7 d’agost 2019 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

El tribunal inadmet els recursos contra l’adjudicació del lot 2 de les noves concessions d’autobús NNota Informativa

El tribunal inadmet els recursos contra l’adjudicació del lot 2 de les noves concessions d’autobús

La decisió del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals suposa que es pot signar ja el contracte amb Empresa Martín SA per cobrir la zona Nord de Mallorca

El Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals (TACRC) ha resolt no admetre els recursos plantejats per quatre empreses contra l’adjudicació del lot 2 de les noves concessions de servei d’autobús per carretera.

Aquesta decisió del TACRC suposa l’aixecament de la suspensió del procés i, per tant, que es pot signar ja el contracte entre l’empresa adjudicatària, Empresa Martín, SA (Grupo Ruiz), i el Consorci de Transports de Mallorca (CTM) perquè l'empresa comenci a treballar en la preparació del servei. En breu es formalitzarà la signatura i es presentarà el detall del servei.

El lot 2 correspon a la zona Nord i cobrirà el servei en els següents municipis: Puigpunyent, Marratxí, Bunyola, Valldemossa, Deià, Sóller, Escorca, Fornalutx, Alaró, Consell, Pollença, Selva, Lloseta, Campanet, Mancor de la Vall, Inca, Costitx, Sencelles, Santa Eugènia, Muro, Alcúdia, Santa Margalida, Llubí, Sa Pobla, Búger, Artà, Capdepera, Palma.

En la seva resolució, el TACRC destaca que les empreses que han presentat els recursos han resultat classificades en sisè, setè i octau lloc. La distància entre la puntuació total de l’empresa guanyadora i la millor situada de les que han presentat recurs és de 14,8 punts i de 21,34 punts. Així, el TACRC explica que aquesta diferència de puntuació, la falta de concreció d’alguns recursos i el fet que no es qüestionin les valoracions assignades a les empreses que quedaren en segon, tercer, quart i quint lloc suposa que les recurrents mai podrien resultar adjudicatàries del concurs,  encara que s’estimés el seu recurs.

Per prendre aquesta decisió el TACRC es fonamenta en la doctrina del Tribunal Suprem que estableix que just es pot entendre que un licitador està legitimat per impugnar l’adjudicació si pot obtenir un benefici de l’estimació del recurs; és a dir, en aquest cas,  mai no podrien resultar guanyadores les empreses recurrents perquè n’hi ha altres per davant.

Per tant, es resol la no admissió dels recursos. Així i tot, el tribunal decideix analitzar (en un exercici teòric perquè la decisió ja és que no els admet)  el fons de cada un dels recursos i –per motius diversos- també apunta que no serien estimats. És a dir, també els hauria desestimat i mantindria l’adjudicació feta. La resolució del TACRC es recurrible davant del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears.

 

Com es recordarà, el projecte de serveis va definir tres zones a l'illa de Mallorca; Ponent, Nord i Migjorn/Llevant.

Els altres dos lots (el lot 1 i el 3) foren adjudicats posteriorment i encara roman obert el termini de presentació de recursos.

L'adjudicació dels altres lots és la següent:

Zona Ponent (lot 1) Sarfa, Autocares Seco Rodríguez, Marfina (Moventis Mallorca).

Zona Llevant/Migjorn (lot 3): Barcelona Transport, SL (Empresa participada per Sagalés i Autocares Caldentey).

Cobreixen els següents municipis:

Lot 1: Calvià, Andratx, Estellencs, Banyalbufar, Esporles, Palma.

Lot 3: Ariany, Maria de la Salut, Sineu, Sant Joan, Petra, Lloret, Algaida, Montuïri, Porreres, Llucmajor, Son Servera, Sant Llorenç, Manacor, Artà, Capdepera, Felanitx, Santanyí, Campos, Ses Salines, Vilafranca, Palma.

