11 març 2020 Conselleria d'Educació, Universitat i Recerca

Educació presenta l’esborrany del nou Pla quadriennal de Formació Permanent del Professorat a la Mesa Sectorial d’Educació NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Educació presenta l’esborrany del nou Pla quadriennal de Formació Permanent del Professorat a la Mesa Sectorial d’Educació

\Amb vigència del 2020 al 2024 és un Pla de continuïtat i consolidació respecte a l’anterior

\El Pla aposta per la formació als centres desprès dels bons resultats obtinguts amb aquesta modalitat de formació

\Aposta per impulsar la formació permanent per l’educació infantil 0-3 anys

\Es prioritzen aspectes com la inclusió educativa, coeducació, la competència digital docent i l’educació emocional  

 

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández, ha presentat avui a la Mesa Sectorial d’Educació l’esborrany del nou Pla quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2020-2024. La finalitat del nou Pla és aconseguir la transformació dels centres per a la millora de l'educació de tot l'alumnat.

Es tracta d’un Pla amb vocació de donar continuïtat i, sobretot, consolidar tota la feina feta durant la vigència del pla 2016-2020. Especialment, el canvi que ha suposat passar de la formació permanent com a una activitat individual a la formació en equip dels docents en el seu centre, incloure la transferència a l’aula o al centre dins l’activitat formativa.

Des de 2016 a 2020 s’han fet 2.997 formacions que suposen un total de 75.000 hores de formació i 57.901 participants certificats.

Consolidació i millora, objectius del nou Pla 

El Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF) amb la participació de les persones implicades en la formació permanent han estat els encarregats d'elaborar aquest nou pla. Un document que sorgeix de l’anàlisi del Pla quadriennal 2016/2020.

Entre les propostes de millora plantejades i que ja es contemplen al nou document, es troba la priorització de les formacions dels centres, relacionades sobretot amb aspectes metodològics en general (avaluació, treball en equip, treball per competències, atenció a la diversitat), la competència digital docent i l'educació emocional de l'alumnat i el professorat.

Entre les novetats, formació permanent a l’FP i a l’educació infantil 0-3

Entre les novetats del nou Pla es troba la formació permanent a la Formació Professional i l’impuls a l'educació infantil 0-3.

Cal destacar que en aquest curs 2019-2020 per una part s’ha creat, amb caràcter experimental, un equip d’assessors de formació de l’àmbit de la formació professional, dependent de l’SNLF i vinculat funcionalment al Servei de Planificació i Participació de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors. Amb l’objectiu d’assessorar i donar suport als centres de formació professional en matèria de formació permanent, innovació tecnològica i noves formes metodològiques d’ensenyament-aprenentatge i d’organització d’acord amb el que estableixi el pla quadriennal de formació del professorat i el Pla Integral de Formació Professional de les Illes Balears 2018-2021, entre d’altres.

Respecte a la formació permanent de les educadores i directores de l’etapa 0-3 es vol donar un impuls important per tal millorar aspectes relacionats amb l’observació i l’avaluació lligada a metodologies obertes, habilitats directives i gestió documental, entre d’altres. L’SNLF col·laborarà amb l’Institut per a la Primera Infància per dur endavant aquestes formacions i potenciar també la formació en xarxa dels claustres dels centres, assessorats pels centres de professorat.

Línies estratègiques de formació 2020-2024

El Pla quadriennal 2020-24  per una part dóna continuïtat a les línies estratègiques marcades per l’anterior Pla i, a partir de les aportacions fetes pels participants a la fase de detecció de millores, introdueix una sèrie de concrecions i millores per potenciar aspectes concrets, com l’atenció a la diversitat de l’alumnat, les estratègies de coeducació als centres, la competència cientificomatemàtica  o l’actualització tècnica de la formació.

Las línies estratègiques del nou Pla són:

1. Metodologies i avaluació inclusives i competencials

2. Convivència i educació emocional 

3. Gestió d’equips i coordinació docent

4. Coeducació

5. Competències lingüístiques

6. Competències STEAM i competència digital

7. Actualització tècnica i/o de col·lectius específics

8. Comunitat educativa d’aprenentatge

 

Aquest esborrany es presentarà ara al Consell Escolar de les Illes Balears per a la seva aprovació.