28 maig 2021 <10aL>Conselleria d'Educació i Formació Professional

COVID-19: Educació ha remès avui als centres instruccions específiques sobre activitats complementàries, sortides escolars, portes obertes i actes de fi de curs NNota Informativa

COVID-19: Educació ha remès avui als centres instruccions específiques sobre activitats complementàries, sortides escolars, portes obertes i actes de fi de curs

\ Els actes de fi de curs s’han de celebrar preferentment a l’exterior dels centres, ocupant el 50% de capacitat fins a un màxim de 200 persones

\No es poden dur a terme jornades de portes obertes de la manera habitual

\Es podran celebrar acampades i colònies si es manté el nivell 1 d’alerta sanitària

\Es recomana fer visites i activitats dins la mateixa illa i sempre que es mantingui el nivell 1

Atès que totes les illes es troben en aquests moments al nivell 1 de l’alerta sanitària, s’ha considerat necessari, d’acord amb la Direcció General de Salut Pública i el Departament d’Inspecció Educativa, fer algunes modificacions a les instruccions del passat 19 d’abril sobre les activitats complementàries i extraescolars i les jornades de portes obertes, publicades fins ara i, a més, incorporar instruccions sobre les celebracions de fi de curs per tal d’aclarir els possibles dubtes que s’estan plantejant per part dels centres educatius. Així i tot es continua requerint la màxima prudència per prevenir els contagis de COVID-19.

A. Activitats complementàries

Són les activitats didàctiques que es realitzen amb l’alumnat en horari majoritàriament lectiu. Aquestes activitats inclouen visites, excursions, treballs de camp, etc. Estan recollides a la PGA i han de tenir l’aprovació del consell escolar. Per realitzar aquestes activitats fora del centre, d’acord amb les mesures de prevenció front a la COVID-19, s’ha de tenir en compte:

Pel que fa al transport, si l’activitat requereix utilitzar autocar:

  • Amb alumnes d’educació infantil i primària: S’han de separar els diversos grups de convivència estable dins l’autocar. S’han de deixar dues fileres buides entre grup i grup, i un grup ha de sortir per davant del vehicle i l’altre per darrera, per tal que no coincideixin.
  • Amb alumnes d’altres nivells educatius: S’han de seguir les mateixes indicacions que al transport escolar.
  • Si es fa ús de transport públic: S’han de seguir les normes específiques determinades per a aquest tipus de transport.

Pel que fa al desenvolupament de l’activitat. Durant les activitats s’han de seguir aquestes indicacions:

  • A educació infantil: S’han d’organitzar per grups de convivència estable.

Si hi participa més d’un grup, s’ha de mantenir la distància entre un grup i l’altre (talment com es fa al temps de l’esplai). Els diversos grups de convivència estable no poden interactuar entre ells.

  • Als altres nivells: Els grups no poden superar la ràtio establerta segons el nivell d’alerta sanitària determinat en cada moment. Els alumnes han de portar mascareta i mantenir la distància d’1,5 m durant tota la sortida. Si hi participa més d’un grup, s’ha de mantenir la distància entre un grup i l’altre i no poden interactuar.

En les activitats a la platja no cal usar mascareta durant el bany o quan s’està assegut. En aquest darrer cas, s’ha de mantenir una distància d’1.5m entre els alumnes. En el cas d’educació infantil, els alumnes del mateix grup de convivència estable es poden agrupar de vuit en vuit i s’ha de guardar una distància d’1,5 m entre cada agrupació.

B. Sortides escolars

S’entenen com a sortides escolars les de durada superior a un dia a la mateixa illa i totes les que es realitzen fora de l’illa. Per exemple els viatges d’estudis, colònies, intercanvis culturals i altres de semblants. Per al desenvolupament d’aquestes sortides escolars, s’ha de comptar amb l’autorització del consell escolar i del Departament d’Inspecció Educativa. Si la situació epidemiològica empitjora (nivells 2, 3, i 4), s’han d’evitar viatges i pernoctacions.

Durant aquestes sortides s’han de seguir les mateixes indicacions que s’han donat per a les activitats complementàries que es duen a terme fora del centre i a més a més:

  • Si hi participa més d’un grup, hi han d’anar per separat. Han d’utilitzar mascareta i guardar les distàncies.
  • Pel que fa al transport:
    • Si es fa en autocar: S’han de seguir les mateixes indicacions que s’han donat per a les activitats complementàries que es duen a terme fora del centre.
    • Si es fa en avió o vaixell: S’han de seguir les indicacions específiques per a cadascun d’aquests mitjans de transport.
  • Pel que fa a les pernoctacions: En el cas d’acampades i colònies, no es podran dur a terme quan l’illa es trobi en el nivells 2, 3 i 4 d’alerta sanitària. Als nivells d’alerta 0 i 1 es podran dur a terme.

