3 desembre 2020 <10aL>Conselleria de Salut i Consum

COVID-19: Son Llàtzer implanta les «clownsultes externes» de Sonrisa Médica al seu programa d’atenció als pacients de Pediatria NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat
El projecte dona resposta a les necessitats que l’aïllament provoca en l’estat emocional dels infants durant el procés de recuperació

COVID-19: Son Llàtzer implanta les «clownsultes externes» de Sonrisa Médica al seu programa d’atenció als pacients de Pediatria

Les «clownsultes externes» són el resultat d’un projecte innovador d’acompanyament per mitjà de videotelefonades privades que els pallassos fan als infants hospitalitzats

L’Hospital Universitari Son Llàtzer ha incorporat al seu programa d’humanització hospitalària les «clownsultes externes», un servei innovador d’acompanyament dels pallassos d’hospital de Sonrisa Médica per mitjà de les noves tecnologies. El projecte dona resposta a les necessitats que l’aïllament provoca en l’estat emocional dels infants durant el procés de recuperació, i que es veuen especialment accentuades en aquests moments degut de la pandèmia.

 

La consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez; el president de l’associació sense ànim de lucre, Sonrisa Médica, Guillermo García, i el director gerent del Hospital Universitari Son Llàtzer, Francisco Marí, han presentat el projecte al saló d’actes de Son Llàtzer. També han assistit a la presentació la directora general de Serveis Socials, Teresa Vallespir; la directora general de Família i Menors, Marta Carrió; la cap del Servei de Pediatria, Carmen Vidal; la supervisora d’Infermeria de l’Àrea de Pediatria, Raquel Vidal i els patrocinadors privats Cercle d’Economia de Mallorca, Rotary Club Palma Almudaina, Rotary Club Palma Catedral i Rotary Club de Menorca. També s’ha comptat amb el suport de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials —del Consell de Mallorca—i el Consell d’Eivissa.

 

Les «clownsultes externes» són el resultat d’un projecte d’acompanyament innovador per mitjà de videotelefonades privades que els pallassos d’hospital fan als infants hospitalitzats. Aquesta telefonada tan desitjada arriba quan els pares o tutors acorden una cita amb Sonrisa Médica; és en aquest moment quan tot l’engranatge es posa en funcionament i els pallassos es preparen per fer la visita virtual.

 

La motivació principal del projecte neix en els primers mesos de confinament, quan es va manifestar la importància de continuar en contacte amb els més petits, que escrivien missatges a Sonrisa Médica per interessar-se pels seus amics els pallassos, a qui enyoraven. Així va ser com es va començar a gestar aquest programa, que es desenvolupa amb pacients en hospitalització domiciliària des del mes d’abril de 2020, i que al mes de novembre també s’implantà com a projecte pilot per poder atendre els infants hospitalitzats a Son Llàtzer. D’aquesta manera, els infants de Pediatria hospitalitzats a planta poden gaudir d’una estona d’esbarjo amb els pallassos. Això els permet mantenir un estat emocional òptim per fer front a la difícil situació que viuen. Aviat es farà extensiu a l’Àrea d’Observació d’Urgències Pediàtriques i en un futur es podria plantejar també a la Unitat de Cirurgia Major Ambulatòria.

 

Des del passat 2 de novembre, s’han fet 37 «clownsultes externes» des de l’Hospital Son Llàtzer amb un gran èxit i l’Hospital aposta definitivament per implantar-les de manera regular a raó d’una sessió cada setmana, indefinidament. Així, el projecte s’integra a la proposta de servei aprovada per la Conselleria de Serveis Socials i Esports i de la Conselleria de Salut i Consum, que recolza totes les mesures necessàries per avançar en la línia de la humanització hospitalària.

 

A cada habitació de la planta de Pediatria hi haurà ferratines identificadores de les «clownsultes» amb el telèfon i el QR d’accés perquè els pares o tutors puguin demanar la cita. La planta de Pediatria també compta amb una tableta electrònica, que el personal d’infermeria farà arribar als infants que no disposin de mitjans tecnològics per accedir-hi. D’aquesta manera es garanteix un servei inclusiu per a totes les famílies.

 

El protocol d’actuació segueix les mateixes regles com si fos una vista presencial, però en aquest cas, no és el personal de planta qui facilita la informació bàsica als pallassos per personalitzar l’actuació, sinó que són els pares qui, per mitjà d’un formulari senzill, comuniquen el nom, situació i gustos dels seus fills amb el propòsit de fer l’experiència el més especial possible. Només s’ha d’enviar un missatge de whatsapp o bé demanar cita per mitjà del codi QR habilitat especialment.

 

D’entre les entitats privades que recolzen la proposta, el Cercle d’Economia de Mallorca va guardonar el projecte amb el Premi a la Innovació per la seva aportació a la millora de les condicions de vida i salut de les persones. També s’hi va afegir el suport dels Rotary Club Palma Almudaina, Palma Catedral i de Menorca.

 

Des de Sonrisa Médica es plantegen ampliar el servei a altres hospitals que es vulguin adherir a la iniciativa, i conviden els patrocinadors a aportar per poder donar continuïtat en el temps i en el nombre de intervencions.