LOGO CAIB
18 juliol 2018Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca

El FOGAIBA i ISBA obren una línia d’ajudes d’1,5 milions d’euros de capital circulant per al sector agrari i pesquer NNota Informativa

Foto de noticia

El FOGAIBA i ISBA obren una línia d’ajudes d’1,5 milions d’euros de capital circulant per al sector agrari i pesquer

Signat un conveni de col·laboració a tres bandes per dotar de liquiditat al sector
Els pagesos i pescadors de les Illes Balears podran optar, a partir de la setmana que ve, a una nova línia d’ajudes de capital circulant a través del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), que comportarà una injecció de liquiditat al sector primari d’1,5 milions d’euros fins al 2023.
 
Així ho han anunciat avui la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, Catalina Cladera; el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Vicenç Vidal, i el president de la Societat de Garantia Recíproca de les Illes Balears (ISBA, SGR), Eduardo Soriano, que han signat un conveni a tres bandes per tal que els interessats puguin accedir a aquests crèdits bonificats.
 
La novetat d’aquesta convocatòria de FOGAIBA és que el sector pesquer podrà accedir-hi, tal com ha destacat el conseller Vidal, optant al 50 % de l’import, mentre que l’altra meitat es destinarà a l’agricultura, i es podrà traspassar el pressupost restant d’un grup a un altre. S’intenta incentivar, així, el canvi de les portes de la pesca d’arrossegament per unes de pelàgiques “aconseguint no només reduir l’impacte físic de l’art d’arrossegament sobre el fons marí, i amb això l’efecte negatiu sobre els ecosistemes explotats, sinó també disminuir el consum de combustible de l’embarcació en un 14 %, la qual cosa permetrà reduir les emissions de CO2 a l’atmosfera i augmentar la relació cost-eficiència de l’activitat”.
 
Els avantatges per als agricultors i pescadors seran, tal com ha subratllat la consellera Cladera, “l’accés a fonts de finançament més bones amb la consegüent millora de la qualitat de serveis, la liberalització de riscs per tal d’augmentar-ne la capacitat de finançament i el manteniment de l’activitat”.
 
ISBA és qui aporta l’aval mentre que el FOGAIBA s’encarrega de subvencionar les despeses inicials d’obertura de la pòlissa de préstec i les despeses d’estudi per concedir l’aval, el cost de l’aval de la Societat de Garantia Recíproca de les Illes Balears ISBA SGR i els interessos del préstec.
 
Cladera ha explicat que la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni “ha promogut la realització d’aquest conveni i ha coordinat l’aportació dels corresponents fons”, ja que és “fonamental disposar d’un instrument més que permeti pal·liar les deficiències de finançament que tenen els agricultors i pescadors, que els impedeix, en alguns casos, néixer i, sovint, sobreviure a les conjuntures econòmiques adverses i les inclemències meteorològiques”.
 
Una solució que ha demostrat l’eficàcia per superar aquest problema consisteix en la potenciació de les societats de garantia recíproca com a instrument de suport de les pimes, en especial dels empresaris agrícoles i pesquers per accedir a les vies de finançament que tradicionalment es reserven per a altres sectors.
 
En aquest sentit, la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques ha recordat que el paper d’ISBA és important per garantir la mediació de les empreses i les entitats financeres per obtenir finançament per tal de poder invertir i crear valor afegit i llocs de feina de qualitat.
 
Tant Cladera com Vidal han fet incidència en la gran acollida que va tenir la línia de finançament de liquiditat per a la sequera agrària de l’ISBA, que es va impulsar el 2016 i que va comportar la injecció de més de 8 milions d’euros de capital circulant.
 
El Butlletí Oficial de les Illes Balears publicarà el pròxim dissabte la convocatòria per part del FOGAIBA i el termini de sol·licituds s’obrirà dilluns que ve, dia 23, i finalitzarà el 31 d’agost.
 
El termini del préstec serà de cinc anys, el primer dels quals serà de carència en l’amortització del principal.