14 juny 2018 | <9ªL> Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques publica l’ordre per iniciar l’elaboració dels pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2019 NNota Informativa

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques publica l’ordre per iniciar l’elaboració dels pressuposts generals de la CAIB per a l’any 2019

Cladera destaca l’objectiu de desplegar “més i millors polítiques socials” i d’incidir en l’impuls de la política d’infraestructures i de la inversió pública en el nou pressupost
El Govern de les Illes Balears inicia el camí cap a l’elaboració i aprovació dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019. La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera, ha signat l’ordre per la qual es dicten les normes per a l’elaboració dels pressuposts autonòmics per a l’any vinent i que ha estat publicada aquest dijous al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

El procés d’elaboració del pressupost de 2019, al qual ja treballa la Direcció general de Pressuposts i Finançament, s’engega després de la confirmació que en 2017 la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha complert per segon any consecutiu els objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera. El 2018 també es preveu complir novament amb aquests objectius, ha manifestat la consellera Cladera en l’ordre que regula l’elaboració de l’avantprojecte de llei de pressuposts per a l’any 2019.

Segons recull l’ordre, el compliment d’aquests objectius, juntament amb les previsions de sosteniment de la pauta de creixement que mostra l’actual cicle econòmic, apuntala les possibilitats per tal que el pressupost de 2019 doni “continuïtat a la voluntat del Govern de persistir en el desplegament de més i millors polítiques socials, alhora que d’incidir en l’impuls d’una política d’infraestructures clau tant des del punt de vista de les pròpies polítiques socials, com també de l’ordenació territorial o de l’equilibri mediambiental”.

Així mateix, “la necessitat d’impulsar la inversió pública es planteja com el gran repte” del pressupost 2019, “tot i que una part significativa dels plans d’infraestructures ja compten amb recursos aprovisionats aquests darrers anys”. Pel que fa a les infraestructures de caire social, seran “eixos preferents” d’actuació les infraestructures sanitàries i educatives, la xarxa de dependència i el pla de construcció d’habitatges socials, i també seran “prioritàries” les inversions en matèria de mobilitat, eficiència energètica, aigua i medi ambient, formació de capital humà, recerca i innovació, i patrimoni històric i cultural.

De cara a 2019, el Govern inicia l’elaboració dels pressuposts autonòmics amb l’esperança de poder avançar cap a una “flexibilització” de la regla de despesa per part del nou Govern de l’Estat, ha declarat Cladera. L’ordre recorda “l’impacte cada vegada més important” de la regla de despesa en la determinació del sostre de despesa no financera, “la qual cosa l’allunya de l’evolució dels ingressos no financers i condiciona que una part cada vegada més significativa dels recursos no es puguin traslladar a polítiques de despesa”.

La consellera també es refereix a un altre dels reptes pendents per a totes les comunitats autònomes, com és l’inici d’una negociació per avançar cap a l’aprovació d’un nou sistema de finançament autonòmic, “que hauria de dotar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’uns recursos més d’acord amb la seva capacitat fiscal”, una posició que el Govern de les Illes Balears ha manifestat els darrers anys per tal d’encetar un procés de negociació per a la reforma del sistema de finançament autonòmic.

L’ordre dictada per a l’elaboració dels comptes de 2019 incideix també en la necessitat de disposar d’una “adequada planificació i priorització” dels projectes de despesa dins de l’aposta per la inversió pública, així com mecanismes d’avaluació per tal d’assegurar-ne l’encaix pressupostari futur i aconseguir la màxima eficiència en la utilització dels recursos públics i verificar-ne l’encaix en la planificació estratègica a mig i llarg termini.

PERSPECTIVA DE GÈNERE

L’ordre també estableix que les administracions i organismes públics, així com els seus ens instrumentals, hauran d’incorporar per segon any consecutiu la perspectiva de gènere en el disseny de les seves polítiques, i incloure aquesta perspectiva en els estudis i estadístiques, amb la finalitat de fer visible el treball i la presència de les dones en la nostra societat. La Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat entre dones i homes estableix que les lleis de pressuposts de la comunitat autònoma han de ser un element actiu en la consecució de manera efectiva de l’objectiu de la igualtat entre dones i homes.

D’altra banda, seguint la recomanació del Comitè dels Drets de l’Infant, la conselleria competent en matèria de menors haurà de promoure una avaluació integral de totes les polítiques directa o indirectament relacionades amb la infància per tal de determinar el nivell de despesa assolit per aquesta comunitat autònoma.

Finalment, considerant la propera tramitació parlamentària del projecte de llei de consultes i processos participatius, que pretén incorporar els pressuposts participatius com a instrument de participació ciutadana. També està previst que aquests pressuposts incloguin, com a prova pilot, algunes línies d’actuació l’execució de les quals hagi de considerar criteris participatius per tal de permetre a la ciutadania incidir directament en la distribució d’una part dels pressuposts de despesa.

Mitjançant aquesta ordre, es regulen l’elaboració de l’avantprojecte de llei de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears per a l’any 2019, la seva estructura, la informació i la documentació que han de formalitzar tots els ens que hi intervenen, i també els terminis que s’han de complir per poder sotmetre l’avantprojecte a l’acord del Consell de Govern segons el que estableix la normativa vigent.