 

En aquest cas, s’ha de fer el projecte a partir de les indicacions de l’apartat VIII i IX de l’annex 1 de l’ Acord del Consell de Govern de 7 de maig de 2021 pel qual s’aprova el nou Pla de Mesures de Prevenció, Contenció i Coordinació per Fer Front a la Crisi Sanitària Ocasionada per la COVID-19, s’estableixen els nivells d’alerta sanitària que s’han d’aplicar a cada una de les illes i s’estableixen mesures excepcionals de prevenció del contagi de la COVID-19 aplicables temporalment a les illes (BOIB núm. 60, de 8 de maig), la modificació de 21 de maig (BOIB núm. 67 , de 22 de maig) i les modificacions que se’n pugui fer d’aquí en endavant.

 

Si la pernoctació es fa en un establiment hoteler, s’han de seguir les normes específiques per a aquets establiments.

 

En tots els casos és important dur un registre de les persones que han compartit habitació.

 

  • Pel que fa a les visites: S’han de seguir les indicacions determinades per a cada lloc específic: museus, teatres, cinemes.

 

  • Pel que fa als viatges d’estudis de final de curs fora de l’illa: Es recomana fer visites i activitats dins la mateixa l’illa. Si es retorna als nivells 2, 3 i 4 no es podran dur a terme.

 

C. Jornades de portes obertes

No es poden dur a terme jornades de portes obertes com es feia habitualment.

 

Cada centre determinarà de quina manera es farà arribar la informació a les famílies. La recomanació és utilitzar algun mètode audiovisual o de videoconferència perquè les famílies puguin conèixer les característiques i les instal·lacions del centre.

 

      D. Celebracions d’actes de final de curs

1. Amb caràcter general, cal que s’adoptin les mesures necessàries per evitar la generació de riscs de propagació de la COVID-19, així com l’exposició pròpia a aquests riscs.

2. S’han d’adoptar totes les mesures necessàries perquè no es produeixin aglomeracions a les entrades i sortides i durant els actes i mantenir la distància de seguretat interpersonal d’1,5 m.

3. S’han de seguir totes les mesures de protecció individual i col·lectiva i higiene enfront de la COVID 19.

4. S’han de difondre i/o exposar rètols i infografies que recordin les mesures d’higiene i distanciament, l’esglaonament en entrades i sortides, etc.

5. Els actes s’han de celebrar preferentment a l’exterior dels centres.

6. Els assistents majors de 6 anys han de dur mascareta en tot moment. 7. Es pot ocupar el 50% de la capacitat de l’espai exterior, fins a un màxim de 200 persones.

8. Preferentment els espectadors han d’estar asseguts. Les persones convivents es poden seure una al costat de l’altra. S’ha de garantir que hi hagi com a mínim un seient lliure entre persones no convivents o entre grups de persones a la mateixa filera en el cas d’espais amb seients fixos, i d’un mínim 1'5 m de distància entre cadires en el cas que l’espai no compti amb seients fixos. Si els assistents estan drets, s'ha de mantenir també la distància interpersonal mínima d'un 1'5 m entre persones no convivents o entre grups de persones.

9. A l’interior de sales d’actes i auditoris es pot dur terme l'activitat sempre que els espectadors estiguin asseguts. Els seients s’han de preassignar seguint els criteris de l’apartat anterior. No es pot superar el 50% de la capacitat màxima autoritzada.

10. Entre els alumnes s’han de mantenir els grups de convivència estable o els grups, en els casos que no s’organitzin per grups de convivència estable. Els diversos grups no poden interactuar entre si.

11. Durant els actes i celebracions no es poden servir ni menjars ni begudes.

12. En cas que es realitzin activitats corals i/o instrumentals, cal que els participants compleixin les mesures establertes per la normativa vigent en cada cas.

13. S’ha de tenir un registre dels participants per facilitar l’estudi de contactes estrets per si es donàs el cas d’un positiu de COVID-19 entre els assistents.

14. Els centres han de fer arribar les seves propostes a l'inspector del centre, el qual les analitzarà i, si s'escau, les autoritzarà.