7 maig 2020 Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

COVID-19: L'atenció del servei 24 hores per a dones víctimes de violència masclista ha augmentat un 15 % durant el confinament NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: L'atenció del servei 24 hores per a dones víctimes de violència masclista ha augmentat un 15 % durant el confinament

La consellera Pilar Costa ha explicat les actuacions en matèria d'igualtat dutes a terme durant l'estat d'alarma

La consellera de Presidència, Cultura i Igualtat, Pilar Costa, ha comparegut avui davant el Parlament de les Illes Balears, a iniciativa pròpia, per tal de donar compte de les principals línies d'actuació que ha dut a terme la conselleria en relació amb la crisi provocada per la COVID-19. Aquestes s'han basat en tres eixos: una major difusió dels serveis d'atenció, la coordinació entre les diferents institucions i l'ampliació de l'atenció per part del servei 24 hores de suport i acompanyament a les víctimes de violència masclista i a les persones que els són properes.

Tal com ha explicat la consellera Costa, la situació de confinament que ha dut implícita l'estat d'alarma en què ens trobam des del passat 14 de març ha provocat un major risc per a les dones víctimes de violència masclista. "Així es va alertar des del principi per part de l'Institut Balear de la Dona i així també ho demostren les xifres de l'atenció del servei 24 hores", ha indicat.

 

Més casos identificats

"Des del 14 de març, dia de l'inici de l'estat d'alarma, fins el passat dimarts, 5 de maig, el total de telefonades al servei d'atenció 24 hores ha estat de 569. Si comparam aquesta dada amb el mateix període de 2019, en què es registraren 533 telefonades, comprovam un augment del 5 per cent", ha explicat la conselelera Costa. A aquesta xifra, però, li hem d'afegir els 45 missatges que s'han rebut a través de la nova línia d'atenció que funciona a través de l'aplicació de missatgeria instantània WhatsApp. El total resultant són 614 demandes d'atenció, un 15 per cent més que en el mateix període de l'any 2019.

Una altra dada molt significativa és que el 75 per cent de dones víctimes que s'han comunicat amb el servei 24 hores era la primera vegada que ho feien. «És a dir, que es tracta dones que no havien alertat mai de la seva situació», ha indicat Costa.

Malgrat la contundència de les dades, per fer la comparativa s'han de tenir en compte diversos factors, com el fet que l'any passat durant aquest període hi va haver les vacances de Setmana Santa, una època en què -en part per la gran afluència de turistes que reben les Illes Balears-, també se solen incrementar moltíssim les demandes d'atenció. En les xifres de 2020, en canvi, no s'hi inclou població flotant perquè les entrades i sortides de les Illes pels seus ports i aeroports estan restringides i el turisme es troba paralitzat a nivell mundial.

Per altra banda, la consellera ha destacat el fet que l'atenció ha augmentat a mesura que s'allargava el confinament. "Durant la primera quinzena d'abril es varen registrar un 21% més de telefonades que la darrera quinzena de març i després l'atenció s'ha estabilitzat, amb un augment d'un 1% en la segona quinzena d'abril, si la comparam amb la primera", ha explicat la consellera.

Per franges d'edat, la majoria de dones que han telefonat tenen entre 31 i 40 anys i són de nacionalitat espanyola. També destaca el fet que el 14 per cent de telefonades s'han produït per denunciar una situació d'emergència que s'ha acabat derivant a l'112 per activar els protocols d'intervenció.

Una altra dada destacable la trobam en qui fa la telefonada. En un 18 per cent de casos l'ha realitzat l'entorn de la víctima, un 7 % més respecte del mateix període de l'any passat. «Això ens indica que amb la convivència, l'entorn de la víctima també és més testimoni i més conscient de la situació violenta i es decideix a actuar».
 

Difusió i ampliació del servei

"Des del primer dia de l'estat d'alarma, una de les prioritats va ser la difusió, per tots els canals possibles, dels serveis que tenen al seu abast les dones víctimes i el seu entorn, ja sigui per demanar auxili, com per aclarir dubtes, sol·licitar informació o cercar assessorament i acompanyament jurídic o psicològic", ha indicat la consellera.

Així és que s'ha fet feina per arribar al major nombre de persones possible. A més de dur a terme campanyes institucionals de difusió dels serveis d'atenció, «hem actuat en els espais que la ciutadania encara freqüentava durant l'Estat d'alarma i el confinament més dur: les finques de pisos i els supermercats». En primer lloc, l'IBDONA -organisme adscrit a la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat- ha signat un acord de col·laboració amb el Col·legi d'Administradors de Finques de les Illes Balears, en el marc del qual s'han repartit cartells amb la informació dels diferents serveis d'atenció que tenen al seu abast les dones víctimes a les finques que compten amb comunitat de propietaris. Per altra banda, s'ha arribat als 274 establiments de venda de comestibles de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, gràcies a un acord amb les cadenes Híper Centro, Mercadona i Eroski, que ha fet que la informació sigui present a l'entrada de tots els seus supermercats.

En paral·lel a la major difusió, també s'ha ampliat el servei. El passat 28 de març va entrar en funcionament una nova via d'atenció a les víctimes de violència masclista, a través de l'aplicació de missatgeria instantània WhatsApp al número 639 837 476. «D'aquesta manera, s'ofereix una alternativa a les dones que volen contactar amb el servei 24 hores però possiblement tenen dificultats per fer una telefonada i, a més, els dona la possibilitat d'adjuntar imatges que poden servir després com a prova en un procés judicial», ha indicat la consellera.

Per altra banda, també s'ha posat en funcionament la campanya 'Mascareta-19', gràcies a un conveni amb el Col·legi de Farmacèutics de les Illes Balears. Amb aquesta campanya les víctimes que se sentin vigilades o controlades o en una situació extrema poden anar a qualsevol de les 443 farmàcies que hi ha a les Illes Balears i demanar una mascareta 19. Quan així ho facin, la persona que les atengui telefonarà tot d'una al servei d'emergències 112 i es posarà en marxa el protocol d'actuació. Amb aquesta acció es compleixen tres objectius: oferir ajuda a les dones que estan en una situació de perill, dissuadir els agressors i sensibilitzar la població en general per afavorir així una actitud activa de rebuig davant la violència masclista.

La consellera també ha detallat les actuacions que el Govern ha dut a terme per pal·liar els efectes que aquesta crisi té sobre les dones que es troben en una situació de més extrema vulnerabilitat, com són les treballadores de professions feminitzades i d'economia submergida i les dones en situació de prostitució o víctimes de tracta, que han vist com la seva situació s'ha agreujat encara més degut al confinament.

Finalment, també ha explicat la feina que s'ha dut a terme de coordinació entre les institucions, amb una constant comunicació amb els consells insulars, que tenen transferides competències com l'atenció directa a les dones i que durant l'estat d'alarma han ampliat els seus serveis d'acollida.