21 febrer 2019 | <9ªL> Conselleria d'Hisenda i Administracions Públiques

El programa Policia Tutor de les Illes Balears arriba a les institucions europees NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El programa Policia Tutor de les Illes Balears arriba a les institucions europees

El programa Policia Tutor de les Illes Balears ha arribat a les institucions europees en una visita a Brussel·les a la qual han participat el Govern de les Illes Balears i diversos ajuntaments de les illes per donar a conèixer aquest servei, una iniciativa pionera a Espanya i consolidada a les illes per la seva utilitat i resultats tant dins com fora dels centres educatius.

Durant dos dies de visita institucional, la representació balear desplaçada a Brussel·les ha presentat el programa Policia Tutor primer en una trobada amb membres de la Comissió Europea, dimecres al migdia, i després en una conferència sobre el paper de les policies locals a les escoles i a la comunitat que s’ha dut a terme aquest dijous al Parlament Europeu.

La presentació del programa Policia Tutor de les Illes Balears a Brussel·les suposa una nova passa en la projecció, difusió i expansió d’aquest model i parteix d’una proposta per part dels seus responsables que ha confirmat l’interès que aquesta iniciativa ha generat a les institucions europees, principalment perquè es tracta d’un servei policial de bones pràctiques molt proper als joves, un model poc habitual a Europa.

Representants de les conselleries d’Hisenda i Administracions Públiques i d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears han participat a aquestes jornades a Brussel·les, per difondre la feina conjunta dels policies tutors i els centres educatius, de la mà del Centre Balears Europa (CBE), depenent de la Vicepresidència i Conselleria d’Innovació, Recerca i Turisme, i també hi han assistit representants de diversos ajuntaments de les illes.

El director general d’Emergències i Interior, Pere Perelló, i el director general d’Innovació i Comunitat Educativa, Jaume Ribas, han encapçalat la delegació del Govern, juntament amb el sotsdirector del CBE i responsable de la oficina d’aquest centre davant la Unió Europea, Antoni Vicens, el coordinador del programa Policia Tutor, Rafel Covas, la directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit), Marta Escoda, i el director de l’Institut per a la Seguretat Pública de les Illes Balears (ISPIB), Vicenç Martorell. També hi ha assistit l'eurodiputat Javier López.

El coordinador del programa, Rafel Covas, i la directora de Convivèxit, Marta Escoda, han explicat el servei Policia Tutor en la conferència, relativa al paper de les policies locals a les escoles de les Balears, en una jornada a la qual també s’ha dut a terme una exposició de ponències sobre casos pràctics a càrrec dels docents Vicenç Rul·lan, membre de l’Associació de Pràctiques Restauratives de les Balears, i Amanda Mir, professora del CEIP Gabriel Vallseca de Palma, així com un docent, Juan de Vicente, i una estudiant, Ana Santos, de l’institut Miguel Catalán del municipi de Coslada (Madrid).

La representació balear va mantenir dimecres una primera trobada amb la responsable de l’àrea de polítiques per a reduir l’abandonament escolar, Monica Menapace, de la direcció general d’Educació, Joventut, Esport i Cultura de la Comissió Europea, qui va mostrar l’interès per conèixer el funcionament del servei i estudiar les possibilitats d’exportar el model a altres països i a les polítiques europees. A més, el Govern també ha presentat la iniciativa a l’Associació de sindicats nacionals d’estudiants de països d’Europa (Obessu, sigles en anglès).

El servei de Policia Tutor de les Balears, iniciat en el curs 2001-2002 a Pollença i que d’ençà que es va posar en marxa s’ha anat implantant a la majoria de municipis de les illes davant l’èxit i la utilitat de la iniciativa, es desenvolupa en els centres escolars, tant a l’interior com a l’exterior, per part de policies locals especialitzats i formats en el treball amb menors d’edat.

Actuar contra l’absentisme i l’assetjament escolar i el consum de drogues, tabac i alcohol en menors d’edat, la prevenció de la delinqüència, la resolució de conflictes juvenils, l’educació viària i la vigilància dels entorns escolars són algunes de les funcions dels policies tutors de les Illes Balears. Actualment, un total de 71 policies locals actuen en 61 municipis de les illes.

Aquests agents ­treballen de manera coordinada amb els professionals de l’àmbit educatiu i social, presten serveis a les famílies amb menors d’edat, i fan de pont entre el món educatiu i els serveis municipals. També treballen en els espais públics, locals i establiments freqüentats per menors, així com en el món virtual, al qual avui en dia hi accedeixen la majoria de menors.

Durant el darrer curs escolar 2017-2018, els policies tutors de les Balears realitzaren un total de 5.398 actuacions a 268 centres educatius de les illes, públics i concertats, i atengueren més de 93.500 estudiants. Del total d’actuacions, 2.374 foren dins l’àmbit escolar (44 %), 2.912 fora de l’àmbit escolar (54 %) i 112 (2 %) tingueren relació amb les noves tecnologies.