19 maig 2022 <10aL>Conselleria de Mobilitat i Habitatge

El Govern es reuneix amb el Consell, representants dels ajuntaments i empreses de transport regular i turístic d’Eivissa per compartir el Projecte de decret de transport marítim NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

El Govern es reuneix amb el Consell, representants dels ajuntaments i empreses de transport regular i turístic d’Eivissa per compartir el Projecte de decret de transport marítim

El conseller de Mobilitat, Josep Marí ha exposat les principals línies del projecte, que es troba actualment en període d'informació pública. Avui horabaixa se traslladarà a Formentera

El conseller de Mobilitat i Habitatge, Josep Marí, acompanyat del director general de Transport Marítim i Aeri, Xavier Ramis, s’ha reunit aquest matí amb representants del Consell Insular d’Eivissa, ajuntaments i representants de les empreses de transport turístic i recreatiu de l’illa per donar-los a conèixer les principals línies del Projecte de decret de transport marítim, que es troba actualment en període d’informació pública fins al dia 2 de juny. La reunió respon a una petició del Consell i les empreses del sector per analitzar els detalls del Projecte. 

El text desplega la Llei 11/2010, de 2 de novembre, d’ordenació del transport marítim de les Illes Balears, i «neix amb la voluntat de garantir un servei mínim de connectivitat entre les Illes per mar i per a tothom», en paraules del conseller Josep Marí, que afegeix: «Volem, a més, que el text definitiu que surti d’aquest procés d’informació pública que vàrem iniciar el passat 13 de maig sigui el més consensuat possible amb tots els consells i agents implicats».

Aspectes principals del decret

L’esborrany del decret de transport marítim, elaborat des de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge, ordena el transport regular entre illes i aclareix i concreta les característiques de cada una de les activitats de transport marítim que es desenvolupen, qui les pot dur a terme i on. Defineix quins vaixells o embarcacions poden prestar l’activitat de transport marítim, què s’entén per instal·lació portuària i per instal·lació marítima, i el procediment que cal seguir en cas de sol·licitar la dispensa de bandera.

El decret també fixa les condicions mínimes per garantir un servei suficient a les línies d’interès estratègic. S’estableix com a requisit que les companyies tenguin una continuïtat en el servei de mínim dotze mesos consecutius, tant en temporada alta com en temporada baixa, i una regularitat i freqüències mínimes:

— Línia Eivissa-Formentera-Eivissa:

  • Transport de passatgers:

    Deu freqüències diàries: la primera sortida serà a les 06.00 h des de Formentera i la darrera a les 22.30 h des d’Eivissa.

  • Transport de mercaderies:

Cinc freqüències diàries els dies laborables.

    — Línia Eivissa-Palma-Eivissa

      Tres freqüències setmanals.

      — Línia Alcúdia - Ciutadella – Alcúdia

      Una freqüència diària.

        Si es detecta que aquests serveis mínims no es cobreixen, el Govern podrà declarar la insuficiència de la prestació del servei i obrir un procediment d’autorització prèvia en què, finalment, aquestes condicions mínimes passarien a tenir la condició d’obligacions de servei públic. El decret regula per primera vegada el contracte d’obligació de servei públic en transport marítim per garantir que les navilieres prestin aquests serveis durant tot l’any.

        El decret també estableix un seguit d’exigències per al transport de caràcter turístic o recreatiu. Si l’itinerari transcorre per un parc natural s’haurà de disposar de mitjans divulgatius per donar a conèixer els valors naturals de l’espai protegit. Si fa escala en una altra illa diferent a la d’origen, quan es tracti d’una illa amb nucli de població (més de deu edificacions residencials):

        — L’excursió marítima ha de tenir sortida i arribada en el mateix punt o port d’inici del trajecte.

        — No pot tenir una durada inferior a quatre hores ni superior a dotze.

        — Es permeten ancoratges i escales intermèdies.

        — Tots els passatgers han de fer l’itinerari complet.

        — No es permet la venda de bitllets senzills. Només hi haurà una única categoria de bitllet d’anada i tornada anomenat «bitllet turístic».

         

        El decret de transport marítim també estableix l’obligació de vetlar per un transport marítim respectuós amb el medi ambient, amb sostenibilitat ambiental, qualitat i confort; i habilita el Consell de Govern perquè pugui adoptar mesures específiques per salvaguardar aquests valors.

        Després de la trobades que han tingut lloc aquest matí a Eivissa, avui horabaixa serà el torn de Formentera, on el conseller Josep Marí mantindrà una reunió a la qual assistiran la presidenta del Consell, Ana Juan, i el conseller de Mobilitat i Territori de Formentera, Rafael González, a més de diferents entitats de l’illa.