LOGO CAIB
Contingut
21 març 2018| <9ªL> Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques

El telèfon d’emergències 112 va atendre 104.632 telefonades i va gestionar 18.803 incidents a les Pitiüses durant el 2017 NNota Informativa

Foto de noticia

El telèfon d’emergències 112 va atendre 104.632 telefonades i va gestionar 18.803 incidents a les Pitiüses durant el 2017

Quasi un 5% de les telefonades “no procedents” van ser bromes, un fet que cal evitar
Marcar l’112 a qualsevol dispositiu telefònic és sinònim d’atenció urgent davant de qualsevol eventualitat. L’any 2017 el telèfon d’emergències 112 va atendre un total de 95.026 telefonades a Eivissa i 9.606 a Formentera i va gestionar 18.803 (17.313 a Eivissa i 1.490 a Formentera) incidents relacionats amb casos d’emergència vital i no vital, assistència, denúncies i persones desaparegudes (prioritats d’1 a 5). Aquests quasi 19.000 incidents gestionats a les Pitiüses suposen un augment de l’1,88% a Eivissa i un 15,97% a Formentera respecte els atesos en 2016.
Per categories, el 33,13% a Eivissa i el 40,87% a Formentera d’aquests incidents estan relacionats amb el trànsit de persones; un 29,27% a Eivissa i un 23,36% a Formentera amb la seguretat ciutadana, com robatoris o agressions; un 25,79% a Eivissa i un 20,33% a Formentera amb la  l’activitat urbana o rural, com per exemple caigudes a la via pública o incendis a habitatges; i un 8,32%% a Eivissa i un 8,52% a Formentera dels casos amb incidències relacionades amb la natura, com incendis o abocaments a la mar.

La consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera, ha presentat les principals dades de l’activitat de l’112 Illes Balears en 2017 posant en valor “la feina d’aquest servei públic fonamental”, amb unes xifres d’atenció ciutadana “espectaculars” que demostren “la gran feina” que fan el centenar de professionals que hi treballen. Els operadors del servei 112 han tengut a Eivissa un temps mitjà de reacció d’1 minut i 40 segons i a Formentera un minut i 49 segons per a procedir a l’activació dels recursos necessaris per atendre les incidències qualificades com a prioritat 1 i 2 (emergències vitals i no vitals), bàsicament serveis sanitaris (7.103 avisos a Eivissa i 649 a Formentera), serveis policials (16.000 avisos a Eivissa i 1.232 a Formentera), serveis de salvament i rescat (2.353 avisos a Eivissa i 255 a Formentera) i voluntaris de Protecció Civil (209 avisos a Eivissa i 30 a Formentera).
Per idiomes, a Eivissa el 73,01% dels incidents s’han atès en castellà, el 15% en català i el 7,31% restant en anglès, alemany, francès i italià. Pel que fa a Formentera el 68,12% de les incidències es gestionen en castellà, el 22,75% en català i un 5,1% en la resta d’idiomes.
 
Les telefonades no procedents a l’112, un fet que cal evitar
El servei de l’112 ha rebut a Eivissa durant el 2017 quasi 22.900 telefonades - a Formentera 2.315- que no havien de menester cap servei de l’112. La gran majoria s’han degut a errades de marcació o han estat generades per la mateixa xarxa telefònica, però 1.189 d’aquestes telefonades s’han degut a bromes dels interlocutors a Eivissa i 120 a Formentera, un fet que cal evitar.
“Hem de fer el màxim esforç com a societat per a fer un bon ús dels serveis públics, i no podem permetre que aquestes bromes puguin malmetre el servei que prestam. Com a societat hem d’evitar actituds incíviques com aquesta” ha dit Cladera al respecte.
El Director general d’Emergències i Interior, Pere Perelló, i el Director del centre 112 Illes Balears, Vicente Soria, han destacat algunes de les millores de gestió operativa i de la plataforma tecnològica que ha experimentat el servei, entre els quals la millora de la integració amb el sistema del 061, la modificació del sistema d’informació instantània entre organismes CADMòbil, el sistema SOSPLATGES d’adquisició de dades d’incidències a platges i el nou projecte del servei E-Call de cridada electrònica a l’112 per incorporar-lo en el futur als automòbils.