 

Amb les noves concessions es podrà disposar d'un servei que destaca per renovar completament la flota amb busos nous i vehicles no contaminants, oferir més freqüències, noves connexions i millor atenció i servei a l'usuari.

Els contractes de concessió de servei públic tendran una durada de 10 anys, ampliables uns altres 5. I el pressupost màxim per als 10 anys serà de 479.237.657,70 Euros (IVA inclòs).

 

Millores a destacar:

· Renovació total de la flota: 220 busos nous. Això suposa un 100% de la flota nova.

· Gairebé desapareix el dièsel com a combustible del transport públic interurbà a Mallorca. Del total de la flota, 217 són vehicles amb propulsió sostenible, el que representa el 99%. I només 3 busos es mouen amb dièsel (1%). D'aquests, 197 són de Gas natural comprimit (90%), 9 són 100% elèctric (4%), 9 són Híbrids-elèctrics (4%) i 2 vehicles són Híbrids GNC (1%)

· Es garanteix la capacitat suficient dels busos

Es generalitza l'ús de vehicles de major capacitat (15 i 18 m) a les línies de més demanda. El dia d'avui, la major part de la flota és de 12-13 m.

· Millora de l'accessibilitat

La incorporació d'una part important de la flota amb pis baix (busos urbans o Low Entry) facilitarà l'accés a persones amb mobilitat reduïda. De fet, el 65% de la flota tindrà accés amb pis baix.

El reforç de la senyalització interior, tant visual (pantalles) com sonora (megafonia), permetrà a les persones amb discapacitat visual o auditiva saber quina és la propera parada, així com rebre altres informacions rellevants del servei.

· Increment de més del 50% de l'oferta de freqüències

Es passa de 10,9 milions a 16,5 milions quilòmetres anuals recorreguts, que representa un increment del 51% respecte de la situació actual.

Es passa de 360 mil a 550 mil freqüències anuals, que representa un increment del 53% respecte de la situació actual.

· Més amplitud horària i horaris estables

Hi haurà els mateixos horaris tot l'any (suplementats a l'estiu) i horaris ampliats a primera i darrera hora del dia per atendre les necessitats de treballadors.

Itineraris més directes per guanyar competitivitat respecte del vehicle privat, el que es tradueix en un estalvi de temps. Per exemple estalviarem 15' per anar de Cala Bona i Cala Millor a Manacor i també per anar de Campos i Llucmajor a Palma

· Millora de les connexions

Garantia de transbordaments amb la creació de les parades d'enllaç. Les principals seran Palma, Inca, Manacor, Santa Ponça, Alcúdia, Portocristo i Campos.

· Noves connexions: 3 exemples.

Nova connexió de Sa Pobla i Muro amb les zones turístiques de la Badia d'Alcúdia (Platja d'Alcúdia, Platja de Muro i Can Picafort) amb un bus cada hora de mitjana, d'abril a octubre. Pensada per a residents que treballen o estiuegen a la zona turística.

Nova connexió entre Manacor, Felanitx i Campos, que ara no existia o tenia molt poca oferta. Hi haurà una connexió amb cadència horària.

Es crea una connexió directa entre les zones turístiques de Santa Ponça i Peguera cap a la Serra de Tramuntana (Estellencs, Banyalbufar, Esporles i Valldemossa).

· Per a garantir els transbordaments a les principals parades d'enllaç hi haurà eines informàtiques i personal informador a peu de parada.

· També es disposarà de tomes USB i WIFI gratuït als busos.

 

Nou sistema tarifari

La nova xarxa de bus disposa també d'un nou sistema tarifari. Per viatjar amb el nou bus TIB es disposarà de diferents títols de transport amb noves formes de pagament que faran més fàcil el viatge i, a més, reduiran les cues en el moment de pujar al bus. Així doncs es podrà viatjar amb la targeta intermodal de sempre però convertida en targeta moneder, es podrà pagar a bord amb la targeta bancària o comprar prèviament el bitllet en línia.