen les normes.