LOGO CAIB
27 març 2019| <9ªL> Conselleria de Presidència

El servei 24 hores d’atenció i acompanyament a víctimes de violències masclistes i per raó d’orientació sexual i de gènere va rebre 2.823 telefonades el 2018 NNota Informativa

Foto de noticia

El servei 24 hores d’atenció i acompanyament a víctimes de violències masclistes i per raó d’orientació sexual i de gènere va rebre 2.823 telefonades el 2018

El servei d’atenció social i acompanyament a víctimes de violències masclistes i per raó de la seva orientació sexual, identitat o expressió de gènere va rebre l’any 2018 un total de 2.823 telefonades, de les quals, 2.224 han estat per violències masclistes i 14 per temes LGTBI. La resta de telefonades, 556, són sense registre i per tant són per altres temes com demandes d’informació concretes. Cal puntualitzar que es tracta de telefonades dutes a terme de les 15:00 a les 20:30 els dies laborables i durant tot el dia dels caps de setmana i festius.

Aquestes xifres impliquen un 65 per cent més de telefonades per violència masclista respecte de l’any 2017, quan se’n varen rebre 1.336. L’increment de telefonades es pot deure a diferents motius. Entre aquests, segons explica la directora de l’Ibdona, Rosa Cursach, s’inclou el fet que “després d’una campanya de difusió intensa, el telèfon d’atenció es molt més conegut entre la població”. Cal tenir en compte que, entre d’altres accions de difusió, es du a terme una campanya a través de les xarxes socials i també una campanya de difusió en el transport públic, gràcies a un conveni subscrit amb els Consorci de Transport Públic el passat 2018. Per altra banda, des del 30 de setembre del 2018, el servei rep les telefonades derivades del 016, mentre que anteriorment aquestes telefonades no es transferien automàticament als serveis de les Illes Balears.

El mes amb un major volum de telefonades va ser el setembre, amb un total de 306 a totes les illes. Pel que fa a les dades d’intervenció, que es registren des del mes de maig, han estat un total de 3.756, de les quals un 26 per cent han estat en situació d’emergència, un 20 % d’assessorament i un 21 % d’informació

Per altra banda, cal tenir en compte que des d’abril de 2018 es diferencia entre telefonades per violència de gènere urgents i no urgents. Un 75 % de les rebudes des d’aleshores han estat urgents, és a dir, derivades d’algun servei d’emergència (112, cossos de seguretat, etc.) mentre que la resta han estat no urgents. Pel que fa al servei derivant, el servei 112 és el que més telefonades fa al servei d’atenció social (1.183, des del mes d’abril). Seguit de l’112, el que més rep aquest servei són telefonades directes  realitzades per la pròpia víctima (215 des d’abril) i del 016 (140 telefonades).
 
Servei d’acompanyament
Pel que fa al servei d’acompanyament, al 2018 es varen dur a terme un total de 346 acompanyaments a dones víctimes de violència de gènere, la majoria per acudir als jutjats i donar suport en la tramitació de denúncies o oferir suport en els processos judicials.
 
El servei 24 hores
El Servei d’atenció social i acompanyament és un servei especialitazat que dona resposta immediata i continuada a demandes en matèria de violència i de discriminació per raó d’orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere a les Illes Balears i que atén tant a les persones víctimes com a les persones del seu entorn, els professionals que hi intervenen o la ciutadania en general.

Aquest servei 24 hores ofereix dos serveis principals: l’atenció social telefònica i els acompanyaments presencials. Pel que a al servei d’atenció social telefònica, en el cas de les violències masclistes està gestionat per l’Institut Balear de la dona i el servei 24 hores i centralitzat al telèfon 971 17 89 89, mentre que l’atenció a les demandes del col·lectiu LGTBI està centralitzada al telèfon 971 17 71 57 i gestionada per la Conselleria de Presidència i el servei 24 hores. El servei d’acompanyament, en canvi, és el servei d’atenció especialitzada que es pot activar per anar a interposar una denúncia, fer gestions judicials o fer gestions en els centres de salut, per exemple.