14 setembre 2022 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

El Govern inicia el projecte de rehabilitació de l’antic Hostal Terminus NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El Govern inicia el projecte de rehabilitació de l’antic Hostal Terminus

El conseller Josep Marí ha presentat el projecte de rehabilitació d’aquest edifici catalogat, que suposarà una inversió de 3,4 milions d’euros

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, ha presentat avui el projecte de rehabilitació integral de l'edifici de l'antic Hostal Terminus, un projecte que suposarà obrir aquest espai emblemàtic als ciutadans amb nous usos socials i culturals.

«Es tracta d'un dels edificis que marquen una de les entrades a la ciutat de Palma, just al costat de l’estació Intermodal, amb un gran valor històric i arquitectònic, que tornarà a obrir-se als ciutadans i que acabarà de configurar tota l'àrea del parc de ses Estacions», ha destacat el conseller Marí durant la presentació, a la qual han assistit el batle de Palma, José Hila; el director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu; els gerents d’SFM i del Consorci de Transports, Mateu Capellà i Maarten van Bemmelen; els arquitectes que han dut a terme la redacció del projecte de rehabilitació, i representants d'ARCA i d’Amics del Ferrocarril, entre d’altres.

Les previsions apunten que el projecte es licitarà el mes d’octubre, amb l’objectiu que les obres puguin adjudicar-se a principis de 2023.

La inversió prevista és de 3,420 M€.

El batle ha afirmat que «es tracta d'un projecte molt esperat que, a més, acompanyarà a l'actuació que l'Ajuntament farà a la plaça d'Espanya, que actualment està en licitació. Govern i Cort posarem al dia un dels punts neuràlgics de Palma», segons Hila.

Cal destacar que l'antic Hostal Terminus forma part del Catàleg de protecció d'edificis i elements d'interès històric, artístic, arquitectònic i paisatgístic de Palma. Així mateix, el conjunt d'edificis de l'estació del ferrocarril de Palma-Inca, dels quals forma part, varen ser declarats bé catalogat l'any 2007.

Serveis Ferroviaris de Mallorca va recuperar l’edifici el gener de 2019 i es va incorporar al patrimoni públic gràcies a la finalització de l’antic contracte de lloguer en vigor des de l’any 1936.

Es va construir l'any 1913 per la Compañía de los Ferrocarriles de Mallorca segons un projecte d'Eusebi Estada i, encara que la construcció es va du a terme trenta anys després que els altres dos edificis de l'estació de trens —el de viatgers i el d'oficines que també varen ser projectats per Estada—, en línies generals comparteix els mateixos trets estilístics i decoratius.

Tal com confirma l'estudi tècnic fet pels arquitectes que han duit a terme la redacció del projecte de rehabilitació, Martí Lucena, Antònia Mayol i Antonio Pérez-Villegas, l'estat de conservació de l'edifici és relativament bo, excepte l'esfondrament parcial del túnel que accedeix al refugi de la Guerra Civil, amb accés des del soterrani, que pareix que comunicava pel costat de la plaça d'Espanya amb l'edifici de l'antiga estació.

Projecte de rehabilitació

El projecte de rehabilitació previst manté l'estructura i els materials utilitzats en la seva construcció. S'actuarà en tot l'edifici per adaptar-lo a nous usos mantenint l'estructura i els tres cossos diferenciats. A la planta baixa s'ubicarà una sala polivalent d'ús social i cultural i a les plantes superiors s’instal·larà un nou centre de control i comandament de Serveis Ferroviaris de Mallorca, dotat amb les últimes tecnologies.

Cal recordar que l'edifici consta de tres cossos. El central, amb els accessos i l'escala principal, és de dues plantes amb un soterrani i està cobert per una terrassa plana. Els laterals, en canvi, no tenen soterrani, però disposen d’una planta més, la dels porxos, als quals s'accedeix mitjançant dues escales independents situades a cada un dels cossos.

La distribució original de l'hostal tenia en la planta baixa l'entrada al cos central, la cafeteria-restaurant, una cantina i alguna habitació. A la planta primera hi havia habitacions i alguna sala. En els porxos s'ubicaven trasters i en el soterrani, la cuina i els banys.

La modificació més significativa serà la incorporació d'un ascensor que permeti l'accessibilitat a totes les plantes i que s’instal·larà al cos central d'accés a l'edifici.

D'altra banda, es preveu la construcció d'una nova escala d'accés a la planta segona al costat de l'ascensor com a prolongació natural de l'escala principal original.

La nova caixa de l'ascensor i de la nova escala, juntament amb un corredor que comunica els dos cossos, són els únics elements que s'afegeixen a l'edifici existent.

Pel que fa a les façanes, el projecte preveu l'eliminació dels grafits existents sota la direcció d'un equip de restauració especialitzat que seguirà les indicacions de l'estudi de conservació de la façana de la restauradora Marina Ramisa. Es mantindran tant la pedra artificial (pols de marbre) dels sòcols perimetrals, com la pedra de Santanyí del conjunt, netejats i tractats amb productes hidròfugs.

Així mateix, se substituirà la fusteria d'alumini de l'hivernacle de la cafeteria (construït el 1939) per persianes de fusta i es deixarà com una terrassa coberta.

El projecte inclou també intervencions de rehabilitació i de consolidació en el refugi.